Jump to content

Rana 14, tåler den 25hhk påhenger ?

bilo3

Recommended Posts

Det er mange typer ja, i tillegg til de Lars K nevner så er det minst 2-3 varianter til (Var jo 2 båtfabrikker som ble slått sammen - Rana båt og Rana-Plast) 

du ser på skroglinjene på den der at den er ganske så "bananformet" , som ibizafan nevner et ikke planende skrog.   Sikkert mulig å hekte på 25-hesteren (annet enn at skroget neppe har allverdens bæring i hekken) og putre rundt i 6-7 knop, men prøver du å gi mer gass så vil den nok reise seg med nesa godt i været 

så for en 25hk så ville jeg sett etter noe annet

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Rana Plast 425 er halvplaner.

Rana Plast 14 er ikke halvplaner. Max 6 hk med kort stamme. Tåler nok mer enn som så, men 25 hk er langt over grensen. 8 hk er den største motoren jeg har solgt til denne i sin tid.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Rana-plast 425 er da helplaner.    

Båten oppom ser ut til å være en Rana 14 , ikke en Rana-plast 14...?    Sistnevnte tåler litt mer motor og jeg mener å huske at den ble omtalt som halvplaner av produsenten. En jeg kjenner kjørte en slik med 20hk - da ble den bare nødt til å plane på et vis selv om den har kjøl.  Men skjønner ikke vitsen med å overmotorisere en slik båt idag , når det fins så mye mer egnede båter for 20hk+ på markedet

Rana 14:

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16122&mid=24832

Rana-plast 14: (her som Rana 427)

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=15191&mid=107753

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om du har en 25 hk og ikke ønsker og selge eller bytte denne i en mindre motor er dette intet problem. jeg hadde selv en rana 14 (fisk) ? med skjerm. ligner en del på din om ikke noe grovere bygd, uansett. dette var en kjølbåt beregnet for max 9.9 men planet alikevel på kjølen som ivar over her er inne på. men av egen erfaring vil jeg ikke anbefale deg og balansere på en 5 cm bred kjøl i 20 knop :smiley: Vekta på motoren har båten din derimot intet problem med. sett den på og kjør forsiktig. ev sett en "snor sperre" på gass armen på forgasseren så motorn ikke yter mer en godkjent hk for denne båten.

KNS medlem

Som bl.a. Ivar er inne på, så er det flere varianter av Rana 14, produsert av hhv Rana Plast (Præsteng) og Rana Båtfabrikk.

Hyttebåten vår er en helt åpen Rana 14 produsert av Rana Plast (Præsteng), årsmodell ca 1983-84. Båten har ganske dyp kjøl hele veien. 

Vi har en 6hk 2-takter med kort stamme på den, noe som passer helt fint. Skroget har ikke mye bæring bak, så hvis man er alene ombord, kan man ikke sitte bak og styre. Da graver den seg ned bak og setter baugen i sky. Med rorkultforlenger kan man sitte på tofta foran, og da går båten lett og pent i sjøen i drøye 10 knop med 6-hesteren på marsfart. Bildet under viser båten under fart med relativt mye last foran.

Skal du ha større motor/mer fart, bør du se på en annen båttype beregnet for dette.

bilde

Hadde en 20hk på en 8ft pram - gikk bra syntes vi den gang vi suste forbi en Mørbas med 65hk :smiley:

En kamerat hadde en 4hk Evinrude på sengegavlen  i sitt soverom.

Starten den og gikk bra det og synes vi til hans mor kom stormende fra stua.

Inn i eksosrøyken og ville vite hva i heiteste vi hold på med i den larmen og eksosen som veltet ut av soverommet.

Mulig jeg tar feil, men denne var da meget lik en åpen rana jeg hadde 20 hk på for noen år siden. Den var kort stammet og man måtte være 2(en forran i båten) eller ha mye last forran for at det skulle gå bra men funket bra vil jeg påstå. Det var en høvelig sprek Evinrude jeg brukte, nok ikke langt unna 25hk i ytelse da den gikk bedre en kompisen min si 20hk Yamaha, en god del bedre.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...