Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Noen av oss trebårentusiaster har diksutert behovet for en egen trebåttråd her på BP

Vel, det er ikke mer å snakke om, det er bare å sette i gang.

 

Herved erklærer jeg trebåttråden for offisielt åpnet

:flag:fireworks_1.gifforumvimpel_anima.gif

 

Alle som er eiere av, eller har vært eiere av, eller ønsker å bli eiere av trebåt er velkommen til å delta i denne tråden.

 

Her kan du også legge ut bilder og presentasjon av båten din.

Her kan du stille spørsmål om alt og ingen ting.

 

Ingen spørsmål er for dumme, og ingen spørsmål er for små.

 

Sjekket loggen min og fant ut at jeg i løpet av min tid her på BP har startet nermere 120 tråder med spørsmål og synspunkter omkring trebåt og båtliv generelt. Uten å overdrive kan jeg si at 90% av det jeg i dag vet om trebåter, det har jeg lært her inne på BP.

 

Her kan du legge ut linker til prosjektene dine

Her kan vi legge ut linker og bilder fra trebåttreff og andre evenemanger hvor trebåter og gammel kystkultur står i fokus.

 

Kom igjen trebåtfolk....la oss vise at vi ikke bare er en gjeng med mosegrodde, markspiste, tjærestinkende særinger.

Vi er bærere av en gammel tradisjon som har stått imot tidens tann. Og tross et massivit trykk fra plastflåtens agitatorer, står vi urokkelige som klippen Gibraltar, og her blir vi stående til den siste pelemark har fortært den siste rest av spant, skrog, overbygg og rigg.

boatspirateanim.gif

boatsailboatanim.gifboatsfishingboatanim.gifboatsgalleonanim.gifboatsnoahsarkanim.gif

naut003.gifnaut004.gif

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må vel være et eldre bilde av båten din Champagn?

 

Det som kunne vært spennende er om vi kunne bygge opp et kunnskapssenter hvor vi kan lære å gjennkjenne de ulike trebåttypene i vårt langstrakte land.

Selv om dette er et veldig omfattende tema, så kan vi i hvert fall få noen ledetråder...

Link to post
Share on other sites

Dette må vel være et eldre bilde av båten din Champagn?

 

Bildet er tatt rundt 1970, det er forrige eier som står ombord, forøvrig en riktig hyggelig mann, som gikk fra å være selger av båten til å bli en venn gjennom 28 år. Vi holder kontakten og han er veldig interessert i å følge jobben vi gjør på Champagne, båten er jo litt hans også på en måte siden han har slitt og pussa på henne i sin tid. Han har aldri sluttet å elske henne, selv om han valgte å skille seg i 1981.(fra båten, ikke kona!!!)

 

champag.jpg

[bildet tatt i Skjærhalden renna ut mot Lauer, 1996, i OKTOBER!! sjøprøver etter maskinbytte hos Brd. Adolfsens båtbyggeri på Søndre Sandøy, maskinene ble kjøpt hos Lars Busgaard på Herføl]

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig når en kan ha god kontakt med forrige eier.

Jeg har det samme forholdet til forrige eier av min båt.

 

Hans far var med som hjelpemann den gangen båten gikk som fiskebåt. Og etter det overtok han båten, og etter det igjen sønnen som jeg kjøpte den av.

 

Jeg sender forrige eier stadige oppdateringer om hva som skjer med Sophie.

Han har tross alt eid denne båten i 40 år...

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo vanligvis inneom BP flere ganger om dagen, så jeg skal nok sørge for at den ikke går i glemmeboka... :yesnod:

 

Flotte linker du hadde lagt ut forresten.

Det er fint å få samlet alle disse trådene, slik at vi alle får tilgang til all den erfaring og ekspertise som finnes blandt BPs medlemmer

Link to post
Share on other sites

gammel_baaten.jpg

gammelbaaten3.jpg

gammelbaaten2.jpg

gammelbaaten1.jpg

gammelbaaten.jpg

legger ved disse bildene av min skorgenes 30 fot som jeg pusset opp..sto 97mod yanmar i den. solgte den i fjor høst og hjerte mitt skriker enda etter den. den ligger nå til salgs på www.autodb: AutoDB-kode: 899939 og vurdere sterkt og kjøpe den til bake. har nå en liten fjord 21 men det bli aldri det samme som med trebåt

Redigert av frank marthinsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok få med nettadresse, da de fleste nå er nedlagt.

 

I Sandefjord hvor jeg bor, vet jeg om 3 som har eksistert:

 

1) Ormestad Slip og Bådbyggeri

2) Brødrene Svennungsen (Fjeldvik og SMI tomta) Fra slektsforskningside

3) Øya's Båtbyggeri (holdt til ved Gokstad Kystlag 199x -1999)

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...