Jøran Hansen Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Er det stor forskjell på vedlikhold og sessongklargjøring når det kommer til Plast snekke og tresnekke? Går og vurdere min første tresnekke, men lurer på om arbeidsmengden blir avskrekkende stor? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ja, det er i perioder stor forskjell, avhengig av hvilken stand båten er i, og hvilken stand du vil få den i. Er den helt strøken, klarer du deg i noen år med like lett vårpuss som oss med plastbåt. Men så kommer året der du må skrape og pusse til du får lyst til å lage st.hans-bål av skuta. Hadde det ikke vært for de få åra der innimellom, hadde jeg hatt trebåt selv, for ingen ting er vel så fint å se på som en godt holdt trebåt på sjøen. Men alt er relativt, båtstørrelsen, evt. overbygg etc. har jo en del å si for hvor tidkrevende en vårpuss blir. Jeg hadde en BB11 en gang i tiden (mahogny seilbåt på ca. 19 fot?), og den tok jeg vårpussen på lekende lett og fort. Men har du litt tålmodighet og setter pris på resultatet av noen timers pussing, så er jo ikke trebåt noe som nødvendigvis vil ende opp i skilsmisse pga. mer pleie av båt enn kona. Men står båten i opplag ute er du litt mer avhengig av varmt og tørt vær enn ved sesongklargjøring av plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Jøran Hansen Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Skjønner, er denne jeg tenker på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56669541 har dere tips om hva jeg bør se etter også? skal ha med meg en som er flink med båter da:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ser ut til å ha litt fuktproblemer i forkant av overbygget. Og prisen var litt i overkant etter mitt syn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Efre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Ikke spesielt heldige linjer. Masse kvist i skroget Fuktproblemer (tilsynelatende) Ikke usannsynlig at fukt trenger seg inn under plastringen på hyttetaket. Men..om det er en pris du er villig til å gi, finnes det MASSE flott på ffinn av trebåter :-) Redigert 15.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Forskjellen er stor, det er arbeid med en trebåt. Mange faktorer spiller inn, er du nøye om høsten og gjør en god jobb med forberedelser til vinter blir våren lettere. Har du mulighet til å ta vårpussen under tak blir du mindre væravhengig og sikret et godt resultat. Og sist men ikke minst, tålmodighet og like å jobbe med trevirke. Løpende vedlikehold på en trebåt er en del av trebåtlivet, mange sesonger er det bare lett puss og lakk/olje, men som nevnt ovenfor enkelte år krever ekstra. Kan ta min båt som eksempel: de siste fem-seks årene har jeg kun pusset overbygget og lagt et strøk lakk (overbygg hvert år, skrog annenhvert år), en kosejobb som har vært gjort løpet av en godværshelg utendørs. Men i år må jeg skrape lakk og ta dollbord/fordekk og akterdekk, dette er adskillig mere jobb, og jeg regner med at det går med minst 2 uker. Å skrape ned og pusse er gjort på en helg, men det skal 7-8 strøk lakk på og det må tørke et døgn før neste strøk, så det blir korte økter og mye venting... For å være sikret gode arbeidsforhold gjør jeg dette innendørs (leid meg inn på en lagerhall). Så er det hvis du må gjøre utskiftinger av bord eller reparasjoner, det krever verktøy og at man litt "handy", men ingen som starter med trebåt er eksperter fra dag en :-) erfaring får man mens en holder på. Men man må ta den delen av trebåtlivet som endel av trebåtlivet, kose seg med jobben og ikke stresse, man blir godt kjent med sin egen båt og får et eget forhold til den. Selv gikk jeg fra vedlikeholdsfri alubåt (Buster) til eldre (1965) mahogneybåt og angrer ikke på det :-) Lykke til med valget Redigert 16.April.2015 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Jøran Hansen Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 <tusen takk for mange fine råd, blir det båt i år så blir det vel mange spm fra meg;) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Her er litt erfaringer og spørsmål https://baatplassen.no/i/topic/60002-treb%C3%A5ttr%C3%A5den/ Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.