Jump to content

"Ikkevestlig" båtfolk i norsk farvann?


Eureka

Recommended Posts

Sleit litt med å finne en god overskrift, men dette var det beste jeg klarte.

 

Når jeg er til stede på kulturbegivenheter eller ser dette på tv, fra steder i Norge, så slår det meg at det er langt mellom innvandrere, særlig ikkevestlig, med annen hudfarge. Og så tenker jeg meg om... Jeg har aldri sett en asiat, afrikaner eller søramerikaner ombord i en fritidsbåt.. Jeg har aldri sett en mørkhudet person i en båt ( utenom båtflyktninger på tv) - all respekt for turene de legger ut på...

 

Men, er det bare meg, eller er det faktisk slik, -at fritidsbåtlivet praktiseres utelukkende av nordmenn, og andre vestlige, i Norge?

Link to post
Share on other sites

Har kanskje litt med økonomi og gjøre, men her jeg bor er det da flere med ikkevestlig bakgrunn som har båt (relativt små båter da).

Men de jobber og snakker norsk  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt noen av våre nye landsmenn på båtførerkurs, hovedsakelig mannlige ingeniører som arbeider i norske engineeringselskaper, men også noen ganske få kvinnelige og enkeltpersoner.
Bakgrunnen er ofte "lite maritim" og mange sliter med en "kulturelt betinget vannskrekk", men de fleste er veldig opptatt av å lære mest mulig   -   i motsetning til en del norsk ungdommer som er mest opptatt av å "kjøpe seg en lapp", helst alt på en dag.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har en veldig god båtvenn jeg ble kjent med for ett par år siden som er adoptert fra Bangladesh, som er minst like ivrig som meg på sjøen og ferier og bruker hvert minste ledige sekund på vannet og i sin båt.

 

Men ja det er ikke mange som ikke ser vestlig ut i skjærgården . Ser ett par andre hvert år i mindre båter bare .

 

MEN de finnes :)

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

I mange år møtte vi en afrikaner, det vi i gamle dager kallte en neger, med sin norske familie ute i Oslofjorden. De hadde en nidelv. En utrolig koslig kar som var godt intigrert i lokalsamfunnet han bodde i.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det har med kultur å gjøre. Det er ikke så mange land det er allment vanlig å ha ferie. Og det å dra til fjells, eller på fjorden i perioder slik vi gjør, kan vel henge igjenn som en arv, fra vårt svert sesong pregede klima. En tok buskapen til seters eller ut på holmer og skjer, for at den kunne beite der, mens man dyrket vinterfor hjemme. Tok båten og reiste på sesong fiske. Seilte i nordsjøfrakt om sommeren. Etterhvert er ikke dette nødvendig, vi har effektivisert slik at alle har fritid, og de fleste har romslige budsjett. En må og huske at innvandrere har behov for å holde kontakt med sine røtter, de reiser derfor i større grad til sit opprinnelsesland, eller til andre land der familie og venner har flyttet til. Det koster og gir ikke like god økonomi og tid til hytte og båt.

Så jeg synes det ikke er så rart at vi ikke ser så mange av våre nye landsmenn på fjorden, men velkommen skal de være! :-)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hehe... jepp.. stemmer det Team Colibri... bor selv i bærum og de står og fisker over alt der det er vann...  Jobber sammen med en del øst europere og de sier at fisk og bær er jo gratis mat.. derfor mange av dem fisker her...de er også ivrige bærplukkere og tar veeeldig mye bær på høsten, vi  snakker kilovis.

 

Men nok om det... denne tråden handler jo om ikke vestlige invandrere som båtfolk og det har jeg ikke sett så mange av her i området...

Link to post
Share on other sites

Naboen min, både her hjemme og i havna er Burmeser har bladd opp en splitter ny Bavaria seilbåt. Til orientering har han også tatt båtførerbevis, VHF-sertifikat og seilkurs og er en ivrig singelhanded seiler.

Link to post
Share on other sites

xxx xxx xx xxxx xxxxxx xxx xxx xxxx x xxxx xxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx xxxxx xxxxxxx
 

Kommentar fra moderator: utidig kommentar slettet
Link to post
Share on other sites

Det er rett og slett for kaldt for oss som er født og vokst opp i varmere strøk. Det ta minst 20 år før man venne seg til norske forhold på sjøen. :-)

 

Kommentar fra moderator: Til alle:
Tråden er stengt da potensialet for utglidning er for stor. Ref. innlegg 15.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...