Mats112 Startet 14.April.2015 Link til dette innlegget Startet 14.April.2015 Hei Har godt til anskaffelse av en naalsund plattgatter på 26 fot Der skal overbygg rives og det skal bygges nytt. Der kommer min begrensing inn i bildet. Er det noen der ute som kan komme med tips om hvor treverk kan anskaffs(teak/eik) Også tips og råd for og få til et smykke :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Hvorfor skal du rive overbygget? Tilstanden fremgår dårlig av bildet. Dersom det er massiv mahogny, som det gjerne var originalt på gamle trebåter, kan det kanskje la seg gjøre å pusse det opp. Det gjorede jeg med tresnekka Tora. Men dersom det er hjemmesnekret av kryssfiner ser jeg lite håp. Overbygget ditt med hardtop ligner veldig mye på tresnekka mi. Kanskje du kan finne noen tips her : https://baatplassen.no/i/topic/28704-v%C3%A5rpuss-av-grimstadsnekka-tora-trenger-litt-r%C3%A5d/ Uansett ville jeg begynt med skrog og eventuelt motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mats112 Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Hei Overbygget er av vanlig kryssfiner, og er rett og slett råttent. Tenkte og bygge det opp i teak/eik igjen. motor er bra og skroget er og greit. Det skal pusses helt ned og oljes. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Den mahogny og teak som typisk selges i dag er ikke av samme kvalitet som du har. Hør med (kjente) folk som driver å restaurerer hus om gamle teak dører...f.eks. En annen positiv ting med å bruke gmmelt tre er at du i langt mindre grad stimulerer et marked av regnskogtre....."lovlig" og ulovlig Jeg har skaffet en god stabel dører på den måten Hvis overbygget er av massivt tre, så skal det være ganske dårlig før det ikke kan reddes. Ellers bør du skaffe litt lektyre for i det minste å få oversikt om hva du skal spørre om :-) Flere gode bøker eksisterer ikke lengre i handel, men disse to skal være å få tak i Redigert 15.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats112 Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Hei Overbygget ble byttet for 15 år siden, da ble det brukt vanlig kryssfiner. Den er nå gjennomtrekt med vann. Må prøve og få tak i de bøkerne :) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Åja, da må det bare vekk.Samme hvor vannfast, så er det jo ikke det.Den må forsegles godt, gjerne freses inn i lister.Sikkert flere som selger mahogny, men en som nesten utelukkende livnærer seg av tre egnet til båt er Rune Anvik http://treinnport.noDer "får" du det du behøver når du blir drita lei å leite :-)Når det gjelder å bleike veden i skroget kan du 'mekke sjæl', men jeg tror apotekene er litt restriktive etterhvertDa er det Ferro-bet som gjelder. Egentlig antirust system, men har til blådved(som tidligere mener jeg var AKKURAT det samme som rustløser, men annen etikett)mao.....felleskjøpet har kanskje det du behøver i en annen flaske :-)http://www.ferrobet.no/prod_bat.asp#blaved Redigert 15.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Bruk gjerne teak og eik med god samvittighet Det er ikke regnskogtre (eik passer kanskje litt dårlig her?). Mahogny er egentlig det som hører hjemme på en slik båt. Det blir nok ganske dyrt i dag. Det lille jeg trenger av mahogny av og til kjøper jeg hos Billingstad Trelast utenfor Oslo. Der kan du også kjøpe teak (av middels kvalitet og til høy pris). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Efre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) teak "over disk" er dobbel pris av mahogny for tiden Eik gir en veldig fin kontrast mot mahogny synes jeg, og "letter" den litt visuelt Her 3 forskjellige mahogny. Finér i bunn, en gammel og en ikke atypisk ny Redigert 15.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats112 Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Starter ringerunde i morgen for plater. Starter med og dekke til båten i morgen, da det Namdalske været er litt varierende :) Takk for svar så langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.