Jump to content

Fremmed båt låst fast i båsen vår

Brig'en

Recommended Posts

Var nedom båtplassen vår i dag for å se at alt var klart til vi skulle hente ut båten fra vinteropplag på fredag, der lå det en liten rakker som ikke bare er frekk nok til å bruke våre fortøyningstau (ja de lå pent knyttet sammen på utriggeren og har aldri vært et problem selv om de nok burde vært tatt med hjem hver vinter), men vedkommende har lenket den fast også.

Utleier av båtplassen er varslet, men hvordan går man frem her om utleier ikke får den fjernet innen helga?

Fortøyningstauene har jeg uansett fryktelig lyst til å ta med meg i morgen som en demonstrasjon på hva jeg synes om å ta seg til rette....  Eller er jeg like drittsekk da? Den stikker jo ikke av pga kjettingen, og båten er av hardplast og ligger inni en gammel tørrdokk (finnes ikke en krusning på vannet...)

bilde

bilde

bilde

blir fort problemer med og flytte andres båter.

Film hele prosessen iallefall og gjerne gi beskjed til politiet først om hva du gjør og hvorfor.
Så har du ditt på det tørre.

Få med deg ett par mann løft den forsiktig opp på land mens det filmes, lås den fast med egen lås i tillegg. Med navn og tlf til deg på.

Da burde det ikke bli problemer iallefall.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg ville forholdt meg til havnesjefen.

Sansynligheten er stor for at det er en som har handlet i god tro.

Havnesjefen kan sikkert gi deg en midlertidig plass til dette er ordnet.

Bra det endelig kom en *mild* reaksjon. Trist at slike ting eskalerer. Du får sikkert kontakt med båteieren og som kanskje har en gyldig bortforklaring på hvorfor båten ligger der. Trekk pusten, livet er for kort til å ergre seg over slike *småting*!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Bra det endelig kom en *mild* reaksjon. Trist at slike ting eskalerer. Du får sikkert kontakt med båteieren og som kanskje har en gyldig bortforklaring på hvorfor båten ligger der. Trekk pusten, livet er for kort til å ergre seg over slike *småting*!!

Enig. Pust djupt og tel til 10 nokre gongar, gjerne baklengs :smiley: Kan godt vere ei enkel forklaring på dette, og truleg vil det løyse seg før fredagen :thumbsup:

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Båten ligger pent fortøyd og at ditt tauverk er benyttet indikerer ikke at noen nødvendigvis har tatt seg til rette. Mange som sier opp båtplassene sine fjerne ikke tauene.

Det er vel svært stor sannsynlighet for at dette bare en er misforståelse. Håper alle innleggene med å løfte båten på land, låse den fast osv kun er trolling.

Hvis plassen er din og du har betalt så er det vel absolutt ingen ting å hisse seg opp over? Du gir beskjed til havneansvarlig som må foreta tiltak. Inntil båten er 

fjernet får du bare forevist en annen plass.

Akkurat det samme skjedde med meg rett før påske, ulikt deg så kom jeg sjøveien i min egen båt.

Jeg flyttet enkelt og greit problemet over til neste bås og sende melding til havnesjef.

Dagen etter traff jeg eier av båten som i utgangspunktet lå i min bås og han kunne fortelle at han måtte "låne" en annen bås da hans utrigger hadde fått skader.

Han beklaget og hadde prøvd å kontakte havnesjef. Altså ingen stor sak.

i havna vår så er det slått opp tlf nr til båteierne, slik at man kan kontakte båteier direkte om det skulle være behov.  F.eks om man skulle se at det er skade på fortøyninger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis plassen er din og du har betalt så er det vel absolutt ingen ting å hisse seg opp over? Du gir beskjed til havneansvarlig som må foreta tiltak.

Hvis havneansvarlig får båten vekk før fredag er jo alt greit. Hvis ikke så hadde det ikke kostet meg mange kalorier å vippe den opp på flytebrygga. Uten å irritere meg noe mer enn akkurat det. Så får eier rydde opp etter seg selv når det måtte passe ham. Det er ikke store jolla det er snakk om her, så det skal heller ikke stort til for å løse situasjonen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen folkens! Bare sånn at det er nevnt så kunne det ikke falle meg inn med noe selvtekt vedr. denne jolla. Casen ligger hos havnesjefen som jobber med saken. Jeg har i dag også meldt den inn som hittegods til Politiet. Den bærer preg av å ikke være plassert av båtkyndige da tauene bare var å dra løs for hånd. Tok med mine egne tau og festa den med et som lå i båten i stedet :) Noe indignert blir man, men det går ikke nevneverdig ut over blodtrykket. At den er lagt der i beste menig ble utelukket før innlegget ble laget etter å ha konferert med havnesjefen. Samtlige andre båser er også aktivt utleid så å flytte min til en annen bås ville bare blitt å flytte problemet. Siden den er godt fastlåst også får Politiet eller havnesjefen ta seg av evnt. klipping osv.

Med dette kan vi utelukke både selvtekt og at den er lagt der ved en misforståelse :)

PS! At jeg "likte siste taler" vedr å gjøre hevd på båten var ment som en spøk fra min side, hadde jo vært grei skuring om det var så enkelt :)

Kan ta et scenario. En kammerat spør om å låne min båtplass mens jeg var på tur med båten. Svaret var: jada det er nr 81, men vær ledig til å flytte den når jeg kommer hjem. Kommer hjem å ser ikke båten hans. Tenker da jaja flytta den vel før da. 2dager etterpå ringer havnesjefen med spm om en draco 18 på båtplass nr 85. Pokker det er jo min venns båt. Ringer han: ååå pokker 81.. Trudde du sa 85. Så ting kan være harmløst selv om alle plasser er utleid ?

Mye rart som skjer. En kamerat av meg fikk telefon om han ikke hadde tenkt å flytte båten snart? Båten hadde kommet inn i havna et par måneder før, og føreren hadde spurt om han kunne ligge et par dager pga motortrøbbel. Havneansvarlig hadde fått tlf nr av politiet, men de hadde ikke sjekket at båten var stjålet. Så tyven hadde brukt båten i et par måneder, og forsynt seg med bensinkanner fra et tredvetalls båter i nabolaget for å holde den i gang. Det kan jo være noe sånn som er forholdet her også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...