Jump to content

Ladeproblemer på motorene til White Lady. Princess 440

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

De svakt glødende lampene har jeg sett på flere eldre VPer med samme panelet. Virker som det var noe som kom når de ble noen år gamle. Mener det ble pratet om overledning/ jordingsfeil.

Opphavets P35 fra 85 fikk dette utpå 90-tallet, men uten ladeproblemer.

Ellers tror jeg det var vanlig hos både P og F på den tiden å la den ene motoren lade startbanken, og den andre ladet forbruksbank.

Men mange båter har i etterkant fått montert VSR for å kunne utnytte begge dynamoer til lading av forbruksbank som man oftere har behov for med "norsk bruksmønster" med flere dager i uthavn uten landstrøm etc.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Er du sikker på at ladingen forsvant på begge samtidig? Eller kan man ha blitt lurt av at et evt VSR har sørget for lik spenning på begge banker en stund om du alltid kjører med begge motorer?

Bare tenker høyt om den ene kan ha vært defekt en stund, og at du merket problemet når nr2 gikk føyken.

Mange gode tips her fra folk med langt større innsikt enn meg :-)

Mvh. SAP

Skal være litt forsiktig med å utale meg skråsikkert. Men bruker ofte å lade litt med styrbord motor når jeg ikke har generator intakt. Det gjorde jeg dagen før jeg merket at lading var defekt. Men mener at jeg da og dro i gang babord maskin. Da ladet den.

Endelig ble det Bobåt

Se om det svake lyset (uten tenning på) endrer seg når du slår av og på instrumentbelysning. Eller er det svake lyset borte etter at den begynte å lade igjen ?

Kan det være at motorer må ruses litt opp i turtall før ladingen kommer i gang? Det prøvde du kanskje ?

Jeg forsøkte å ruse litt. Problemet var jo bare at ladingen startet umiddelbart, dermed er det jo vanskelig å feilsøke mer. Men skal prøve å komme til bak på dynamoene å måle der. Trangt som fy med stor stiv kropp.. :)

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...