Jump to content

Rengjøring av skai tak innvendig uten sjolder

Annekri

Recommended Posts

Jeg bruker Zalo, aldri noen skjolder da. Det som tåler vann, tåler Zalo.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den siste produktet her bifalles - flaska er dyr, men verdt pengene. Hadde det jeg trodde var riper i gelcoat innvendig på min Fairline, men Extreme-cleaneren + de svampene fjernet alt. ( svampen finne også i vanlig dagligvare f.esk Kiwi, da i 2-pakning til ca 25 kr. Heter Flekkfjerningssvamp, merke Skotch-brite.)

Vi har faktisk malt skrogtrekk med Biltemas 2 komponent epoxy primer på 2 båter. På vår gamle Nidelv fra 73 holdt dette i 3 sesonger uten tegn til å løsne. Nå har vi gjort det samme i AC på Balticen også, ble veldig lyst og fint.

PS har ikke brukt det i taket, men kan ikke skjønne annet enn at det skal gå bra også. 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Har du virkelig møkkete skaiputer/stoler, kan du dyppe en dott av aller fineste type stålull i rødsprit og gni rent. Har brukt det selv, og det funker fantastisk godt uten å skade skaien. Også ypperlig til møkkete fendere. Du kan også bruke en svamp med skrubb på den ene siden, men stålull er bedre. Etterpå kan vinylen/skaien med fordel behandles med vinyl/skai fornyer fra f.eks. AutoGlym.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Voldsomt? Vaske 4ganger er mer jobb. Mer søl, mer fukt samt dårligere resultat enn en god vask påfølgt av maling

Ditt valg. Jeg ville ikke ha klint inn trekket med maling hvis det hadde latt seg rengjøre, samme hvor mye jobb det var. Hvis det ikke hadde latt seg rengjøre uansett, ville jeg ha trekt opp på ny. Ikke malt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På fjesboken fant jeg et tips om å behandle skai med Spenol etter rensing, og det fikk meg til å tenke på en utslitt hudsalong jeg har her hjemme. Så jeg gikk løs på den med Spenol på en svamp. Og det ga et overveldende resultat! Alle sitteputene var slik den ubehandlede delen på bildet viser, og resultatet for de behandlede områdene sier sitt. De mest slitte feltene tok jeg en ekstra runde på etter at Spenol'n hadde trukket inn noen timer, og det var prikken over i'en.

Jeg har tidligere forsøkt med skinnpleiemidler, men Spenol'n var mye bedre, - til en 10-del av prisen!

sofa_spenol_910.jpg

Lars H.

På fjesboken fant jeg et tips om å behandle skai med Spenol etter rensing, og det fikk meg til å tenke på en utslitt hudsalong jeg har her hjemme. Så jeg gikk løs på den med Spenol på en svamp. Og det ga et overveldende resultat! Alle sitteputene var slik den ubehandlede delen på bildet viser, og resultatet for de behandlede områdene sier sitt. De mest slitte feltene tok jeg en ekstra runde på etter at Spenol'n hadde trukket inn noen timer, og det var prikken over i'en.

Jeg har tidligere forsøkt med skinnpleiemidler, men Spenol'n var mye bedre, - til en 10-del av prisen!

sofa_spenol_910.jpg

Lars H.

jøss.. Hvem hadde trodd at spenol funker til slikt :-)

Ja, men hvorfor ikke? Når den er god for hender, spener og jur, hvorfor ikke på huden fra en okse?

På skai/vinyl har jeg ikke testet Spenol, men det var til det bruket anbefalingen på fjesboken var.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...