Jump to content

Hvordan ta vare på gamle skjøkart av papir? Har de verdi?

FjordHT

Recommended Posts

Først, om denne hører til under OT så håper jeg moderator kan flytte den, men tenker det er båtrelatert nok :)

Overtok for noen år siden et skur etter min beste/oldefar, vi snakker gamle greier hvor det befant seg en del gammelt "skrot". Har brukt det selv til oppbevaring av hagemøbler/vinterutstyr alt etter sesong i noen år nå. Er en luftig og grei sak med tett tak. Deler av dette skuret har vegg som er kledd på både "innside og utside", og ved en tilfeldighet fant jeg plutselig noen papirruller som var dyttet inni denne veggen. De har sikkert stått der i minst 40 år. Dette var i vinter, og det var kaldt ute. Jeg tok ut noe av dette og fant ut at dette måtte vært sjøkart, i noe rufsete tilstand. Papiret er småskadet enkelte steder men ser generelt bra ut. Noen innsekter/fluer har søkt vinterly inni rullen, så jeg pakket dette tilbake med mål om å søke kunnskap før jeg gikk i gang med noe jeg ikke burde. Vil tro dette er kart fra tidlig 1900 tallet, og ønsket mitt er å bruke noen/ alle som dekorasjon i kjellerstua.

Tenker at noe må gjøres med de som har "bosatt" seg inni rullen, vil ikke ha de fremmede med hjem, men litt usikker på hva som er best uten å skade papiret.

Er det noe som kan gjøres, foruten å ramme dette inn, for bedre å bevare papiret.

Videre er jeg jo litt nysgjerrig på om slikt har noen verdi, tenker da i slik grad at det er verdt å oppsøke noen proffe til jobben? For min del har det i hovedsak affeksjonsverdi da jeg hadde et meget godt forhold til min bestefar, og er ikke noe jeg har plan om å selge.

Håper noen kan gi meg noen tips og råd, evt peke meg på rett vei for å finne noen svar på hva jeg burde gjøre.

På forhånd takk :) Kan selvsagt legge ut noen bilder på sikt om det blir aktuelt. Vil da også få konstatert bedre dato på trykket, og få bekreftet det jeg tenker, at dette er noen sjøkart fra tiden bestefar eide båt.

Så moro og finne noe slikt! Prøv biblioteket, er det noen som kan bevare/ forbedre, eller vet om noen som kan det bør det være de.

Koster det for mye nå og gjøre noe med de nå ble du finne ut hvordan du best oppbevarer de til økonomien er bedre. Snakker av erfaring her da jeg ikke hadde mulighet til og ta vare på visse ting etter mine besteforeldre..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...