Jump to content

Ladeproblemer på motorene til White Lady. Princess 440

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Som emnetittel sier har jeg plutselig mistet lading på begge motorer (TAMD 72)

Når jeg slår på strøm fra startbatteriene hyler det en alarm. Motorene starter greit men ingen lading over hodet. Dette kan ikke være dynamoene mener jeg. Ville jo vært helt utrolig om begge tok kvelden samtidig. Hva mener ekspertene er feilen I dette tilfellet?

Lag til: det ser og ut som det lyser bittelitt i varsellampene på babord motor når jeg slår på strøm fra batteriene. De lyser sterkere når jeg setter på tenningen på den motoren

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Det blir litt vanskelig å begynne å feilsøke uten å vite hvordan dynamoene og batteriene er koblet i denne båten. Har du et lade skille system, isåfall hva slags? Får dynamoenes regulatorer strøm fra tenningsbryterne? Hva er spenningen på utgangene ved tomgang og cruise? Er jordingen iorden? Går feltstrømmen igjennom ladelampene eller er disse transistorstyrt? Har du Ampéremeter? Viser disse riktig? Er batterikabelskoene skikkelig tilskrudd? Har du hovedstrømbryter med feil? Mange spørsmål som kan besvares hvis du kan beskrive systemets oppbygging og hva du måler hvor.

Skal sjekke jording på motorene. Men regner med det er i orden siden de starter greit begge to. Hadde det vært dårlig jord, ville de vel hatt problemer med å starte regner jeg med.

Når det gjelder ladekrets med sikringer ville vel ikke ladelampene lyst I det hele tatt hvis de sikringene var defekte?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Ok så det lyser altså svakt i ladelampene? Det betyr at det går strøm til regulatorene. Dersom en diode eller to har røket i dynamoene vil de ikke lade særlig mye selv om regulatorene kjører på med maks feltstrøm. En annen mulighet er dårlig kontakt et sted på vei til ladelampene. På mange eldre installasjoner sitter det glassikringer i holdere på instrumentpanelet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...