Fusentast Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 I min 31 fots seilbåt står det en motor som er for svak, og jeg vurderer derfor å kjøpe en brukt, overhalt motor, og få verkstedet til å skifte. Motoren som står i båten er en 9HK Volvo 2001, og jeg vurderer å skifte til Yanmar 2GM med 15 HK. Jeg har to spørsmål i den forbindelse. For det første: Er det noen som vet om disse er av omtrent samme størrelse? Vil jeg kunne bruke de samme motorfestene, eller er det store endringer med selve motorrommet som vil måtte gjøres? For det andre: Hva omtrent tar et verksted for selve arbeidet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Regner med dette er på aksling? I såfall spørs det om du også må ha ny propell.. Om motorene har ulik lengde, så må du nok kappe akslingen, eller ny.. Uten å vite sikkert, så må du sannsynligvis bygge om innfestingen. -og så må du kanskje bygge om trappa, om motorene har ulik høyde... Sjøl har jeg en 2gm20 på 18 hk fra 2004 i min comfort 30. Om båten din er i god stand, så ville jeg kanskje heller tenkt på ny motor. På tross av høyere pris, så vil det gi båten en sikrere verdiøkning enn gammel overhalt motor. -men det var jo ikke det du lurte på :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Jeg trodde min 2GM20 var 19 hk...? Jeg betalte ca 15000,- for jobben med å bytte av drevet til denne motoren. Om det er sammenlignbart med å bytte selve motoren vet jeg ikke, men tror de måtte flytte motoren da også. Mulig jeg fikk en bra deal og, siden jeg kjøpte drevet og der jeg byttet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 2gm20 har hatt forskjellige hk-størrelser opp igjennom åra... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Selv en 15h hk er ikke all verden i en 31 foter, det er i motsjø du virkelig trenger krefter og da er ikke selv en 15 hk mye å trøkke med. Og skal du først foreta et bytte så velg for all del en ferskvann kjølt motor. Personlig ville jeg valgt min. 20 hk 3 sylinder. Du må regne med endel endringer og hva du har plass til. Endringer: Fundamenter høyde,bredde og lengde, aksel og propell. Ut i fra din beskrivelse så regner jeg med at du har strak aksel og ikke drev. Jeg har vært gjennom samme prosess sjøl og måtte endre alt utenom aksel. Redigert 15.April.2015 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusentast Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Takker for svar! Jeg får måle og se hva jeg får plass til i motorrommet. Det er sikkert et godt råd, som Bøljan gir, å velge så kraftig motor som det er plass til. Båten er en IW31 fra tidlig på '70-tallet. Strak aksel, ikke seildrev. Hvis prosessen er for tidkrevende får man heller få jobben gjort neste vinter, så man slipper å bruke seilesesongen på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.