Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Hei

 

Da ble det innkjøp av tresnekka Tora. Bare for at jeg skal ha litt å gjøre og komme på vannet mens jeg venter på båten min.

Det er en 24 fot Grimstadsnekke fra 1967 (er registrert som 25 fot, men måler 24 fot uten roret).

Bildene viser båten før vårpussen har begynt. Som det fremgår, er det ikke mye som må gjøres utvendig før sjøsetting. Men, som jeg vil komme tilbake til, trenger jeg noen råd under veis. Detter er min første båtpuss.

img_1959small.jpgimg_1957small.jpgimg_1941small.jpg

 

I dag morges ordnet jeg med forsikring, omregistrering, medlemskap i Reningpatruljen, og betaling. Så dro familien til båthavna for å inspisere skuta og starte vårpussen. Men det ble mye lunsj, kaffe og prat i båten. Kanskje noen kjenner seg igjen? Prosjektet ble godkjent av rederinnen og arbeidet startet på ettermiddagen.

Foreløpig arbeidsliste er:

 

Må gjøres:

- Nating, sliping og oljing av akterdekk.

- Skrape og olje skroget.

- Priming og bunnstoff

- Sjekke bensin tilførsel mhp. mulige lekkasjer (ser bra ut)

- Sjekke og evt. skifte skroggjennomføringer

- Sjekke el. anlegg

- Sjekke lensepumpe

 

Bør gjøres:

- Skifte vindusglass og gummilister. Glassene er matte nederst.

- Lage delvis nye bunntiljer

- Skifte wire i styremekanismen. Nåværende wire er altfor grov og lar seg vankelig justere

- Demontere og pusse diverse beslag

- Montere forbruks/reserve batteri

- Sjekke motorinstrumenter

- Overhale manuell lensepumpe

- ............

 

Jeg kommer tilbake til en del av disse punktene etter hvert. Her er dagens problem:

 

Natene i akterdekket er dårlige og må skiftes. De er gått i oppløsning og ser både stygge og utette ut. Det viste seg at det var en grisejobb å pirke ut av fugene. Konsistensen er som tyggegummi og det er vanskelig å få natene rene. Dette bildet er natene før vi begynte. De ser heller værre ut i virkeligheten. Det ser ut som natmassen har "kokt" opp, blitt blærete og delvis gått i oppløsning. Kan årsaken være at de har blit utsatt for søl ved bensinfylling?

img_1928small.jpg

 

Spørsmål:

- Kan vi prøve å vaske vekk restene med et egnet løsningsmiddel etter å ha pirket ut det meste?

- Skal vi prime med noe (f.eks. Ovatrol 1) før vi legger i ny natmasse?

- Hva bør vi fuge med? Vil gjerne ha noe som ikke kliner seg så lett.

 

Jeg skal også legge ny fuge med hulkil mellom dollbord og overbygget. Den gamle fugen var lagt med ustø hånd, uten maskeringstape og så ut som hønemøkk. Den er alllerede fjernet. Var en klinetekonsistens på denne også.

- Hvilken fugemasse anbefales her?

 

Håper på litt inspill fra ekspertene. Nå gjelder det å bli ferdig utvendig mens været er bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei! Syns skroget ser fint ut, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal skrape den helt ned. Mattsliping og to strøk Schooner fra International gjør vel susen.

 

Når det gjelder akterdekket, så få hvertfall tak i en Fein-sag (lån, kjøp, hent din egen i garasjen...) og kjøp natfres. Da blir jobben med å rense de gamle natene vesentlig enklere.

 

Flott snekke du har fått tak i. Lykke til.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen gode råd,men det er en flott båt du har kjøpt.

roy_n

Takker! Jeg satser på ikke å kjøpe meg arbeid. Derfor ingen råte her. Litt pussing og flikking er OK.

 

Blir den mye forsinket båten du bygger i Thailand?

Den påregnes ferdig i Mai. Men så er det testing for CE-merking (kategori B) og hjemtransport. Vil også ha den på vannet i Thailand for testing først. Da går nok denne sesongen. Så nå blir det snekke på fjorden i år. Det er nok ikke sikkert jeg kommer til å selge Tora heller. Kan bli mye snekkerglede innvendig der etter hvert. Jeg har noen voksne barn som også er interesserte.

 

.. jeg skjønner ikke hvorfor du skal skrape den helt ned. ..

Når det gjelder akterdekket, så få hvertfall tak i en Fein-sag (lån, kjøp, hent din egen i garasjen...) og kjøp natfres. Da blir jobben med å rense de gamle natene vesentlig enklere.

