Jump to content

Hvordan vaske/rense tau?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo. I løpet av vinteren har to av mine ekstra fortøyningstau ligget i vannet, og da jeg tok de av for å flytte til sommerplass var de fulle av gress, slim, "guffe" og dritt. Jeg har spylt av det meste, men det er fremdeles noe igjen pluss at tauet stinker noe helt grønnj*vlig.

Har noen et godt tips til hvordan jeg kan få det i brukbar stand igjen? Jeg har ikke lyst til å legge det i vaskemaskina slik det ser ut og stinker nå, men er det andre smarte knep for å få dem brukbare igjen? Bløtlegge i noe? Høyttrykksspyle? Brenne og glemme? Det er snakk om 2 x 30 meter, så det er litt mer tau enn jeg har lyst til å kvitte meg med...

Alle konstruktive innspill mottas med takk!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jegg er redd for at dersom jeg hadde kjørt akterfestelinene mine i vaskemaskinen ville det ført til at jeg måttet legge meg uten kveldsmat det neste året.

Jeg bruker murekaret.

Hiver oppi en neve Biotex.

Fyller glovarmt vann.

En god skvett Klorin.

Rører rundt en gang i blant.

Slår ut, og lar hageslangen ligge oppi for å skylle.

Alt mitt tauverk går i vaskemaskina om høsten, med milo. Bruker ikke tøymykner, mest fordi jeg leste en plass at tauverk ikke skal lukte fioler :-)

Tau som er "gørr-skitne" får samme behandling som Mulligan skriver først (bortsett fra klorin, den har jeg ikke prøvd. Være litt forsiktig på tauverk som ikke er hvitt kanskje?)

Har tauene inni sånne vaskeposer.

Blir som nytt!

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Jegg er redd for at dersom jeg hadde kjørt akterfestelinene mine i vaskemaskinen ville det ført til at jeg måttet legge meg uten kveldsmat det neste året.

Pyse! :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 år senere...

Milo i maskin på ullprogram hver høst her også. Ingen skyllemiddel. Sjefen i huset sier det dreper elastitet i stoff og hun ville ikke brukt det på tau. Her stoler jeg på henne, ikke ofte hun tar feil. #klokavskade

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

6 minutes ago, Eika said:

Når jeg leser de siste innleggene, så innser jeg hvor godt jeg har det aleine :) 

Det er jo noen fordeler med å ha en "bedre halvdel", da. Hun vasker mesteparten av klærne og lager ca. halvparten av alle middager. Og så er det godt å varme seg på henne når jeg er ekstra kald og frossen. :wink:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...