Jump to content

Hvordan montere hyd.styring Nordflex NF90 på Suzuki DF50 ?


byggmester bentl

Recommended Posts

Hei

 

Har Rana 530 HT LUX

Suzuki DF50

NORDflex NF90 kit ( styring hydraulisk, komplett sett )

 

Slik jeg ser det er det ikke mulig å montere denne styringen på Suzuki DF50 ? 

 

Sylinderen monteres på motorbraketten og er dobbelvirkende ( typen med stag opp til motor fra ene siden av sylinderen )

 

Ser ut som at det ikke lar seg gjøre å tilte opp motoren etter montering, pga sylinderen står i veien for "styrekult festet" ( eller hva det kalles :) ) 

 

Noen som kjenner til dette ? 

 

 

 

Link to post

Hadde Nordflex MF150 på min (forhenværende) Honda 90, funket helt fint, til slutt iallefall. Når man fikk alt slik det skulle være.

Måtte bl.a. slipe litt aluminium vekk fra den sorte braketten pga. at akterspeilet mitt er ganske tykt, så fikk ikke tiltet motor helt opp til stopp.

Samt montere korrekt styrestag (men det fulgte jo med i pakken). Måtte få ettersendt en bolt som passet til 10 mm-hullet i styrestaget.

 

Er det NF90 eller MF90 du har ? Det finnes en utgave med og en uten tilbakeslagsventil. Med ventil er nok å foretrekke.

 

http://www.seasea.se/Category/Id/7002

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg byttet motor i fjor, fra Honda 90 til Mercury F115. Beholdt samme styringen og den funker fint fortsatt (MF150 styring).

 

Nå har Hydrodrive Nordflex fått en ny type styresylinder med styrestag på begge sider, som nok er mere stabilt enn bare på en side.

 

En utfordring var det at stammen var kortere enn på Hondaen (selv om begge har lang stamme) så måtte ha motoren helt ned på akterspeilet.

Dermed kom festeørene på styresylinderen i konflikt med akterspeilet (og den motorboltplata jeg ønsket å ha på innsiden) ved tull tilt opp.

Måtte slipe av noen millimeter av festeørene og motorboltplata samt sette den elektroniske tiltsperren i rett høyde for å kunne få motor tiltet helt opp av vannet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

bilde

 

Sjekket med leverandøren, og dette er løsningen, vurderte en å lage det selv, men jeg var usikker på hvor mye det eventuelt måtte tåle. 

Prisen var litt værre... 169 euro. Ny sylinder koster koster jo ikke langt fra det samme... Legg til frakt, og man kommer på nærmere 2ooo,-

Båtpenger er ikke som andre penger.



 

~Cral

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...