Røilen Startet 13.April.2015 Link til dette innlegget Startet 13.April.2015 Jeg har et sett med originale "sorte" Yamaha propeller på båten som ser litt rufsete ut. De var slik når jeg kjøpte den. En kommentar jeg fikk fra en Yamaha forhandler var at dette skyltes kavitasjon og det synes jeg virker som en plausibel forklaring. Jeg antar det har lite eller intet å bety for effektiviteten på propellene, men en fjerning av den gjenværende lakken kan kanskje gjøre de litt finere. Noen her med tilsvarende problem eller med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 lakkfjerner og autosol, kanskje Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Saltsyre er ikke det rette å bruke for å fjerne lakk! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Det er nok ikke kavitasjon. Alle disse sortmalte stålpropellene fra Yamaha mister malingen. Etter en viss tid. Det er et semi cleaver design som ikke er særlig effekltivt. Passer dårlig i egenskaper i de fleste tilfeller. Men er dessverre den billigste og vanligste stålpropellern fra Y på denne tiden. Det beste er å finne noe lakk som holder...men jeg har ingen gode forslag til lakkbehandling. Men en grundig slip så etsgrunn og flere lag med noe blankt? Det er dårlig stål i disse og de vil ruste. Rust gir ujevn overflate og dårlig effektivitet - det også. Som om ikke designet var ille nok i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Prøv å lakke med Biltemas sølv felglakk, den har eg god erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Å lakke syrefast stål er vel ikke nødvendig, bare man får pusset og polert dem blanke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Hvis disse propellene alt i alt er en dårlig konstruksjon, hva med å bytte? Regner med at disse da vil være uøkonomiske mtp forbruk. Kommer da an på hvor mye man bruker båten. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Dette er ikke syrefast stål. Det korroderer friskt. Derfor malingen i første omgang, og hvorfor man bør legge på noe som er vanntett. slik at det ikke flasser av igjen grunnet at det skjer korrosjon under lakken. Slik som det også skjer originalt. se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 vanligste stålet å bruke til slike propeller er vel 15-5 om jeg ikke tar feil? , dvs for lavt innhold av krom/nikkel til å være syrefast. Hva som brukes i disse svartlakkerte propellene har jeg ingen formening om, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.