per_larssen Startet 14.April.2015 Del på Facebook Startet 14.April.2015 Hei, ingen erfaringer med båt, og motor fra før. Fått en 9,9hk Tohatsu 2-takter. Svigers glemte å kjøre den i ferskvann før den ble lagret. Stått tørt i utebod noen år. Tenkte jeg skulle ta en service. Spesielt med tanke på kjølesystemet. Har kjøpt hageslange tilkobling til vanninntak. Men er det noe jeg bør gjøre før jeg setter på vannet og starter motor, siden den har stått så lenge. Tenker da på kjølesystem... Noe jeg bør blande i vannet, for å få renset godt inni der?? Skal bytte olje på gear huset, samt annet vedlikhold som impeller etc. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 hei, bare og få koblet på vannet og starte motoren, hvis det ikke kommer ut noe kjølevann etter littegrann så må du få sjekket det, når du da starter opp og siden den har stått en stund så må du ikke ruse motoren for da kan det fort gå galt med pakninger og andre ting, bare la den stå og gå på tomgang en stund før du gasser opp, ellers er det ikke noe problem og starte opp, kan også være greit og få smørt opp beveglige deler du kan komme til før du starter opp for og være på den sikre siden. impeller burde du da bytte uansett hvis den har stått en stund. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Siden den har stått lenge uten å ha blitt ferskvannskjørt kan det være lurt å spraye konserveringsolje inn i sylinderne og dra sakte i snora noen ganger slik at det blir smurt litt inni sylinderene. Da er det normalt at det begynner å røyke når du siden starter påhengsmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
per_larssen Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 (redigert) Kanskje greit å bytte impeller først, så man er sikker på at den ikke er skadet. Samt man får den beste effekten når man flusher kjølesystemet. Noe god ide å spraye inn noe crc i kjølerøret, før man remonterer gearhuset? Så det får jobbet litt på evt smuss inni rørgangene, og blokka? Takk for rask respons! :-) Redigert 14.April.2015 av per_larssen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 spiller forsivit ingen rolle hva slaks spray du bruker så lenge det er noe som kan løse opp rust og irr , wd40 sprayen er effektiv til og løse opp irr og rust Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg har brukt endel 5-56 eller zalo på påhengere som har gått mye i salt,da pleier jeg å ta av termostathuset og fylle på litt her. Så kjører jeg motoren uten termostat en stund for å få ut guff. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 ikke noe problem og gjøre det. tror nok det går i orden =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.