PiperBill Startet 15.April.2015 Del på Facebook Startet 15.April.2015 Noen som vet om en online guide for å bytte impeller på denne motoren eller er det lurt å overlater det til fagfolk? Det er 2 år siden den var byttet sist og da hadde den gamle gått helt i stykker. Den må ha vært flere år gammel. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
jørn Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Jeg byttet i fjor. Satt bort jobben, de måtte ta vekk dynamo og motorlabben for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Servicemanual for Yanmar 4JH3 er lagt ut i dokumentarkivet, motor. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Se i manualen, tror det er 5 års intervall på disse. Kjenner flere som har kjørt på samme impeller 15-20 år så de orginale er gode. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Jeg har aldri opplevd at noen impeller jeg har byttet har vært slitt, er vell heller for å være proaktiv. Om man unngår å tørrkjøre er det vell neppe noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2015 5 år? Da venter jeg til neste sesong i allefall. Siste impeller gikk fullstending i oppløsning og kjølesystemet måtte demonteres for å få ut alle gummibiter. Det skjedde fort! Var på vei hjemover da jeg så motoren gikk stadig varmere og like før vi kom til båsen så gikk temperaturalarmen. Jeg hadde nettopp kjøpt båten da. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Dora 2 Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Byttet impeller på en slik motor for en ukes tid siden. Dette er en jobb jeg ikke har sett frem til. Men nå er det 4 år til neste gang. Impeller var like fin som den nye som ble satt inn. Greier jobben med hjelp av masse lys og speil. Tidsforbruk ca 2 timer på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Jeg har (nesten..) bestemt meg for å bytte impelleren nå på vår 4JH3-DTE. Den ble sist byttet i 2009, og motoren har nå gått ca 400 timer etter det. Jeg regner med at den også denne gangen ser ut som ny når den er plukka ut... Som andre her er inne på, sitter impelleren litt kronglete til. Hvis hele pumpehuset skal ut så må nok motorlabben tas av, som Jørn er inne på ovenfor her. Jeg tok ut dynamoen og klarte da vha lys, speil og McPeller avdrager å få ut impelleren uten å ta av hele pumpehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Her er splittegningen for sjøvannspumpa til 4JH3-DTE: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.