Jump to content

Tilt til Volvo D3 virker ikke


jutul

Recommended Posts

Fikk problemer med tilt på styrbord drev i fjor og den var litt av og på. Det er lyd når jeg kjører det, men drevet beveger seg ikke,nå sier en reparatør jeg bruker at en føler som sitter bak motoren må skiftes og motoren må flyttes får å gjøre det,en kjempejobb med andre ord. Kan det stemme at man ikke kommer til for å bytte en føler uten å flytte på motoren.

Brgds Bjørn

Link to post
Share on other sites

Denne "føleren" er et potmeter satt inn på utsiden av drevet med to skruer. Disse har en tendens til å fuske så vinkelen på drevet blir helt feil. Sitter med to skruer oppe på styrbord side. Skru den av og vri på akselen på potmeteret med fingrene frem og tilbake noen ganger - kan være nok til at det fungerer. Hvis drevet er helt nede setter du den på plass etter du har vridd den til -5 på meteret inne i båten. Juster etter behov ved å løsne skruene og vri hele "føleren". Er den helt gåen må den byttes.

Link to post
Share on other sites

svakhet ved disse motorene, jeg har samme, og føleren på babord motor gikk skeis.

Disse sitter meget ubeskyttet til på drevet og kabel ligger og gnisser konstant..

Dyre følere og en 2 mannsjobb og bytte enheten, jeg gjorde dette med babord giver i våres, fikk verksted til å gjøre det, de var 2 mann og gjorde hele denne jobben på under 1 time.

Skal sies at drevene var av når jobben ble gjort så de hadde kanskje litt lett tilkomst.

Du sier drevet ikke beveger seg, men bare lyd?
Har du sett fysisk at drevet ikke beveger seg?
For mitt beveget seg selv om den ikke gjorde det på indikatoren.

Neste gang det ryker..... mest sannsynlig denne sommeren eller neste sommer, så bytter jeg ikke før båten selges.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Enig MaSa - har ikke hørt om en eneste som ikke har hatt trøbbel med disse. Er man helt gal kan man bytte på utsiden ved å klippe kabelen/skifte og lodde på utsiden. Tette med krympestrømpe fylt med tetningsmasse ala tech 7 eller sika. Det hadde jeg vurdert - tar 10 minutter å gjøre selv :) Hadde slike drev før men solgte båten før rep ble nødvendig.. (og ja, jeg sa i fra til kjøper) :)

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte prøve og klippe og lodde selv nå for å se om det virker.

 

Men det var ikke nødvendig og prøve engang da den var nesten ryket i innfestningen til selve føleren, samt der den ligger i klem/gnisser!

 

Satt den inn med sika nå i gnisse området i håp om at det hjelper.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei Jutul

 

Å bytte disse by the book må motoren av og til frem for å fjerne låseklips fra innsiden for så å dra sensoren ut. Å klippe å skøyte er ikkje eit bra triks da dette bare utsetter problemet og ofte er kablene begynt å korridere pga vanninntrening. Dei fleste verksteder har byttet disse noen ganger nå og kan trikse med å bytte heile giveren uten å ta frem motoren eller å ta av drevet. Denne jobben tar alt fra 1,5 - 2,5 time, dette avhenger motorommet da mann må komme til alle strips og klammer bak der. Dette er som regel ein tomannsjobb, men ein dreven mekaniker klarer dette aleina.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Et lignende problem hadde jeg på min tidligere båt med Merc Alpha 1 Series 2 drev. Drevindikatoren sviktet og transom "måtte" av for å trekke hel kabel. Min reperatør anbefalte å kutte ledning og skjøte med lim og tetting. Dette holdt en liten stund og deretter var problemet tilbake. Til slutt ga jeg opp og kjørte uten fungerende indikator. Dette lar seg gjøre hvis man kjenner båten godt og jeg klarte å trimme båten riktig basert på lyd og erfaring. Kan ikke bruke10 lakser hver gang drevindikatoren på Alpha 1 ryker.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hei, byttet giver- tilt på min d3 m. Dpsm drev i fjor, aldri gjort det før. Drev, og huset med belger må vekk. Kom til på baksiden i draco 23, uten å flytte motor. Når drevet er vekk, er det liten times jobb med litt hjelp... Ikke så vanskelig, bare litt trangt og krongelte å få på klips igjen bak motor.

Link to post
Share on other sites

Hei:)

 

Klipset på innsiden trenger ikkje å monteres på igjen. Det enkleste å kjappaste måten er å svinge trimme drevet heilt ned. Kappe av sensoren på utsiden, bruke 1 ekstra lang nepptang og ødelegge kragen rundt på gummi gjennomføringen. Bruk ein veldig lang 1/4 forlenger å bank inn gjennomføringen. Fest tau i kabelen å dra sensoren og tauet inn i båten. Monter ny sensor på tauet, trekk kabelen inn, smør litt zalo på gummiproppen og dra den inn. Gå ut å skubb den på plass med forlengeren. Når zaloen tørker sitter gummipluggen plentig godt nokk og ikkje tenk på klippen på innsiden.

Juster og monter sensor.

 

Lykke til

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...