Stine88 Startet 18.April.2015 Del på Facebook Startet 18.April.2015 Hei, Vi skal montere kutterstag på vår Bavaria 42 Cruiser. Lurer på om det er noen som har gjort det, og gjerne har noen bilder av hvordan innfestningen til skroget er gjort? :) Stine Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Mitt kutterstag sittet fast i akterkant av kjettingkassa. Et beslag som stikke over dekk er forankret med syrefast flat stål som er skrudd i skottet. Vanligvis lagret langs masta. For å sette det har jeg snapsjakkel og Vari-Vant. Går raskt. Jeg ville ikke gjort det slik om jeg skulle montere kutterstag idag. Spalten blir for liten til å seile med to forseil. Jeg ville laminert opp et dekkspant i forpiggen en halv meter lengre akterover og satt festet der. Du må også sannsynligvis rigge deg til med skjøtepunkter som står lenge mot senter for å få skjøtet fokka inn. Jeg har to sett skjøteskinner. En på dollbordet, og en på hyttetaket. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Alternativ 1: Kunne seile med to forseil. Du trenger en god spalte mellom seilene, både for vindstrømmen og for å kunne slå den forreste fokka. Da er jeg enig med Mulligan. Alternativ 2: Kutterstaget er bare for bruk hvis du skal sette stormfokk. Forøvrig festes staget langs masten eller i rekka. Den vanlige fokka/genoaen vil da være rullet inn eller tatt ned. Da er det uproblematisk å feste røstjernet i akterkant av ankerbrønnen. Det er betydelig enklere å feste røstjernet til et eksisterende skott, enn å forsterke dekket midt i "taket" i forpiggen. I Kornelia er alternativ 2 valgt. En justerbar pelikanhake sitter i enden av staget. I mastetoppen er det festet relativt høyt uten at det kommer i konflikt med rullemekanismen til genoaen. Vanligvis er det festet til rekka. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Stine88 Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 Takk for utfyllende svar. Ett lite spørsmål til, dersom man velger alternativ 2, er det da nødvendig med lensetakler? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Det kommer an på hvor høyt i masta du fester det. Jeg ville spurt en rigger om råd. Jeg har festet så høyt som mulig og har ikke lensetakler. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Framtia Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Hva slags seil er det tenkt å ha på kutterstaget?. Hvis dette er mest for å kunne sette en hardvindsfokk/stormfokk, så vil en med et høyt festepunkt risikere at et kraftig revet storseil bidrar til å invertere masta. Hvis det derimot er for å ha en vanlig 3er så er jeg enig i at festet bør være så høyt som mulig. En prat med en rigger, f.eks heibergrigg.no, er nok lurt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Invertering av masta er selvfølgelig et moment. Risikoen for dette kommer an på hvordan resten av masta er satt opp med stag og vant. Igjen, bare en rigger som ser på DIN båt kan svare. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Alternativ 2: Kutterstaget er bare for bruk hvis du skal sette stormfokk. Jo, absolutt. Kutterstaget er der for å sette ei hårdvindfokk på 7 kv.m. Sammen med klossrevet storseil så tåler hun da ganske mye. Men noe i hodet mitt sa at jeg burde finne ut av å seile med to forseil i lite vind. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Jeg har seilt med to forseil 1-én gang. Det var for mye styr på kryssen, men det var lite vind så det gikk greit. Mer artig enn effektivt egentlig. Vi har bare en vinsj på hver side, så først stramme inn klyveren (rullegenoaen) og feste det FORAN vinsjen. Deretter vinsje inn fokka. Hvis klyveren må justeres litt inn eller ut, må jeg begynne helt på nytt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Stine88 Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Kutterstaget er tiltenkt et stormfokk på 8m2. Vi har også ett tryseil på eget spor i masta. Vi tar nok kontakt med selden anngående behovet for lensetakler. Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Takk for utfyllende svar. Ett lite spørsmål til, dersom man velger alternativ 2, er det da nødvendig med lensetakler? Selden skriver; for Mastehead.......du har vel 9/10 ?! Kutterstag: Segelbärande inre stag för fock. Kan på en mastheadrigg placeras inom 6% av förtriangelhöjden under förstagsinfästningen för att kunna sträckas upp med akterstaget. Om det placeras lägre ner bör man komplettera med barduner eller möjligen ett framåtriktat fiolarrangemang http://www.vikingyachting.se/Files/Billeder/PDF/Selden/advice.pdf sid 6 (barduner='lensetakler') Jeg har montert kutterstag selv, mitt sitter innom 6% i masttopp og på ordinarie plass i føren ....Førstaget er framflyttet på peke jeg før en kryssfokk på kutterstaget og en maxgenua på førstaget......med dette arrangemanget kan jeg rulle in o ut som jeg ønsker uten o tenke på lensetakler Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.