Flott snekke du har fått tak i. Lykke til.

Nei! Det kommer ikke på tale å skrape skroget mer enn nødvendig, bortsett fra akterdekket. Bare noen småflekker, stort sett på fenderlisten. Så blir det Ovatrol 1, mattsliping og Ovatrol 2.

Når det gjelder natfres, er jeg redd det vil bli klinete pga. rester av natmasse som jeg ikke får vekk. Fein sag, er det til å fjerne lakken med?

 

Kjempe vær for båtpuss i dag også! :wink:

Nå blir det en kort innkjøpsrunde (bare båtrelatert) og full fres i marinaen. Regner med å skrape ferdig gammelt bunnstoff i dag.

Fortsatt God Påske til alle!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fein sag er en kjekk liten maskin. http://www.csmessel.no/index.htm denne maskinen bruker jeg til det meste av oppgavene jeg har under oppussingen av shanty. Til denne maskinen kan man kjøpe en kniv / blad som er beregnet på natefjerning! Når det gjelder hva diu skal nate med vil jeg anbefale Tec7. godt lim/natemasse som etter min mening er bedre enn Sika sine produkter(brukt sika i flere år). Største fordelen med Tec, er at denne avgasser seg / herder fortere enn Sika. noe som gjør at etterarbeidet kan komme fortere igang.2-3 dager istedet for 7 er min erfaring. Lykke til! er ikke mange timene før denne er ferdig!

 

Alf kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen, da jeg må kjøpe fugemasse før butikkene stenger for påsken.

 

Spørsmål on nating av dekket:

- Kan vi prøve å vaske vekk restene med et egnet løsningsmiddel etter å ha pirket ut det meste?

- Skal vi prime med noe (f.eks. Ovatrol 1) før vi legger i ny natmasse?

- Hva bør vi fuge med? Vil gjerne ha noe som ikke kliner seg så lett.

 

Jeg skal også legge ny fuge med hulkil mellom dollbord og overbygget. Den gamle fugen var lagt med ustø hånd, uten maskeringstape og så ut som hønemøkk. Den er alllerede fjernet. Var en klinetekonsistens på denne også.

- Hvilken fugemasse anbefales her?

 

Håper på litt inspill fra ekspertene. Nå gjelder det å bli ferdig utvendig mens været er bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen, da jeg må kjøpe fugemasse før butikkene stenger for påsken.

 

Spørsmål on nating av dekket:

- Kan vi prøve å vaske vekk restene med et egnet løsningsmiddel etter å ha pirket ut det meste?

- Skal vi prime med noe (f.eks. Ovatrol 1) før vi legger i ny natmasse?

- Hva bør vi fuge med? Vil gjerne ha noe som ikke kliner seg så lett.

 

Jeg skal også legge ny fuge med hulkil mellom dollbord og overbygget. Den gamle fugen var lagt med ustø hånd, uten maskeringstape og så ut som hønemøkk. Den er alllerede fjernet. Var en klinetekonsistens på denne også.

- Hvilken fugemasse anbefales her?

 

Håper på litt inspill fra ekspertene. Nå gjelder det å bli ferdig utvendig mens været er bra.

På det dekket vi holder på med til naboensbåt anbefalte tech7 at vi forseglet kantene med kvist lakk. Dette var vist på grunn av at teaken er så fet som den er men ta en telefon til de så svarer de deg nok på om hva du bør gjøre. Tech 7 kan du og bruke for å lage ny hullkil. Når det gjelder dette med at det er klissete kan vel dette ha samenheng med påføring av olje etter nating (for tidlig påføring). Her anbefalte tech7 naboen til å starte med et tynt strøk olje over natene som skulle få tørke godt før videre påføring våt i våt.

 

Når det gjelder rensking av eksisterende nater tror jeg at jeg ville gått for bruk av vanlig overfres fremfor feil sin kniv. Skru fast anlegg slik at skruen komer i naten ved siden av den du skal frese, velg et fresestål som tar en bitteliten milimeter mere en dagens nate og ta i en dybde på 1/3 av bordtylkkelsen, legg i nate tape og påfør tech7. La herde i en 2-3 dager og slip hele dekket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

I dag ser det lysere ut. Der hvor vi rensket ut gamle fuger i går har den gamle fugemassen stivnet litt og er litt letter å ha med å gjøre. Planen er nå å renske ut det meste og la det tørke en stund før vi ferdigrensker og prøver med overfres. Natene er ganske smale, ca 2.5 mm. Det bør vel da gå bra med en Dremel med freseforsats og 3.2 mm fres? Alternativet er en større overfres og 4 mm fres. Gammel lakk blir fjernet med varmluftpistol. Det var på tide å ta dette. Det har vært fuktig i bunnen av fugene. Bildet viser fuger etter grovrensk.

