cosmic Startet 14.April.2015 Del på Facebook Startet 14.April.2015 (redigert) Oppdaget iklveld at det drypper en god del fra sjøvannspumpen. Vann kommer ut (sladrehull)? bak imppeller. Har prøvd å søke om temaet,men finner ikke noe om denne motor her. Er det noen som vet hva som må til? Må pumpe ut og overhales? Er det en terning som kan byttes ifbm.impellerbytte mens pumper står i båten? Takknemlig for svar. Motortimer ca.480. 07 mod.båt. Redigert 14.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Er ikke uvanlig. Tetning rundt akslingen ryker. Ny pumpe koster ca 3000,-. Det skal også være mulig å overhale pumpen, men det selges ikke repsett. Tror du får deler hos E lund eller Lønne Maskin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Lønne har ny tetning 15x28x6 be om og få rustfri fjær til simmerringen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Takk for svar. Kan den byttes i båten,eller må pumpen demonteres ,og i presse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Pumpen må ut. De fleste tar den for å bytte impeller også. Hvis du har greit med plass er det kurant å få ut pumpen. Tror du må ha tilgang til skikkelig verktøy (presse o.l.) for å reparere pumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Ligger denne tetninger utenpå et lager som også bør byttes? Blir mye mas dette her,men jeg prøver bare å finne ut hva som må til,slik at jeg får gjort det jeg skal når jeg først begynner.liker ikke at jobben stopper opp når den er halvgjort fordi jeg mangler deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Du kan anse slitt lager som grunn for at tetningene havarer. Slik er det i de fleste tilfeller. Så reservedelssatsen skal omtrent bestå av to tetningsringer, lager, pakning til endelokk, impeller, skruer til endelokket, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Takk,Hulda. Byttet på en Volvo tidligere,og der var det som du sier. Her får en vist ikke rep.sats, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Ofte er det også like greit å bytte hele pumpen. Jeg overhalte min en gang. Den gikk ikke på langt nær dobbelt så langt før jeg byttet med en ny. Begge var Jabsco. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Adi Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Hadde samme problem med min sjøvannspumpe (6LP) på forrige båt. Det var simmeringen som måtte byttes, fjæren inni var rustet. Kjøpte ny simmering hos Janmar, men så at det ikke er orginalt med rustfri fjær. Byttet til rustfri fjær hos E Lund Maskin AS. Om du skal bytte lagrene samtidig du bør ha tilgang til en presse da det sitter to lagre mot hverandre, disse må av akslingen hver sin vei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 (redigert) Sjekk akselen, er det slitemerker der simmeringene har stått kan det vel nesten lønne seg og kjøpe ny i fra ebay. Ellers er det bare noen simmeringer og lager som må byttes. Koster ikke all verden det. Redigert 15.April.2015 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Dette er en enkel sak. Skru ut impellerhuset og fjern impelleren. Simmeringen som lekker sitter på akselen bak impeller. Tidlige versjoner av simmeringen hadde fjær som korroderte, men er nå erstattet av ny type hvor fjæra er i rustfritt materiale (se innlegg fra Liberty over). Simmeringen er lett å skifte og kan uansett byttes ved hvert impellerskifte så er du sikker på at den holder tett. Jeg har to av disse motorene nå og har byttet simmeringen + impeller på begge. Tror den nye originale simmeringen med rustfri fjær kostet under 100-lappen pr stk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Ok. Takk for svar,Tilde. Har nå kjøpt både lagre og tetningslister, men det var kanskje ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Dersom du kun har vannlekkasje og ikke merker ulyder eller rufsete gange i sjøvannspumpa, tror jeg ikke dette har noe med lagere å gjøre. Men det kan du jo lett sjekke når du har tatt ut pumpa. Mine motorer har gått ca 850 timer og har ikke antydning til slakk. De rustutsatte simmeringene i sjøvannspumpen er en kjent feil på 6LP av enkelte årganger og alt hva jeg har hørt så holder det å bytte disse til den rustfrie versjonen. Den ødelagte simmeringen tar du enkelt ut med et o-ring-verktøy, f.eks. dette fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/O-ringverktoy-2000022755/ Bytt impelleren samtidig når du først har sjøvannspumpa oppe, så har du gjort dette også for de neste 5 årene. Jeg vil bytte denne simmeringen sammen med impeller ved fremtidig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Mente tetningsringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Har montert pumpe med ny tetning,kjøpt hos Yanmar,og den fungerer tilsynelatende greit.var endel belegg på aksling som måtte pusses bort. Har ikke sjøvannsfilter,og forhandler sa at det gikk igjen på pumper som røk tidlig.470 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auar Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Oppdaget i dag at to av hodene til de fire skruene som holder lokket til impellerhuset er borte(!), den tredje ble hodeløs da jeg prøvde å dreie den. Skruene ble byttet ved service hos forhandler for ett år siden, fordi de knakk under demontering. Skruene er tilsynelatend av messing, og er passe grønne i bruddflaten. Dette er jo ikke verdens mest robuste metall. Det skulle ikke være noe i veien for å bruke syrefaste skruer her, vel? Det står en liten gul advarsel på pumpehuse om å sjekke manual. Er den noe ekstra jeg bør være obs på ved eventuell demontering av impellerhuset? Har ikke hatt dette ute før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 mener og huske skruuene er M4 eller M5. Byttet de som knakk sist til syrefaste. Demontering av impellerhuset er problemfritt og rett frem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auar Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Takk, hanto! Jeg iler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.