Jump to content

Skifte av dieselslanger


Trude III

Recommended Posts

:crazy::confused:

 

Hei,

 

Oppdaget at en dieselslange til fødepumpa har fått en del småsprekker. Hadde jeg oppdaget dette i vinter hadde jeg selvfølgelig fått laget en ny.

 

Den ligger under "diesel speilet / nivået" i tanken så den har vel et svakt overtrykk. Den er helt tørr utvendig.

 

Må den byttes nå eller kan jeg vente til høsten / opplaget?

 

 

Har noen synspunkter på dette?

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

Det samme oppdaget jeg da jeg kjøpte båten min i 2001. Både tilførsel og returslangen var oppsprukket. Tok ikke sjansen på å kjøre med dette. Ved bevegelse/vibrasjoner kan lekkasjer oppstå. Kanskje det også kan føre til at du får luft i dieselsystemet. Fikk laget nye på Tess til noen hundrelapper.

 

Hos meg lå også slangene under tanknivået. Det kom allikevel ikke så mye diesel når jeg skrudde av slangene. Racorfilteret står på høyde med øverste del av tanken så det var kun dieselen fra racorfilteret og frem til slangene som kom ut.

 

Jeg ville fikset dette hvis jeg hadde vært deg, så slipper du å tenke på om dette går bra hele sommeren. :confused:

Link to post
Share on other sites

:seeya:

 

Ja det vel det tryggeste å skifte. Jeg får bite tennene sammen å åpne verktøykassa. Det er tilsammen 5 slanger hvorav 1 er skiftet tidligere. De andre ser fine ut så jeg mistenker at slangene kan bli morkne  hvis det står luft i dem. F.eks. under opplag.

 

Skal skifte resten til vinteren men tror jeg nøyer meg med den som er synelig morken nå.

 

Takk for synspunktet.

 

Ha en trivelig båtsesong!

 

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

:seeya:

 

Ja det vel det tryggeste å skifte. Jeg får bite tennene sammen å åpne verktøykassa. Det er tilsammen 5 slanger hvorav 1 er skiftet tidligere. De andre ser fine ut så jeg mistenker at slangene kan bli morkne  hvis det står luft i dem. F.eks. under opplag.

 

Skal skifte resten til vinteren men tror jeg nøyer meg med den som er synelig morken nå.

 

Takk for synspunktet.

 

Ha en trivelig båtsesong!

 

 

Hilsen Harald

 

Harald,

 

Du har sikkert hørt om Murphey's lov?

 

Ifølge den loven kan du regne med at den neste slangen vil ryke en fredags ettermiddag, når du nettopp har lastet opp båten og planlagt årets fineste langweekend....

 

Eller enda verre; at slangen ryker og sender en elegant stråle rett bort på eksosmanifolden   -   bank i bordet!

 

- - - -

 

Ser du poenget?

 

Om du ikke tar bryderiet med å skifte alle slangene nå, så tror jeg nok iallefall at du bør sørge for å ha dem ombord   -   klar til å skifte   -   den nevnte fredagen....

 

Ha en fin sesong.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en VP tamd 30 A. Da vi kjopte den brukt (i en Nimbus) oppdaget jeg at dieselslangene pa motoren var morkne(sprukne). Dette er slanger som Volvo har montert. Disse hadde pressede terminaler og under demontering oppdaget jeg at det var metallarmering i slangene og den hadde rustet og slangen sprukket pga. dette. Jeg er litt overrasket over at Volvou bruker metallarmering i drivstofflanger(Har de brukt hydraulikkslanger?). Nimbus sin slange montering frem til motor uten metallarmering sa like fin ut etter 15 ar.

 

OBS! Har kikket pa samme motor i annen bat og sett at drivstoffslangene har vaert sprukne sa de som har Volvo fra 80 tallet burde ta en liten inspeksjon av drivstoffslangene.

 

Forovrig sa er det elegant med pressede terminaler/koblinger men personlig sa synes jeg det er enklere/rimelligere og mer praktisk med slangeklemme og min erfaring er at det fungerer like godt.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Så var den morkne slangen skiftet.

 

Den kostet 700,-  hos Volvo Penta :lol:

 

70cm lang blir det litt av en meterpris!

 

Men så slipper jeg å være redd for at den revner. :lol:

 

Resten av slangene er saumfart og virker myke og fine uten sprekker.

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Så var den morkne slangen skiftet.

 

Den kostet 700,-  hos Volvo Penta :sad:

 

70cm lang blir det litt av en meterpris!

 

Men så slipper jeg å være redd for at den revner. :smash:

 

Resten av slangene er saumfart og virker myke og fine uten sprekker.

 

Hilsen Harald

 

Fy F... at de i det hele tatt tør å si prisen til kunden.

Kjøpte nye dieselslanger(8mm)hos et lokalt bilverksted

PRIS  25 kr pr meter

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke nylonrør PA11 og innstikkfittings/lynfittings. Dette er vanlig brukt som drivstoffrør på biler og er fleksible nok til å oppta nødvendige bevegelser.

 

Den eneste ulempen jeg ser i øyeblikket er at fittingsen kun leveres med BSP-gjenger (TESS)

 

Prisen på denslags ligger på et fornuftig nivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...