img_1975small.jpg

 

Har ellers skrapt stort sett ferdig på skroget. Det var et bare ett punkt med blåved. Der har jeg fjernet all gammel lakk. Det ble nesten helt lyst og fint etter at jeg holdt veden mettet med klorin en stund. Trevirket er helt råtefritt. På bildet ser en årsaken til faenskapen. Skjøten mellom bordgangene er utett, så det har trukket vann inn i endeveden. Det er vel noe en ser ganske ofte på treskrog? Her vil jeg sette inn treflis med epoxy når det har tørket godt ut.

img_1973small.jpg

 

Ellers er det fantastisk vær for båtpuss for tiden. Håper det varer lenge!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

mULIG AT SIRKELSAG VIL VÆRE DET RETTE TIL Å FRESE UT AV NATENE MED. HAr alldri prøvd å frese med dremel. Finns det anlegg til de?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt freseforsats for dremel.

Jeg vil teste litt før jeg går løs på båten, men er redd for at sirkelsag kan flise opp kantene. Som sagt, vil jeg vente en stund i håp om at den gamle natmassen skal tørke/stivne. Så rapport kommer noe senere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvor dype er natene ?

 

Husk på at disse normalt er v-formet, dvs at dersom du freser går du bort fra original kil for natemasse.

 

Er natene dype, bør/skal du ha bomullstråd i bunn, slik at du ikke fyller opp hele naten med natemasse. Denne skal nemlig fjære slik at lekasjer forhindres.

 

Har du ikke bomullsdrev/tråd, kan kassettbånd brukes med fordel.

 

Når jeg har natet med Tech7 i teak og eik, er der ikke forprimet eller lignende.

 

Dersom jeg skulle velge mellom fres og sirkelsag, ville jeg valgt det siste.

 

Da kan du også med fordel vinkle bladet slik at opprinnelig form (V-kil) beholdes.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips!

Har ikke målt, men tipper natene er ca 5-6 mm dype. Vil sjekke nærmere i morgen. Materialet er furu (med ca 30 lag lakk).

Vil teste med sirkelsag. Det må vel i tilfelle også bli med Dremelen? Har ikke helt klart for meg hvordan jeg får føring på drillen, men det skal nok i tilfelle ordne seg. Tror det finnes en forsats for det også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt klart for meg hvordan jeg får føring på drillen, ...

Har du medhjelpere innen tilstrekkelig vektklasse ( :rolleyes: ) kan du bruke rettholt som anlegg. Juster inn dette og la en medhjelper stå på hver ende.

 

Her finner du svenske manualer for Sikafleks, bl. a. nating.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ellers skrapt stort sett ferdig på skroget. Det var et bare ett punkt med blåved. Der har jeg fjernet all gammel lakk. Det ble nesten helt lyst og fint etter at jeg holdt veden mettet med klorin en stund. Trevirket er helt råtefritt. På bildet ser en årsaken til faenskapen. Skjøten mellom bordgangene er utett, så det har trukket vann inn i endeveden. Det er vel noe en ser ganske ofte på treskrog? Her vil jeg sette inn treflis med epoxy når det har tørket godt ut.

 

Nydelig båt du har fått deg. Ikke mange timene til du får henne på sjøen. :sailing: Heildiggris :wink:

Nå er jeg bare i opplæringsfasen når det gjelder opp pussing, men jeg har fått noen råd om å ikke fylle epoxy i sprekker og skjøter i skroget. Jeg ble rådet til å fylle i noe som er mere elastisk siden skroget "lever". Som f.eks bomullsgarn trukket med tjære eller å bruke Farm. Ikke vet jeg helt hva som er korrekt, men jeg syntes det høres logisk ut. Har lest argumenter for og i mot epoxy i sprekker... Arester meg gjerne hvis jeg er helt på jordet nå. :wink:

 

Redigert: Noen bruker også linolje kitt

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sprekkene kommer jeg til å bruke bomullsgarn og Farm tror jeg, med mindre jeg får et mye bedre råd. hehe... Jeg ser at dette er brukt før på båten min. selv om flere her på båtplassen bruker sika.

