Nøttlending Startet 14.April.2015 Link til dette innlegget Startet 14.April.2015 Hei! Fakta: -24v anlegg - hekktrusther på forbruksbanken - baugtrusther på startbanken - tar aldri ut mer enn 50% av forbruksbanken før vi lader Et spørsmål til de strømkyndige: Jeg innbiller meg at det vil være en fordel med startbatterier også på forbruksbanken all den tid aktertrustheren er på denne banken. Startbatterier gir vel mer øyeblikks-strøm(A) enn forbruksbatterier? Så lenge jeg ikke tapper startbatterier på en forbruksbank under 50% - vil da batteriene ha kortere levetid enn tradisjonelle forbruksbatterier? Noen med erfaring rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Hei, Forutsatt at du aldri går under 50% synes jeg dette er en god ide. I tillegg lades ettstartbatteri fortere opp en en forbruksbatteri. Ingen grunn til å tro at dette skal gi kortere levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Med Optima eller Odyssey batterier kan du få både i pose og sekk, men de koster jo litt mere. Odyssey tåler 80-100% utlading uten problem. http://www.gylling.no/produkter/batterier/odyssey-batterier.shtml?meny=0 Nå finnes det jo mange kombibatterier som er både start og forbruksbatteri samtidig, f.eks. Haze http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze-marine-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Uten å ha alt for dyp kunnskap om saken, vil jeg si meg uenig. Forbruksbatterier har tykkere blyplater for å tåle dypere utladninger bedre (har jeg forstått det riktig?), men klarer ikke gi like mye strøm som startbatterier som har tynnere blyplater. Men på forbruksbanken blir nettopp utladningsegenskapene viktigere enn evnen til å gi strøm. Hvis du imidlertid dimensjonerer banken rikelig vil den ikke ha noe problem med å gi nok strøm selv om det forbruksbatterier. Et eksempel: Da jeg kjøpte nye batterier for noen år siden gikk jeg for åpne syrebatterier fra Sønnak. 185 Ah HDX til start, og 2x220 Ah SHD til forbruk. Hvis jeg husker riktig i farta (dette er jo noen år siden) har HDX batteriet en CCA verdi på 1100A, og SHD batteriet en CCA verdi på 1150A. Altså ikke mye høyere CCA på forbruksbatteriet til tross for at det er en del større, men heller ikke veldig forskjell. Når man kommer opp i slike CCA verdier og kanskje flere batterier i parallell vil banken takle en truster selv om det i utgangspunktet er dedikerte forbruksbatterier. Har du en knapt dimensjonert bank stiller saken seg annerledes. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Nå er jo start og forbruksbatterier blitt mer lik etterhvert og spesielt med innføring av AGM og GEL. Tradisjonelt hadde startbatterier tykkere blyplater en forbruks/fritidsbatterier. Men det viktigste er at det effektive blyarealet er større på et startbatteri. Det er nettopp derfor det kan avgi mer og lades opp fortere en et fritidsbatteri. Ellers er jeg enig i at når man paralellkobler flere fritidsbatterier til en større bank så vil jo CCA øke og den egner seg fint for tyngre drift som startmotor thrustere osv. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Jeg tillater meg å låne denne tråden for et beslektet emne. Jeg har to adskilte banker, start og forbruk, og det er ingen forbindelse over plusspolene mellom de to bankene når jeg ohmer. Minussiden derimot er jo felles så her måler jeg forbindelse mellom bankene som naturlig er. I helgen blåste det en ekkel vestavind inn i siden på meg da jeg skulle legge til. Jeg forsøkte å bremse avdriften med å kjøre baug og hekktruster samtidig. Dette resulterte i at jeg mista kartplotteren med ryggekamera. Årsaken var sikkert at spenningen til kartplotteren kom under et visst nivå. Hvordan kan dette ha seg når jeg har koplet begge trusterne på startbanken og plotteren på forbruk? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Comforthe Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 I helgen blåste det en ekkel vestavind inn i siden på meg da jeg skulle legge til. Jeg forsøkte å bremse avdriften med å kjøre baug og hekktruster samtidig. Dette resulterte i at jeg mista kartplotteren med ryggekamera. Årsaken var sikkert at spenningen til kartplotteren kom under et visst nivå. Hvordan kan dette ha seg når jeg har koplet begge trusterne på startbanken og plotteren på forbruk? Hvordan er det når motoren(e) går? Du har ikke ett VSR eller liknende mellom batteribankene for å lade begge to? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
