Jump to content

Tette lugar og styrehus med seilduk?


carmina

Recommended Posts

Før blei seilduk brukt som tak-tetning på lugar og styrehus på trebåt, innsausa med linoljemaling. I dag er vel glasfiber/polyester det mest brukte, men er ikkje "riktig" materiale på ei fin gammal furu tresnekke på ca 29 fot. Båten er frå 70-talet.

Vurderer å legge ny seilduk, men har ikkje erfaring med dette. Tar imot god råd, kva er best og lettast å legge? Er det spesielle hensyn å ta ved glasfiber-legging? Ser for meg 3-lags 300 g matte eller 2-lags 450 g matte.

mvh

Link to post
Share on other sites

Hei Carmina,

 

du har selvfølgelig helt rett i at seilduk ble brukt på slike tak, og det vil også være det eneste rette hvis du ønsker å beholde den autentiske gamle stilen på tresnekken din.

 

Måten det blir gjort på er at man først syr sammen flere bredder med duk, helst med dobbel nat, til man har et sammenhengende stykke som er så stort som det behøves + litt ekstra hele veien rundt. Når det legges på blir først taket malt grundig, det siste malingstrøket beholdes vått og så legger man duken på plass. Deretter smøres duken kraftig inn med malingen slik at den omtrent "males på plass".

 

Til slutt strekker man så godt som mulig ut i alle retninger og setter på lister hele veien rundt. Listene bør festes med stifter eller helst skruer, med 10-15 cm avstand. For når duken tørker vil den krympe og dermed holder den seg stram og fin - hvis den er jevnt og solid festet langs alle kantene.

 

Lykke til med jobben!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Poseidons innlegg:

Det er akkurat slik det er gjort på vårt styrehustak!

Bortsett fra at det ikke er lister, men duken er bare brettet rundt kanten på taket og sømmet fast. Og det er like fint og tett etter 15 år.

Men jeg har lurt litt på hvor lenge duken holder, når blir den så mør at ikke malingen kan holde sammen på fibrene i duken?

Vi har malt med Drygolin, finnes det et bedre produkt til formålet?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir glad når jeg ser at folk driver med slikt. Så mitt råd er: glem glassfiber/plast alternativet og bruk seilduk!

 

Jeg blir egentlig veldig misunnelig på dem som har tid til å stelle med gamle trebåter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at Drygolin er den beste malingen man kan få i dag til dette formålet.

 

Her på østlandet var prosedyren litt annerledes enn det Poseidon beskriver. At breddene ble sydd sammen var samme. Forskjellen var at man malte ikke dekket, men klinte det inn- eller "sparklet" det med noe som heter Blyhvitt. Spannene var blytunge, så en vesentlig del av innholdet var sannsynligvis blyoksid. Dette stoffet har helt sikkert blitt forbudt.

 

Når man så strakk bomulsduken over den ferske blyhit'en, trakk denne igjennom. Deretter ble dekket sauset inn med kokt linolje med soppdreper. Når denne blandingen hadde tørket, ble dekket malt. Man endte opp med en jevn, fin overflate som var meget sklisikker.

 

De dekkene jeg byttet som guttunge så ut til å være meget gamle. I og med at de ble malt hvert eneste år, virket det som at de var heller malt i stykker enn råtnet. En del råte ble det dog der duken var brettet inn bak fenderlister etc. Med meget gamle mener jeg sikkert mer enn 20 år. Det er vel tvilsomt om glassfiber på et tredekk vil holde noe bedre. Jeg har sett en del glassfiberdekk som sprekker grunnet treets bevegelser. De gamle båtene hadde plankedekk, det ble ikke benytet finner.

Link to post
Share on other sites

Vi har også seilduksplast påvåres tresnekke fra -49! Dette er tett som bare det, men skal byttes ut, da det ikke er særlig pent lenger. Vi kommer til åbare ha treverk der vi. Skulle vi ikke hatt bart treverk der, ville vi nok ha godt for seilduksplast.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

hei, jeg skal ikke ha noen bestemte meninger om leggemetode men det er også godt diskutert på trebåtskuten.

 

Men ville bare nevne at i 70 tallet kom det for fult med glassfiberbelagte hyttetak, jeg vurderte å legge seilduk på min båt, men fant ut at hvis jeg ville bestrebe det orginale utseende så tok jeg heller å pusset opp glassfiberen isteden.

 

Men jeg er enig om at det er vakker med en pent strekt duk, hvis det det som er orginalt.

 

PS hvis du skal legge glassfiber, så bruk såkalt vevd matte. med litt flaks, så får du nesten det mønsteret som seilduken gir, på Majali så det nesten ut som duk, men etter min oppusssing er det blitt slettet ut litt...

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Taket er av tre-bord, det vil "gå" litt alt etter temp. og fukt. Seilduken - må vere litt elastisk, det er den vel ikkje? Vil bruke bomull, men polyester - betre?

Spørst kor seig malingen er etter nokre år. Xylamon var god soppdrepar å blande i, her må finnast eitt el. anna tilsvarande.

Har tenkt på å legge duken flytande med krympe-monn under festelistene, men trur det blir dårleg. Går for eit tjukt lag blykvitt som Hulda opplyser, som mellomlegg mot tretaket. Finst det eit stoff?

mvh

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er flere "skoler" ute og går her. Har lest litt om dette på Träbåtsakuten. (Prøv søk på "duka" og "däck".) Ser at enkelte bruker "oceanpapp" (impregnert papp) mellom duken og dekket. Antar at dette er for at seilduksdekket ikke skal sitte fast til treverket under. Ser ut som man ønsker "flytende dekk" oppå treverket ala parkett.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at Drygolin er den beste malingen man kan få i dag til dette formålet.

 

Hei Hulda,

 

Det som du beskriver er stort sett det samme, fra den tiden man selv blandet maling med blyhvitt og linolje. Men går man idag i en malerbutikk og spør etter blyhvitt, eller zinkhvitt for den del, så får man vel stort sett "hææææ???" til svar . . . .

 

At Drygolin skulle være dagens beste løsning er jeg vel ikke uten videre enig i; den eneste linoljen i Dryolin finnes idag i navnet. :headbang: Hvis jeg ikke husker fullstendig feil så anbefaler Riksantikvaren et firma som heter Gjøko (eventuelt Gjøco) når det gjelder linoljemalinger. Men uansett så vil det nok være en fordel å ha rikelig med soppdreper i malingen, for linolje er delikatesse for diverse sopparter. Her vet jeg av egen erfaring at Norrøn leverer en soppdreper som ennå ikke er så miljøvennlig at den er uten virkning :wink:

 

Ellers har noen vært inne på underlaget, og det er nok her nøkkelen ligger; underlaget må være tørt, stabilt og jevnt. For hvis det begynner å arbeide eller ikke er helt slett - så står det ikke lenge på før seilduken er gjennomhullet. Som så ofte ellers: godt grunnarbeid er tingen.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det helt uaktuelt å legge ett dekk i treverk, carmina? Personlig synes jeg det er penest med ett dekk i treverk, og lurer på hvorfor du ønsker å legge seilduksplast og ikke lage dekk av treverk?

Hjalp deg jo ikke akkurat her, men ble bare litt nysgerrig.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...