Prøvde å finne et bilde av dekket mitt, men fant ikke et. (forøvrig ser det helt j...lig ut) Men der har forrige eier brukt Linoljekitt. Jeg kommer sikkert til å gå over til sika eller Tec7 tenker jeg.. Kittet er et enormt arbeide å få vekk igjen (lett å få skader i dekk og sitter som spikret fast), dessuten har jeg hørt at det ikke er så lett å få til å se fint ut. Men som sagt er jeg en nybegynner og hvis jeg tar feil her, må noen korrigere meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når du skriver at det er furu dekk så går jeg og utifra at dette er laget av rimelig tykke planker. Dette gjør at trevirket beveger seg mye iforhold til om det kun skulle være lammeler limt ned på f. eks, en finer plate. Du må derfor bruke nate tape eller lignende i bunnen på naten slik at natemassen ikke får feste her. (kanskje den vanligste feilen asom blir begått i byggebransjen når det gjelder fuging) Dette da fugen fort blir åpen hvis den får mere en 2 feste punkter å slite med. At du bør lage fugen skrå slik det er nevnt lenger opp har jeg ikke noe tro på. Tech 7 opplyste til oss at vi muligens burde forsegle kantene med kvistlakk men dette var itilfelle teaken var veldig fet. Dette tror jeg ikke er noe problem med ditt furu dekk. Tech 7 anbefalte og et tynt strøk med olje som sjulle herde skikkelig før man smurte dekket inn våt i våt. Og la fugene herde godt før du pusser

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

I sprekkene kommer jeg til å bruke bomullsgarn og Farm tror jeg,.....

.........Men som sagt er jeg en nybegynner og hvis jeg tar feil her, må noen korrigere meg :smiley:

Da er vi to nybegynnere.

Den sprekken jeg snakker i endeskjøten mellom bordgangene er vel ikke akkurat av typen som skal svelle og bli tett? Her gjelder det å forsegle endeveden. Likevel vil jeg nok følge rådet ditt og vurdere noe mer elastisk enn Epoxy.

 

Takker for alle råd så langt. Når det gjelder akterdekket skal jeg sjekke tykkelse på bordganger, dimensjon på fuger, etc. I dag blir det å jobbe med skroget under fenderlista. Har skrapt alt løst allerede. Det var ganske lite. Så ingen større feil eller sprekker i bordgangene. Det blir bare litt flekking før jeg pusser over og oljer. Hittil har båten blitt behandlet med Ovatrol 1 + 2. Ser ingen grunn til ikke å fortsette med det.

 

Så et nytt spørsmål:

En del beslag er ganske slitte (pullerter, halegatter, lensepumpedeksel, ....). Ville gjerne hatt dissse forkrommet på nytt. Er det noen i østlandsområdet som driver med slikt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt Tec7 til utvendige nater i et furudekk. Den blir alt for hard er min erfaring. Sikaflex holder mykheten mye bedre, og følger bevegelsene i dekket på en helt annen måte. Til mye annen slags liming - særlig under dekk er imidlertid Tec7 helt glimrende.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Adressen er notert og forespørsel med bilder er avsendt til Centrum Fornikling.

 

Ellers ble det jobbet videdre med dekksnatene i et par dager. Det ble ikke bra! Det viste seg at dekket var lagt på nytt en gang av 21 mm gulvbord med not og fjær. Noen steder var det slipt så langt ned at notsiden fliset seg opp. Det var også noen steder litt tilløp til råte i bunnen av natene.

Logisk beslutning ble tatt: Det legges nytt dekk. Det blir bedre og går sannsyligvis fortere også.

 

Nå er det gamle rasket fjærnet. Tirsdag blir det handlet 21 x 45 mm glattkant i furu. Jeg har tatt mal av hullet, så de nye stavene kan grovtilpasses hjemme på hobbyloftet. Så blir det lagt nytt dekk i marinaen når vi får en ny godværsperiode. I dag snør det tett, men er meldt godvær fra onsdag. Når det gjelder natmassen holder jeg muligens en knapp på Sikaflex 290 fremfor Tec7, men er litt skeptisk til at det foreskrives så lang tørketid før Sikaen kan oljes. Det kan jo bli dårlige tørkeforhold utendørs fremover?

img_1996small.jpg

 

 

Skroget er preparert og mattet med vannslipepapir, klart for siste strøk med Ovatrol2 og bunnstoff. Så vårpussen er snart ferdig utvendig. Forige eier har brukt å blande like deler av mykt og hardt bunnstoff. Noen synspunkter på det? Det ser jo ut til å ha holde meget bra.

