Jump to content

Yanmar 6lpa stp,lekkasje sjøvannspumpe.


cosmic

Recommended Posts

Oppdaget iklveld at det drypper en god del fra sjøvannspumpen. Vann kommer ut (sladrehull)? bak imppeller. Har prøvd å søke om temaet,men finner ikke noe om denne motor her. Er det noen som vet hva som må til? Må pumpe ut og overhales? Er det en terning som kan byttes ifbm.impellerbytte mens pumper står i båten? Takknemlig for svar. Motortimer ca.480. 07 mod.båt.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger denne tetninger utenpå et lager som også bør byttes? Blir mye mas dette her,men jeg prøver bare å finne ut hva som må til,slik at jeg får gjort det jeg skal når jeg først begynner.liker ikke at jobben stopper opp når den er halvgjort fordi jeg mangler deler.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med min sjøvannspumpe (6LP) på forrige båt. Det var simmeringen som måtte byttes, fjæren inni var rustet.

Kjøpte ny simmering hos Janmar, men så at det ikke er orginalt med rustfri fjær. Byttet til rustfri fjær hos E Lund Maskin AS.

 

Om du skal bytte lagrene samtidig du bør ha tilgang til en presse da det sitter to lagre mot hverandre, disse må av akslingen hver sin vei.

Link to post
Share on other sites

Dette er en enkel sak. Skru ut impellerhuset og fjern impelleren. Simmeringen som lekker sitter på akselen bak impeller. Tidlige versjoner av simmeringen  hadde fjær som korroderte, men er nå erstattet av ny type hvor fjæra er i rustfritt materiale (se innlegg fra Liberty over).

Simmeringen er lett å skifte og kan uansett byttes ved hvert impellerskifte så er du sikker på at den holder tett. Jeg har to av disse motorene nå og har byttet simmeringen +  impeller på begge. Tror den nye originale simmeringen med rustfri fjær kostet under 100-lappen pr stk.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kun har vannlekkasje og ikke merker ulyder eller rufsete gange i sjøvannspumpa, tror jeg ikke dette har noe med lagere å gjøre. Men det kan du jo lett sjekke når du har tatt ut pumpa. Mine motorer har gått ca 850 timer og har ikke antydning til slakk.

De rustutsatte simmeringene i sjøvannspumpen er en kjent feil på 6LP av enkelte årganger og alt hva jeg har hørt så holder det å bytte disse til den rustfrie versjonen.

 

Den ødelagte simmeringen tar du enkelt ut med et o-ring-verktøy, f.eks. dette fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/O-ringverktoy-2000022755/

 

Bytt impelleren samtidig når du først har sjøvannspumpa oppe, så har du gjort dette også for de neste 5 årene. Jeg vil bytte denne simmeringen sammen med impeller ved fremtidig vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Oppdaget i dag at to av hodene til de fire skruene som holder lokket til impellerhuset er borte(!), den tredje ble hodeløs da jeg prøvde å dreie den. Skruene ble byttet ved service hos forhandler for ett år siden, fordi de knakk under demontering. 

 

Skruene er tilsynelatend av messing, og er passe grønne i bruddflaten. Dette er jo ikke verdens mest robuste metall. Det skulle ikke være noe i veien for å bruke syrefaste skruer her, vel?

 

Det står en liten gul advarsel på pumpehuse om å sjekke manual. Er den noe ekstra jeg bør være obs på ved eventuell demontering av impellerhuset? Har ikke hatt dette ute før.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...