Popeye70 Startet 17.April.2015 Del på Facebook Startet 17.April.2015 Hallo. I løpet av vinteren har to av mine ekstra fortøyningstau ligget i vannet, og da jeg tok de av for å flytte til sommerplass var de fulle av gress, slim, "guffe" og dritt. Jeg har spylt av det meste, men det er fremdeles noe igjen pluss at tauet stinker noe helt grønnj*vlig. Har noen et godt tips til hvordan jeg kan få det i brukbar stand igjen? Jeg har ikke lyst til å legge det i vaskemaskina slik det ser ut og stinker nå, men er det andre smarte knep for å få dem brukbare igjen? Bløtlegge i noe? Høyttrykksspyle? Brenne og glemme? Det er snakk om 2 x 30 meter, så det er litt mer tau enn jeg har lyst til å kvitte meg med... Alle konstruktive innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Bøtte med varmt vann og omo, bør gjøre susen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bautasalve Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 http://www.oslosportslager.no/produkt/camp-rope-brush-tauborste-33207.aspx Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Inn i vaskemaskinen og vask på 40gr m/vanlig vaskemiddel og skyllemiddel. Blir som nye hvis de ikke har slitasjeskader da D klarer ikke vaskemaskinen å fixe Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Jegg er redd for at dersom jeg hadde kjørt akterfestelinene mine i vaskemaskinen ville det ført til at jeg måttet legge meg uten kveldsmat det neste året. Jeg bruker murekaret. Hiver oppi en neve Biotex. Fyller glovarmt vann. En god skvett Klorin. Rører rundt en gang i blant. Slår ut, og lar hageslangen ligge oppi for å skylle. Sitér dette innlegget Link to post
Jommy1 Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Viktigst er vaske ut med alt salt og annet(vaskemaskin, trau, whatever), deretter tøymykner. Rikelig. Blir behagelig og fint å jobbe med-! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Jegg er redd for at dersom jeg hadde kjørt akterfestelinene mine i vaskemaskinen ville det ført til at jeg måttet legge meg uten kveldsmat det neste året. kanskje en symøteskveld ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøfare Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 (redigert) Alt mitt tauverk går i vaskemaskina om høsten, med milo. Bruker ikke tøymykner, mest fordi jeg leste en plass at tauverk ikke skal lukte fioler :-) Tau som er "gørr-skitne" får samme behandling som Mulligan skriver først (bortsett fra klorin, den har jeg ikke prøvd. Være litt forsiktig på tauverk som ikke er hvitt kanskje?) Har tauene inni sånne vaskeposer. Blir som nytt! Redigert 17.April.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 høytrykksspyler gjør susen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Jegg er redd for at dersom jeg hadde kjørt akterfestelinene mine i vaskemaskinen ville det ført til at jeg måttet legge meg uten kveldsmat det neste året. Pyse! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger og Olina Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Hei folkens... Pass på vaskemaskinen... Kan fort gå galt og skal du ta det i vaskemaskinen, så bruk ett nett.. La ut en tråd om dette for en stund siden. I ettertid, har jeg lært at en IKKE skal bruke tøymykner. Dette gjør mer skade en godt er. https://baatplassen.no/i/topic/110238-vask-av-blytau-til-anker-bildeserie/ Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Snakket med en som er prosjektleder for klatrere offshore. De vasker alle tau etter hver tur med noe som tilsvarer Milo. Selv om de ikke får groe på tauene sine, så kan de bli utsatt for en del salt og skitt, så helt forskjellig fra båtbruk er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Man kan også legge de inni et gammelt dynetrekk før de går i vaskemaskinen. Noen dager i kaldt vann i en stor bøtte med litt Milo el er en god "forvask". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
landkrabbe_ Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Roger og Olina skrev On 19.4.2015 at 21.36: La ut en tråd om dette for en stund siden. I ettertid, har jeg lært at en IKKE skal bruke tøymykner. Dette gjør mer skade en godt er. Hva lærte du? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 båt 45 skrev On 19.4.2015 at 19.47: høytrykksspyler gjør susen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 landkrabbe_ skrev for 4 timer siden: Hva lærte du? Tøymykner ekspanderer - "sprenger" fibre da selvfølgelig i svært liten grad. Men det gir også høyere slitasje på fibre. Da ender det med at tau loer slik at det ser hårete ut. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Takk ?? @Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Milo i maskin på ullprogram hver høst her også. Ingen skyllemiddel. Sjefen i huset sier det dreper elastitet i stoff og hun ville ikke brukt det på tau. Her stoler jeg på henne, ikke ofte hun tar feil. #klokavskade Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Sjøbliss skrev 50 minutter siden: Her stoler jeg på henne, ikke ofte hun tar feil. #klokavskade Jasså, du er gift med en sånn en du også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøbliss Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: Jasså, du er gift med en sånn en du også Jepp. Godt uttrykk er "pick your battles" men skal også innrømme at jaggu har hun mye rett også.  Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Sjøbliss skrev for 3 timer siden: Godt uttrykk er "pick your battles" men skal også innrømme at jaggu har hun mye rett også. He he, ja, jeg har bare innsett at hun er mer intelligent enn meg og stort sett har rett. Så jeg legge meg flat Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Jeg prøvde meg med klassikeren «Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to» ved en anledning. Det lønte seg ikke. Så nå lar jeg henne vinne noen ganger, helst når mitt «tap» ikke blir så alvorlig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Ja, ikke helt lett det der @Popeye70, du må veie ordene dine. Jeg gjorde en lignende tabbe da jeg ga meg med setningen: Ok, så sier vi det. Jeg gir meg, så kan jo du bare sitte der og ha feil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Når jeg leser de siste innleggene, så innser jeg hvor godt jeg har det aleine :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 6 minutes ago, Eika said: Når jeg leser de siste innleggene, så innser jeg hvor godt jeg har det aleine :) Det er jo noen fordeler med å ha en "bedre halvdel", da. Hun vasker mesteparten av klærne og lager ca. halvparten av alle middager. Og så er det godt å varme seg på henne når jeg er ekstra kald og frossen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.