Bjørn Løvjomås Startet 13.April.2015 Del på Facebook Startet 13.April.2015 (redigert) Hei. Som emnetittel sier har jeg plutselig mistet lading på begge motorer (TAMD 72) Når jeg slår på strøm fra startbatteriene hyler det en alarm. Motorene starter greit men ingen lading over hodet. Dette kan ikke være dynamoene mener jeg. Ville jo vært helt utrolig om begge tok kvelden samtidig. Hva mener ekspertene er feilen I dette tilfellet? Lag til: det ser og ut som det lyser bittelitt i varsellampene på babord motor når jeg slår på strøm fra batteriene. De lyser sterkere når jeg setter på tenningen på den motoren Redigert 13.April.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Det blir litt vanskelig å begynne å feilsøke uten å vite hvordan dynamoene og batteriene er koblet i denne båten. Har du et lade skille system, isåfall hva slags? Får dynamoenes regulatorer strøm fra tenningsbryterne? Hva er spenningen på utgangene ved tomgang og cruise? Er jordingen iorden? Går feltstrømmen igjennom ladelampene eller er disse transistorstyrt? Har du Ampéremeter? Viser disse riktig? Er batterikabelskoene skikkelig tilskrudd? Har du hovedstrømbryter med feil? Mange spørsmål som kan besvares hvis du kan beskrive systemets oppbygging og hva du måler hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Her kom det mange forslag ja. Hva er vanlig med evt skillesystem på Princess. Og hvordan ser de ut. Kabelholder på batterier er ok. Og amperemeter har jeg. Det var ikke noe forskjell på ladespenning om motor gikk på tomgang eller ca 1200 rpm Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Bilder av dynamoene og deres tilkoblinger vil hjelpe. Mål spenningen på de forskjellige kontaktene med tenningen på både med motor i gang og stående. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Da vil det komme bilder av både batterier og hovedbrytere i morgen. Jeg regner jo med det er ett eller annet som gjør at ikke ladelampekretsene får tilført spenning. Men forstår ikke helt at det skal kutte samtidig på begge motorene Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Ladelampene skal vanligvis få pluss fra tenningsbryterne og strømmen går videre derfra til regulatorene i dynamoene. Sjekk om ladelampene får spenning. Bilde av dynamoene vil vise hva slags koblinger du har og hva som skal måles hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Dynamoene får og være med på bilder da skjønner jeg. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Luco Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Har du noe ladekrets med sikringer? Sjekk jordings ledningen til motorene... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 (redigert) Skal sjekke jording på motorene. Men regner med det er i orden siden de starter greit begge to. Hadde det vært dårlig jord, ville de vel hatt problemer med å starte regner jeg med. Når det gjelder ladekrets med sikringer ville vel ikke ladelampene lyst I det hele tatt hvis de sikringene var defekte? Redigert 14.April.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Ok så det lyser altså svakt i ladelampene? Det betyr at det går strøm til regulatorene. Dersom en diode eller to har røket i dynamoene vil de ikke lade særlig mye selv om regulatorene kjører på med maks feltstrøm. En annen mulighet er dårlig kontakt et sted på vei til ladelampene. På mange eldre installasjoner sitter det glassikringer i holdere på instrumentpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Ja. Det lyser svakt I ladelampekretsene til babord motor. Å når jeg setter på tenningen lyser det som normalt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Mener du at det lyser svakt i ladelampen når tenningen er av? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Ja. Det stemmer. Med en gang jeg setter på spenning fra batteriene starter lampen å lyse Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Er straks I båten nå. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Her er før tenning blir slått på Nå har jeg slått på tenning. Ser nå at ikke ladelampe lyser for babord motor Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Styrbord motor lyser ladelampe når tenning er på Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Hmm. . Ikke lett å feilsøke på ladeproblemer når begge motorene lader?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Da starter du en motor av gangen. Mål spenning på B+ mot dynamoens hus og mot - på batteriet. Jeg vet ikke om du har enpolet eller topolet anlegg så motorblokken er ikke nødvendigvis riktig sted å måle minus. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg hadde 12.5v på batteriene. Startet så begge motorer og spenningen steg til 14.1 v både på start og forbruksbatteriene. Gikk inn ca 3 amp på forbruk og 4 på startbatteriene Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ray Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Har du målt bak på begge dynamonene for å se om de lader? PGA ladelampe som gløder ville jeg ha koblet vekk BB dynamo og start opp SB se om denne lader da, Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Har ikke målt bak på dynamo. Men voltmeter på begge motorene steg til 14 volt ca. Så da regnet jeg nok med at begge ladet. Men kanskje de ikke gjør det? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ray Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Når den ene dynamone min røyk, ga den andre strøm til begge motorers instrumenter, virket som begge ladet men BB var død. Så det med en gang da jeg målte bak på dynamo med 1 motor in gang, Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Okay. Det var nytt for meg. Men når dette sluttet å lade nå sist. Så stoppet begge dynamoene. . Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg regner med at det er samme batteri som brukes til start av begge motorer. Startbatteriet er altså tilkoblet begge startmotorene og det er herfra strømmen går til tenningsbryterne og videre til instrumentene. Jeg syns allikevel det er underlig at det skal lyse i noen lamper med tenningen avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Det stemmer. Det er to paralellkoblede batterier for start. Det er jo ikke normalt at de lampene lyser. Det begynte den med i påska. Men likavel ladet den på begge voltmeterene på displayet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.