bobåten Startet 18.April.2015 Del på Facebook Startet 18.April.2015 (redigert) Hei alle. jeg er i en situasjon der jeg vurderer " bobåt" istedenfor ny leilighet, joda, separert, og tenkte da følge en gammel drøm, og det blir ikke ny leilighet om noen på forumet anbefaler det, jeg er klar over verdifall på båt og stigning på leilighet, men jeg vil heller ha livskvalitet en prisstigning på leilighet. Jeg er ikke seilbåtmann, jeg ser på båt i størrelse 40-45 fot. Og så er tanken, nytt, uaktuelt, men hva med brukt og alder, jeg er heller ikke helt type travler type. Jeg ser på Princess, Fairline, Azimut, og den type båter. Hva bør man tenke på? er det slik at det er like greit med en eldre cruiser til 1 mill, eller en nyere til 3 mill? Båten skal ligge på utenfor oslo om sommeren, og i bobla på Aker B om vinteren, da har jeg bare en liten busstur til jobben. Ungene mener jeg bør ha 3 lugarer, jeg tenker 2 er ok, Så for erfarne bobåtere, og de som er erfarne men ikke bor i båt, hva er lurt, hva trenger jeg, hva må jeg se etter? hva er en galvanisk isolator? (har hørt at det er viktig. Jeg leier store båter vær sommer, men nå skal den og holde om vinteren og jeg skal eie den selv. Hva anbefales av båtfolket, nyerer, eller funker det med en 1990 talls båt? jeg trenger virkelig råd her, og jeg skal handle denne våren. håper virkelig jeg får noen svar på dette, jeg vet at seilbåt er lurt, men jeg er for gammal til alt tauverket, har sett på kat, men det er så mye tau, og ja, jeg kan spleise ei 8 kordels trosse, så jeg er ikke borte vekk, jeg må ha noe lurt å b i samtidig skal dette være landsted, hytte, leilighet, og den skal ha takterasse, inspill imøtesees med stor takk! Redigert 18.April.2015 av bobåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Er man nyseparert er man kanskje også mer innstilt på det som kan være liberale / radikale løsninger. Jeg er selv båtfrelst. Men ulempen med båt om vinteren er kulde og fuktighet, og båt forøvrig som en ganske stor utgiftspost sammenlignet med en leilighet. Så hvis du ligger i boblehavn om vinteren kan kanskje boblestrømmen være til sjenanse om natta, alt etter hvor nær du ligger. En galvanisk isolator er en innretning som skiller to strømenett fra hverandre elektrisk. Eksempelvis en transformator. Noen andre typer finnes også, men da helst for lavere strømmer og spenninger. I en båt betyr det at man ikke ønsker evn. jordfeil overført fra landstrøm til båtstrøm. Seilbåt er lurt, delvis fordi en del av båten ikke blir okkupert av motor(er), man får litt mer plass. Motorrommet i en motorbåt kan fort ta opptil et par kubikkmeter plass. Skal ellers ikke diskutere fordeler / ulemper. Tauverk får du uansett. Men noe mer i en seilbåt, og mer oppe i høyden. Det gjelder å ha orden i de sakene. Et sett med fortøyninger kommer fort opp i noen tusen. Takterasse blir en flybridge i en motorbåt. Der kan du sitte med din kalde øl mens livet på brygga går sin skjeve gang om sommeren. Ang. barn i båt, så kan det fort bli litt bråk litt for tett på, om det blir kjegling. Du hører det meste fra nabolugaren. Kommer jo an på alderen, men utendørs i gata hører man ikke så mye til det. Gode rutiner blir ganske viktig for å unngå støy og krangel. Ellers lykke til, du får nok mange gode råd underveis, nok til å ta en avgjørelse! Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
bobåten Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 vel er ikke helt nysep, er et års tid, og ungene skal ikke bo der permanenet, eksen og jeg flytter inn og ut annenvær uke av vår felles bolig, og ja, er klar over alt med kvm, motorer. tauverk etc. boblestrømmen klare jeg, dytter sov i ro i ørene. Kulde og fukt skal jeg kunne løse med affukter og varme. Det jeg er ute etter er råd til hva slags båtmerke som egner seg best, det er store kvalitetsforskjeller, skrog osv, takterasse/Fly er et absolutt krav. har venner med seilbåter, men for meg blir det for mye å styre med, selv om jeg har bodd på de 7 hav i min ungdom i et par år. Jeg regner med at det er folk på dette forumet med erfaring fra å bo i båt hele året. Og jeg trenger masse råd om type båt og merke, kvalitetsforskjellene er jo store. Takk for forklaringen on isolatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Hvis du leser om mine erfaringer I forbindelse med Princess 440. Så får du sikkert noen tanker. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bobåten Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 Re Bjørn: Jeg er helt ny på forumet her, lest litt på andre tråder om temaet. Det blir jo mye smak og behag dette, Har vert å sett på Azimut, utrolig finish og virker bra sammenskrudd, men det viktigste er vel at det skal bos i. Sitér dette innlegget Link to post
bobåten Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 hvordan finner jeg tråden om 440 erfaringene? Sitér dette innlegget Link to post
ulasminde Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 søk det opp til høgre Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Januar.2017 Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 (redigert) Du må lære deg å prioritere hva du virkelig trenger. Uansett hvor stor båt du kjøper er det trangt i forhold til å bo i leilighet. Jeg bor i min Trawler på andre året og har som mål at det skal bli fem år før jeg eventuelt går i land igjen. Det er helt feil det som sies om fukt i båten om vinteren!!! Det er snarere et problem at det er for tørt! Det finnes ingen vinterisolerte båter i den gruppen du nevner. Men det er forholdsvis lite volum å varme opp. Så har du en skikkelig god dieselvarmer eller to kan du holde det greit varmt inne selv om det er kaldt ute. Men du får en fyringsutgift på ca 10-12 tusen pluss strøm. Du kan selvsagt påvirke dette med å etterisolere. Finn tråden til Bjørn Løvjomos og les deg opp der. Du kan se litt om båten min på Solbris.net. Har du lyst er du velkommen til en tur ombord i Fredrikstad der jeg bor. Det har sin sjarm å bo i båt, og det har sine utfordringer. Men jeg ville ikke blunket på å følge drømmen. Har akkurat samme oppfatning som deg i det du skriver innledningsvis. Kjøp stor nok båt til å huse ungene dine godt. Jeg er enig i at tre kabiner er lurt! Har selv bare to og savner en tredje!!! Skal jeg gjøre noe er det å bytte til større båt. Lagringsplass er et tilbakevendende problem. Jeg har løst det med å leie et lite lager og bytter ut sesongrelaterte ting som klær og sittegruppe ute osv. Min båt er fra 1986. Kjenner folk som bor i båter fra den tid og oppover. Alder har etter min erfaring liten betydning så lenge du finner en som er virkelig velholdt. Jeg kjøper heller en eldre båt for å få størrelsen opp. Mine 45 fot håper jeg øker til rett over femti. Rett og slett for å få fler lugarer og for min del bedre takhøyde og komfort. Lurer du på noe er det bare å fyre løs! Lykke til!!!! Redigert 31.Januar.2017 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
S/Y Emma Svart 31.Januar.2017 Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 Nå er det snart to år siden trådstarter var aktiv, så vi får håpe han har funnet seg en bobåt nå ;-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Nå er det snart to år siden trådstarter var aktiv, så vi får håpe han har funnet seg en bobåt nå ;-) Et år her og et år der..... Same same but different!!! :lol: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.