Jump to content

Eksosutløp Scand Baltic, må jeg ha denne forlengelsen?

Gew77

Recommended Posts

Hei 

På min Baltic er det byttet eksosanlegg relativt nylig, da ble det satt på et forlenget utløp som stikker ut rett bak badeplattformen, dårlig bilde, men det vises bak der:)

bilde

Dette er festet på et vanlig utløp under vannlinjen, en eksosslange med et ekstra utløp i enden.

Tidligere eier sa han hadde gjort det slik for å slippe boblingen i sjøen.

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å fjerne dette, da jeg har lyst til å ligge endel med hekken mot brygger. Ser for meg at det ikke blir så populært med kjølevannsprut inn på bryggene...

Men er det tilrådelig sikkerhetsmessig? Tenker på faren med å få sjøvann inn i eksosen? 

Ser det er mulig å sette på gummiklaffer på utløpet, men er det trygt nok?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Originalt har det vel vært utløp under vannlinjen. Ikke nødvendig med klaffer der. Du vil jo uansett ha så mye saltvann der som mulig....

Jeg ville tatt det tilbake til originalen, litt bobler er bare koselig der.

Du får masser av sjøvann inn i eksosen, men det kommer forhåpentligvis fra motsatt side :). Såfremt eksosen er lagt opp etter motorfabrikantens anvisninger er det ingen fare for at sjøvann kommer lenger inn i eksosen enn det skal. Sannsynligvis har du vel en lyddemper nå også siden eksosen går i friluft pr nå. 

Vel.. på min forrige båt, Master 820 var eksos-slangen også trukket opp under badeplattform, rett over vannflata, med klaff. Skulle slangen hoppe av, sprekke el. inni båten går den iallefall ikke ned. Det er et par Mastere og Balticer som har gått ned pga. eksos-slangen. Ref tråd til Kodvaag for noen år siden..

Kutter du slangen litt og legger den ved enden av badeplattform er den jo ikke i veien.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Balticen har ikke slange utvendig orginalt. Da er det montert eksosstøvel eller klaff rett på gjennomføringa. dette er for å hindre tilbakeslag av vann, det er liten høydeforskjell fra utløp og til turbo. Hvis du tar av eksosslangen på turbo så kan du se\peile  vannstanden i slangen, vannet står høyt. Derfor må du ha klaff eller støvel. i og med at slangen ligger under køya så er det ikke plass til svanehals slik som det er på de nyere modellene.

Der er svanehalse montert i skapet i akterkabinen. Så, slangen kan du bare fjerne, men da må du altså montere klaff eller støvel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...