Jump to content

Båtguruer: Stor forskjell på vedlikhold og sesongklargjøring?


Jøran Hansen

Recommended Posts

Ja, det er i perioder stor forskjell, avhengig av hvilken stand båten er i, og hvilken stand du vil få den i. Er den helt strøken, klarer du deg i noen år med like lett vårpuss som oss med plastbåt. Men så kommer året der du må skrape og pusse til du får lyst til å lage st.hans-bål av skuta. Hadde det ikke vært for de få åra der innimellom, hadde jeg hatt trebåt selv, for ingen ting er vel så fint å se på som en godt holdt trebåt på sjøen. Men alt er relativt, båtstørrelsen, evt. overbygg etc. har jo en del å si for hvor tidkrevende en vårpuss blir. Jeg hadde en BB11 en gang i tiden (mahogny seilbåt på ca. 19 fot?), og den tok jeg vårpussen på lekende lett og fort. Men har du litt tålmodighet og setter pris på resultatet av noen timers pussing, så er jo ikke trebåt noe som nødvendigvis vil ende opp i skilsmisse pga. mer pleie av båt enn kona. Men står båten i opplag ute er du litt mer avhengig av varmt og tørt vær enn ved sesongklargjøring av plastbåt.

Link to post

Forskjellen er stor, det er arbeid med en trebåt.

Mange faktorer spiller inn, er du nøye om høsten og gjør en god jobb med forberedelser til vinter blir våren lettere.

Har du mulighet til å ta vårpussen under tak blir du mindre væravhengig og sikret et godt resultat.

Og sist men ikke minst, tålmodighet og like å jobbe med trevirke.

Løpende vedlikehold på en trebåt er en del av trebåtlivet, mange sesonger er det bare lett puss og lakk/olje, men som nevnt ovenfor enkelte år krever ekstra.

Kan ta min båt som eksempel: de siste fem-seks årene har jeg kun pusset overbygget og lagt et strøk lakk (overbygg hvert år, skrog annenhvert år), en kosejobb som har vært gjort løpet av en godværshelg utendørs. 

Men i år må jeg skrape lakk og ta dollbord/fordekk og akterdekk, dette er adskillig mere jobb, og jeg regner med at det går med minst 2 uker. Å skrape ned og pusse er gjort på en helg, men det skal 7-8 strøk lakk på og det må tørke et døgn før neste strøk, så det blir korte økter og mye venting... For å være sikret gode arbeidsforhold gjør jeg dette innendørs (leid meg inn på en lagerhall). 

Så er det hvis du må gjøre utskiftinger av bord eller reparasjoner, det krever verktøy og at man litt "handy", men ingen som starter med trebåt er eksperter fra dag en :-) erfaring får man mens en holder på. Men man må ta den delen av trebåtlivet som endel av trebåtlivet, kose seg med jobben og ikke stresse, man blir godt kjent med sin egen båt og får et eget forhold til den. 

Selv gikk jeg fra vedlikeholdsfri alubåt (Buster) til eldre (1965) mahogneybåt og angrer ikke på det :-)

Lykke til med valget

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...