Jump to content

Ladeproblemer på motorene til White Lady. Princess 440


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Som emnetittel sier har jeg plutselig mistet lading på begge motorer (TAMD 72)

Når jeg slår på strøm fra startbatteriene hyler det en alarm. Motorene starter greit men ingen lading over hodet. Dette kan ikke være dynamoene mener jeg. Ville jo vært helt utrolig om begge tok kvelden samtidig. Hva mener ekspertene er feilen I dette tilfellet?

Lag til: det ser og ut som det lyser bittelitt i varsellampene på babord motor når jeg slår på strøm fra batteriene. De lyser sterkere når jeg setter på tenningen på den motoren

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det blir litt vanskelig å begynne å feilsøke uten å vite hvordan dynamoene og batteriene er koblet i denne båten. Har du et lade skille system, isåfall hva slags? Får dynamoenes regulatorer strøm fra tenningsbryterne? Hva er spenningen på utgangene ved tomgang og cruise? Er jordingen iorden? Går feltstrømmen igjennom ladelampene eller er disse transistorstyrt? Har du Ampéremeter? Viser disse riktig? Er batterikabelskoene skikkelig tilskrudd? Har du hovedstrømbryter med feil? Mange spørsmål som kan besvares hvis du kan beskrive systemets oppbygging og hva du måler hvor.

Link to post

Her kom det mange forslag ja. Hva er vanlig med evt skillesystem på Princess. Og hvordan ser de ut.

Kabelholder på batterier er ok. Og amperemeter har jeg. Det var ikke noe forskjell på ladespenning om motor gikk på tomgang eller ca 1200 rpm

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Da vil det komme bilder av både batterier og hovedbrytere i morgen. Jeg regner jo med det er ett eller annet som gjør at ikke ladelampekretsene får tilført spenning. Men forstår ikke helt at det skal kutte samtidig på begge motorene

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Skal sjekke jording på motorene. Men regner med det er i orden siden de starter greit begge to. Hadde det vært dårlig jord, ville de vel hatt problemer med å starte regner jeg med.

Når det gjelder ladekrets med sikringer ville vel ikke ladelampene lyst I det hele tatt hvis de sikringene var defekte?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Ok så det lyser altså svakt i ladelampene? Det betyr at det går strøm til regulatorene. Dersom en diode eller to har røket i dynamoene vil de ikke lade særlig mye selv om regulatorene kjører på med maks feltstrøm. En annen mulighet er dårlig kontakt et sted på vei til ladelampene. På mange eldre installasjoner sitter det glassikringer i holdere på instrumentpanelet.

Link to post

Jeg regner med at det er samme batteri som brukes til start av begge motorer. Startbatteriet er altså tilkoblet begge startmotorene og det er herfra strømmen går til tenningsbryterne og videre til instrumentene. Jeg syns allikevel det er underlig at det skal lyse i noen lamper med tenningen avslått.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...