Brig'en Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Er sendt ut varsel til alle båteierene fra havnesjefen, så her går det ryddig for seg :) Holder en knapp på at det er en stjålet båt så langt, time will show Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Meget sannsynlig det ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Håper alle innleggene med å løfte båten på land, låse den fast osv kun er trolling. Det er en pioner 10, er det ikke? En jolle! Det er vel harmløst å løfte den opp på land, såfremt man sørger for at den ikke blir tatt av vinden? Man har vel generelt anledning til å flytte på båter som er i veien, så lenge man gjør det på en forsvarlig måte. Og å låse den fast, med kontaktinformasjon - det bør vel også være relativt harmløst? Dersom man har mistanke om at båten er stjålet, bør man vel forhindre at tyven forsvinner med båten, ikke sant? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Skjønner ikke problemet med å løfte en liten jolle på land. Trenger ikke kutte kjettingen engang. Og eieren sjøsetter den alene på 5 minutt når han måtte dukke opp. Litt verre om det hadde vært en stor båt, da snakker vi kostnader og potensiale for skader. Men en liten jolle? Ikke noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sequoia Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Det er en pioner 10, er det ikke? En jolle! Det er vel harmløst å løfte den opp på land, såfremt man sørger for at den ikke blir tatt av vinden? Man har vel generelt anledning til å flytte på båter som er i veien, så lenge man gjør det på en forsvarlig måte. Og å låse den fast, med kontaktinformasjon - det bør vel også være relativt harmløst? Dersom man har mistanke om at båten er stjålet, bør man vel forhindre at tyven forsvinner med båten, ikke sant? Jo du har rett i at det er relativt harmløst. Jeg hadde uansett ikke begått denne formen for selvtekt. Det får være opp til havnesjefen å avgjøre tenker jeg, og så lenge vår venn Brig'en ikke skal sjøsette båten før fredag er det havnesjefen sitt problem. Hvis ikke havnesjefen evner å løse problemet kunne man sett på å vippe den opp slik index skrive i innlegg #29. At en båt er dårlig fortøyd og ser ut til å være dårlig behandlet betyr ikke at den er stjålet. Mistanken bør vel i tilfellet formidles til Politiet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Jolla vår ble løftet over på "baksiden" av brygga en gang. Den ble ikke låst fast med egen lås, men beskjeden var jo tydelig nok... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SIR DAY Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 ...da virker det jo som denne alvorlige verdenskrisen løser seg!!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
tobixen Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Jo du har rett i at det er relativt harmløst. Jeg hadde uansett ikke begått denne formen for selvtekt. Bare for å ha det sagt - jeg er generelt i mot selvtekt, men dersom problemet ikke er løst når rettmessig innehaver av plassen trenger plassen, og båten kan flyttes uten større risiko for skader på båten, og uten store ulemper for rettmessig eier av båten, så er det vel bare å gjøre dét. Det største problemet med å løfte den opp på brygga må vel være at den da sperrer adkomsten for de som har båtplass lengre ut på samme brygge. Redigert 16.April.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Herman Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ifjor var plassen vår utilgjengelig på grunn av vinterens herjinger. Det gjaldt ikke bare vår plass, men flere. Spesielt på den ytterste brygga hvor vi ligger. I samarbeid med havnesjef la vi oss derfor til på en ledig plass til vår plass hadde blitt operativ. Det vi ikke visste var at vi hadde lagt båten vår på plassen til klodens største kranglefant. Det var snakk om en ukes tid til vi kunne bruke vår egen plass, men etter noen dager fikk jeg telefon fra en MEGET irritert mann som forlangte at jeg måtte flytte båten umiddelbart! Han skulle nemlig komme med båten sin dagen etter! Problemet var at jeg var på jobbreise, og kona var på sykehuset. Jeg hadde derfor ikke mulighet til å flytte båten før til helgen. Dette var en onsdag. Jeg forklarte at det var store skader i havna, og at alle måtte jenke seg litt, men jeg snakket til døve ører. At han kunne ligge på en annen plass i to dager (dette var tidlig på våren, og det var mange ledige plasser) var absolutt IKKE en mulighet! Jeg kontaktet havnesjef igjen og forklarte situasjonen. Han sa at han ikke var interessert i å argumentere med vedkommende kranglefant. Han fikk derfor noen andre i havna til å forhale vår båt til en annen plass. Her var jo alle båteiere kjente, så det løste seg forsåvidt greit. Jeg ble bare litt irritert over at han ikke kunne være litt mer fleksibel og imøtekommende. Det hører med til historien at da jeg kom hjem etter noen dager hadde han fremdeles ikke tatt plassen sin i bruk Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
boble65 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 havnesjefen burde vel ha spurt eier av plass om det var greit og låne den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Hos oss mener jeg det står i regelverket at all den tid man ikke har båt ute disponerer havnen plassen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Torsen67 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Har ikke lest hele tråden, men jeg ville bedt ulteier av min marina om å fjerne båten med en gang. Hadde jeg kommet hjem om kvelden og den bare lå der, ville jeg fortøyd den ytterst på flytebrygga. Ikke optimalt men jeg ville brydd meg mer om min båt enn en fremmed en så lenge det er en plass jeg betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ja, men når du setter ut båten din skal du jo få plassen din. Men i tilfellet over med kranglefanten så er det vel havnesjefen som bestemmer dette. Og havnesjefen ordnet det slik at alle ble fornøyde. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Min sønn har som motto når vi synes at han blir urettferdig behandlet at det er viktig å definere hvem som har et problem. I dette tilfellet er det havnesjefen. Hvis ikke plassen er klar til båten din går på sjøen er det faktisk han (hun?) som skal løse problemet. Utilfredsstillende løsning vil selvsagt gå til fratrekk i årsleien. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
avmønstret5 Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Snakk med hsvnesjrfen og det vil løse seg. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Min sønn har som motto når vi synes at han blir urettferdig behandlet at det er viktig å definere hvem som har et problem. I dette tilfellet er det havnesjefen. Hvis ikke plassen er klar til båten din går på sjøen er det faktisk han (hun?) som skal løse problemet. Utilfredsstillende løsning vil selvsagt gå til fratrekk i årsleien. Bra inlegg,helt enig. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mark Read Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Har dette løst seg, Brig´en? Jeg har båt i en av nabobåsene, og fikk mail fra havnesjefen. Blir selvsagt litt nyfiken på hva som foregår rundt egen båt... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Vi hadde ikke hatt denne tråden dersom det hadde vært obligatorisk registrering. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 what he said... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 (redigert) Hei folkens! Jeg og Mark Read leier i det jeg oppfatter som en høyst profesjonell havn (100% kommersiell riktignok). De har løst problemet på det jeg oppfatter som en korrekt måte: Først mail fra havnesjefen ut til alle leietakere om noen disponerte eller kjente noen som kjente noen vedr. denne båten. Da ingen meldte seg innen jeg planla å ta i bruk båsen så tok havnesjefen affære: Klippet kjettingen og flyttet båten, låste den fast med egen lås ytterst (utenfor alle andre båtene) og har meldt fra til Politiet om saken så de kan kryssjekke mot sine registre. Etter min mening en korrekt og ryddig prosess. Slik at det er sagt, jeg startet ikke tråden av sensasjonslyst eller for å få utløp som en hissigpropp :) Det var mest av interesse for å se ulike innlegg om ulike metoder og praksiser i egen og andres havner. Men ja, irriterende er det at andre/uvedkommende tar seg til rette, her er det tydeligvis ingen misforståelser ute og går.... Redigert 18.April.2015 av Brig'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.