 

Ellers har jeg oppdaget at Tora er usynlig bakfra i mørket! Foruten sidelanternene har hun bare en forroverrettet topplanterne i masta og ingen akterlanterne. Den topplanterna er i sort plast og skal fjernes uansett. Det greieste ville vel være å sette en rundtlysende laterne i toppen av masta. Kula blir da erstattet av en pent utformet plate. Hornet vil jeg også gjerne ta vekk og erstatte med et trompethorn på taket (hvis jeg får bevilgning).

img_1982small.jpg

 

 

Og jeg som ikke ville ha trebåt. Nå er jeg grepet av basillen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trebåt er morsomt..ikke sant! :smiley:

 

Noen betraktninger...

 

* Du sier du skal legge nytt akterdekk i glattkant furu....legger du dette på en finerplate da, eller vil du forsøke å få dette tett kun med nater? Tror vel at du ikke får dette tett uten at du legger dette på finer først. Og hvis du først skal legge finer, så hvorfor ikke en tykkere epoxybehandlet finer, og tynnere staver som du legger ned i epoxyen med sort fargestoff, slik at du får et helt dødt og dønn tett akterdekk? Det vil jo ikke gå med så mye epoxy, så prisen vil jo ikke bli så gal... Er du uheldig med glattkantene, så har jeg hørt at disse vil kunne bevege seg veldig mye... bedre er å kjøpe plank som "kantskjæres" til staver i ønsket tykkelse ble jeg fortalt.

 

* Lanternen i masten ville jeg byttet ut med en i krom, og en akterlanterne på akterdekket i samme utforming. Rundtlysende mener jeg blir feil på en slik snekke du har. :yesnod: Hornet synes jeg tross alt hadde litt sjarm, jeg. :lol: Kan du ikke få pusset dette, eller krommet det og plassert dette bedre? Kula i toppen av masten bør få leve.... :wink:

 

Ellers er jeg "litt missunnelig" på snekka, og ikke minst at det er så lite arbeid før du kan innta skjærgården i trebåt. Kanskje ender du opp på trebåtfestivalen i år? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nytt akterdekk er tilpasset av 21 mm furu. Dekket skrues til underlaget med rustfrie skruer. Natene er ca 4.5 mm.brede og ca 10 mm dype. Stavene ligger med ca 0.5 mm avstand nedenfor natfugene. Skal dytte i natene som forskrevet av ekspertene for å hindre at natmassen limer mot bunnen. Bildet viser pløvelegging. Stavene skal taes av igjen for litt småjusteringer og er planlagt ferdiglagt i helgen.

 

Ellers er beslagene fjernet og sendt til forkromming. Centrum Fornikling i Oslo tok jobben for en overkommelig pris. Den gamle manuelle lensepumpen av messing, som var temmelig gjengrodd, er også overhalt og virker forbausende bra. Den vil få ny syrefast flens med lokk over dekket. Ting begynner å gå seg til.

 

Så er spørsmålene til forumets eksperter:

 

- bør jeg olje (Ovatro1) stavene på undersiden før jeg legger dem på igjen?

- dersom jeg går for Sikaflex 290 i natene må de tørke i minst 4 uker (?) før jeg oljer. Med Tec7 kan jeg olje etter noen dager. Hadde tenkt å bruke Sika, men liker ikke tanken på å la dekket ligge og tørke i 4 uker i det fine vårværet uten preparering. Har tid nok, da sjøsetting er i uke 22. Noen kommentarer?

- Fordekket er originalt og i ganske god stand. Her ser det ut til å være brukt furu og et et annet treslag (?) i annenhver stav. Det gir et fint fargespill i dekket. Kunne det være en ide at jeg på det nye akterdekket beiser annehver stav for å få en tilsvarende effekt?

img_2006small.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sika er vel mykere en tech 7 og vil kunne ta opp større bevegelser en tech. Tror imidlertid ikke dette vil være noe problem med den stav størrelsen du har valgt. Nate tape eller annet egnet (kassetband etc) bør og må du nok bruke. Bommulstråd til driving rullet i tjære i den åpningen du har på 0,5mm (denne må du nok lage større med V spor ) før du legger nate tapen. Beising av annen hver stav kan nok bli lekkert det. Slettkant er som regel temmelig kvistfri og vil kunne med beising få et eksotisk utseende. PÅ undersiden ville jeg ha gitt et par tre strøk med boracol eller annen soppdreper.(xylomyn f.eks) ellers så smører du owatrol til denne treger igjenom fra oversiden. Dette er nok spesielt viktig i og med at det blir et heltre dekk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...