Jump to content

Volvo Penta IPS drev - anodene mine forsvinner for fort

bergetun

Recommended Posts

Fikk båten min på vannet for ca 3 uker siden og merker allerede at de originale VP anodene som er montert på akterspeilet er kraftig tæret.  

Anodene er koblet til gods på motor med kabel på innside av akterspeil. 

Er det noen som kan fortelle meg hva som er akseptable nivå av spenning mellom anode og gods?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp - anodene mine forsvinner for fort hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

jeg tenker på en det er strøm på avveie et eller annet sted - trenger slett ikke være feil i din båt.  I hjemmehavna mi oppsto det feil på landkabelen - det var båtene helt i andre enden som fikk mest tæring. Rister f.eks bra når en 3 blads propell plutselig blir 2 blads i fart  :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Disse anodene slites fort - jeg pleide å bytte de hver vinter og midt i sesongen - da var de nede på 50% (dvs at de var brukt opp)

Problemet ditt er at du har to store elektroder hengende under båten - IPS drevene dine

Jeg løste problemet ved å montere VPs eletroniske antikorrosjonssystem. Koster "bare" 50 tusen omtrent .... Og jeg satte på ekstra anode rpå trimflaspa da de små Bennett anodene ble spist opp fort.

Et annet tips mener jeg å huske er å stoffe IPS drevene. Det finnes en servicebulletin fra VP på det om jeg husker rett.

Tæring på drevene vil du ikke ha - de er mye dyreren enn å bytte anodene!

De er enkle å bytte - du kan gjøre det i vannet. Er to bolter på hver. Gjort på ti minutter (når det er varmt eller om du har skikkelig drakt...)

Krypstrøm kommer gjerne fra dårlig landstrøm og jordingsfeil. Få en elektrikker til å megge anlegget. og har du ikke skilletrafo så ta ut din egen landsrøm også

Redigert av Bitteliten (see edit history)

@Komodo : Det er sinkanoder

I fjor varte anodene hele sesongen, men da hadde forrige eier montert på noe uorginalt greie så jeg vet jo ikke kvaliteten på disse. I år har anodene forsvunnet 20% etter ett par uker.

Det merkelige er at anodene nå  har fått en slags graut rundt seg, seig masse liksom. Slik var det ikke i fjor.

Forskjellen i år er at jeg har montert originale VP anoder og flyttet anoden ut noen cm fra akterspeilet (etter anbefaling fra VP) og at jeg har stoffet poddene med VP anbefalt bunnstoff.  (Propellene er forsastt ubeandlet, selv om VP faktisk anbefaler å lakke de også)

Jeg har 0.6V mellom anodene på akterspeilet og gods inne i båten.  Er det mye ? 

Redigert av bergetun (see edit history)

Der er jeg også blank, kan lite og tæring, men kan litt om strøm.

Tror nok ikke du har feil om bord, og som de andre skriver, det er bedre at anoden går enn drevet. En i havna hadde hull i propellene etter tæring.

Jeg hektet sammen to anoder, koblet på en ledning (4mm2) koblet den deretter til et referansepunkt inne i båten. Denne henger jeg over kanten og ned i sjøen når jeg er borte fra båten over tid.

@Bergetun; jeg lå på landstrøm i vinter også. Ble anbefalt å gå utenom landstromsanlegget når du ligger lenge på strøm, dvs, la avfukteren og varmeovn om vinteren få skjøtekabelen direkte inn i båten utenom landstrømanlegget.

Fikk tæring på propellen min i år...

Nå har jeg tatt opp båten etter en 1,5 uker etter jeg bytte sinkannoder, og ser at de har begynt å tære allerede etter noen få dager, uten at jeg ligger på landstrøm. Så om du finner ut noe av dette bør vi snakkes, for jeg sliter med de samme...

Bruk vest!

Blir helt dårlig av å ikke kunne bekrefte eller avkrefte om det er jordfeil en eller annen plass. 

@Jon : ja, det skal jeg gjøre 

@Merida :  Det var ikke så dumt å ha en ekstra anode hengende. Har du koblet denne mot motorgods? 

@Jon : Hvordan så anodene dine ut?  Hos meg lå det et tykt lag med myk "graut"  rundt anodene.  

Redigert av bergetun (see edit history)

Det er en tilpasset spenningsrekke som vil kunne fortelle om 0,6 V er naturlig eller ikke. Om du har drev av aluminium og anoder av sink, så skal spenningen ikke være særlig forskjellig fra det du har. Skal prøve å rote frem en spenningsrekke, men rekker det ikke i dag. Men hvis du kunne fortelle meg antall drev og hvilket materiale det er i drev og propell, så kan jeg vil kanskje få en bedre formening. Bare en linje, har ikke til å lese lange utredninger akkurat nå.

Den 'grauten' du ser på anodene er Zn2+, som er sinkioner (oppløst sink som har mistet to elektroner). I tillegg ioner av andre metaller som Indium etc. Med andre ord så har du en (heftig) X2+ i systemet som tar til seg mange elektroner, og som ligger høyere i spenningsrekken (aktuell for området ditt) enn anodene. Merk at jeg ikke referer til Volt, men Ampere (hvilket i og for seg henger sammen).

Forholdet med at du freser ned 20 % av anodene på et par uker, og slik har det ikke vært tidligere, tyder på mitt forslag til konklusjon over kan være fornuftig. Og denne plussen behøver verken være relatert til landstrøm eller potesialforskjell mellom materialer, men til dine egne batterier (eksempelvis). Det er nok energi i batteriene dine til å forvandle drevene til pulver i løpet av kort tid.

Hulda er jernbåt. Og jeg passer på å ha skroget liggende med en liten minus-ladning. Skulle jeg få en pluss, vil båten kunne forsvinne under beina på meg, flåsete uttrykt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...