REM Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Jo, jeg har et VSR. Er det det som er synderen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Comforthe Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Jo, jeg har et VSR. Er det det som er synderen? Jeg bare tenkte at hvis du har et VSR, og dette kobler sammen bankene under gange, så kunne det kanskje hende at spenningen faller på startbatteriet når du bruker begge trusterene og drar ned forbruksbanken samtidig (før VSR rekker å koble ut). Bare en teori. EDIT: Noen skriveleifer Redigert 15.April.2015 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
REM Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Høres fornuftig ut for meg. Trur jeg kutter ut VSR. Jeg lader bankene stort sett med landstrøm eller agregat. Lite behov for dynamolading egentlig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Comforthe Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Du kan jo prøve å koble det ut og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
hegra Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ikke helt med nå. VSR har vel til oppgave og motvirke for stort spenningsfall på forbruk ved at det skal kutte batteriforbindelsen. Et rele som er styrt av D+ på generator kan vel heller forårsake spenningsfall da dette opprettholder forbindelsen så lenge motor er i gang, men man skal jo bruke mye strøm for at spenningen faller så mye på alle batteri. Jeg hadde samme problem med plotter, men hos meg var det dårlig jording. Når jeg fikk ordnet jordingen faller spenning på forbruk til ca. 12 volt alt etter hvor mye forbruk som er på. Den faller ned i samme sekund som truster blir satt på, og det er fordi all strøm fra generator går til startbatteri og truster. Nå har jeg skilledioder, men i prinsippet skal ikke det utgjøre noe forskjell mot et VSR. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Comforthe : (før VSR rekker å koble ut). Bare en teori. Bare for ordens skyld, den teorien kan godt hende er riktig, men det er jo akkurat dette produsenter av VSR har reklamert med ikke skal skje, nettopp for å beskytte elektronikk. Så hvis det er riktig har skilledioder en fordel . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ikke kutt ut VS releet ditt REM. Hvis det er slik du beskriver høres det mer ut som om du enten har en feil på VS releet, eller som om du faktisk ikke har et VSR, men et konvensjonelt rele. Kobler ikke vanligvis disse inn på 13,6 og ut på 12,8? Hvis VSR virker som det skal, så skal forbruksbanken isoleres når spenningen kommer under 12,8V, og det er jo helt greit for elektronikken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Comforthe Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 man skal jo bruke mye strøm for at spenningen faller så mye på alle batteri. ... Nå har jeg skilledioder, men i prinsippet skal ikke det utgjøre noe forskjell mot et VSR. Husk at trustere bruker MYE strøm. Er jo mange eksempler der hinsides kabling og batterier med utolig lav indre motstand ble løsningen. Skilledioder fungerer forøvrig ikke på samme måte som et VSR. Med "tradisjonelt" koblede skilledioder, der anodene er koblet sammen mot ladekilde cathodene mot batteribanker, vil man ikke kunne trekke strøm mellom batteribankene slik et VSR tillater. Bare for ordens skyld, den teorien kan godt hende er riktig, men det er jo akkurat dette produsenter av VSR har reklamert med ikke skal skje, nettopp for å beskytte elektronikk. Så hvis det er riktig har skilledioder en fordel .Godt poeng. Ett VSR skal reagere fort så det burde ikke være som jeg foreslå. Allikevel mener jeg det er verdt testen da det er lite arbeid å koble ut VSR. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.