Jump to content

Båtfolk protesterer mot dumping


Astor

Recommended Posts

Lørdag 14 mai vil båtfolket samle seg til protest-kortesje mot den planlagte dumpingen av giftig miljøavfall i Dramstadbukta. Først i kortesjen går 79 fot store S/Y Kallinika til Bellona.

 

Kl. 13.00 samles båtene utenfor Rødtangen for å gå samlet opp mot Svelvikstrømmen og inn i Dramstadbukta. Der vil det bli diverse appeller fra bla. lokale ordførere, Frederik Hauge i Bellona og fra aksjonskomiteen. Dramstadbukta vil være samlingspunktet denne ettermiddagen. Mange vil kanskje bli liggende til ankers og grille?

 

Turen fra Rødtangen og opp mot Svelvikstrømmen vil ta rundt en times gange.

 

 

Ønsker du å melde din deltagelse; kontakt

Eiulf Hauger, Tlf: 32 79 81 59, Mob.: 92 68 69 69

 

eller sett deg opp her på Baatplassen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:flag: Astor vil også bli med i kortesjen. :flag:

Dette er jo hjemdistriktet mitt og det berører den lokale badeplassen for hele lokalbefolkningen på Klokkarstua.

I tillegg er den planlagte dumpingen et hån for en ren Drammensfjord. :headbang:

Her vil det komme båter fra nær og fjern for å markere at båtfolket har klare meninger om slik dumping.

 

Mitt syn er at dette burde vært lagret på Langøya, som er et trygt lagringssted for slikt avfall og ikke i havet som stadig blir mer og mer forurenset.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er jo forsåvidt et interessant tema. Likevel føler jeg vel at vi på båtplassen bare har sett "den ene siden" av saken. Jeg vil jo tro at det forvaltningsorganet som vurderer annerledes vedtak, må ha en eller annen form for dokumentasjon bak det. Er det mulig å få belyst denne saken fra begge sider, slik at vi kan gi vår tilslutning (eller manglende sådan) basert på en balansert vurdering?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dette er jo forsåvidt et interessant tema. Likevel føler jeg vel at vi på båtplassen bare har sett "den ene siden" av saken. Jeg vil jo tro at det forvaltningsorganet som vurderer annerledes vedtak, må ha en eller annen form for dokumentasjon bak det. Er det mulig å få belyst denne saken fra begge sider, slik at vi kan gi vår tilslutning (eller manglende sådan) basert på en balansert vurdering?

<{POST_SNAPBACK}>

For oss er det kun en ting som teller. Det er at "dritten" fra Fredrikstad ikke blir dumpen oppstrøms i Svelvikstrømmen. Å dumpe avfall inne i Drammensfjorden og i tillegg frakte den med lekter helt fra Fredrikstad er for oss riv ruskende galt. Når så dette blir dumpet i en vik rett ved badaplassen vår, sier vi at nok er nok.

 

Jeg har ingen kunnskap om miljøavfall. Det har Bellona. Og den erfaringen de har har de delt med oss i Drammensfjorden.

 

Uansett har det kommet signaler fra båtfolk nær og fjærn at de vil støtte oss i denne saken.

 

Se gjerne: Egen hjemmeside


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Husk at en sak har altid to eller flere sider.vet ikke hvorfor dette stedet er valgt,men jeg er positiv til

å få liv i tørrdokka igjen.Kan dette skape nye arbeidsplasser er det jo kjempebra.  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Ønsker tørrdokka i Fredikstad alt godt men ikke at dritten skal fraktes sjøveien til Drammensfjorden. Det må da i 2005 finnes andre lagringsmåter enn utenfor en lokal badeplass i Drammensfjorden? Vi har f.eks. Langøya som tar i mot slikt giftig muddermasse. Det blir litt for feigt å si at Fredrikstad-tiltaket er bra for arbeidsplasser bare vi slipper å ta vare på skitten selv.

 

Vel, vel, det siste er vel ikke sagt i denne saken. Selv er jeg ikke involvert i diskusjonen på annen måte enn at jeg ønsker at dette skal foregå på en rett måte og ikke bli en politisk sak som ingen tør å reversere. Det begynner å gå prestisje fra SFT i saken.

 

Det lukter, bokstavlig talt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Rundt 120 båter deltok lørdag i kortesjen opp Svelvikstrømmen. En spesiell følelse inntok de fleste når et hav av båter kom tøffende i 5 knop oppover Svelvikstrømmen.

 

Dette ville jeg ikke vært for uten. :flag:

 

Nå ligger vi i Fyllingen gjestehavn i Horten. Gjestehavna i Horten er desverre belemret med tivoli. Her på Fyllingen er det rolig, innerst ved brua.

 

Russefeiringen i kveld i parken merker vi nok. Men noe må vi tåle.

 

Fortsatt god pinse, kjære båtvenner!! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det begynner å gå prestisje fra SFT i saken.

Det er vel dog litt for enkelt bare å henvise til at det har gått prestisje i saken fra SFT side. Ikke misforstå meg. Dersom slikt avfall hadde vært planlagt dumpet utenfor min strand/båthavn så hadde jeg også stått på barrikadene. Men det som for så vidt er litt spesielt her, er at SFT har godtatt denne dumpingen. Hvilke argumenter har de for dette. Det er jo faktisk veldig underlig at SFT aksepterer at at man transporterer avfall nærmere inn mot kysten og faktisk inn i en liten fjord. Hvorfor. Fra mitt ståsted kunne man jo transportert det lenger ut på havet og ingen ville kanskje protestert. Hvorfor gjør man ikke det. Ikke misforstå meg Astor, jeg vil gjerne delta i aksjonen, men jeg ønsker informasjon som gjør at jeg deltar på et selvstendig grunnlag og ikke er et "mehe" som dilter med fordi alle andre gjør det. Og miljøvern er typisk et område hvor vi lett dilter med fordi "alle gjør det" og det krever noe mer å stå på synspunkter som går i mot miljøforurensning. Men for å gjenta det, hva er det SFT vet, som vi ikke vet.
Link to post
Share on other sites

det er et paradox at vi har et sted her i drammen som har forurenset masse fra før.(gilhus).. dette tør man ikke røre men skal legge duk og masse over,for ikke å virvle dette opp... mens gørra fra fredrikstad skal fraktes med lektere med bunn åpning... dvs. at mudderet faller fritt i vannmassene og så har de av alle ting sagt at dette ikke skal forurense vannet???dette har KUN med økonomi å gjøre..man tar da ikke slam som er så forurenset at det ikke kan ligge og slipper den v en badeplass i en terskelfjord???en fjord som man har brukt/bruker mange millioner på å rense...for så å fylle på med dritt andre ikke vil ha???

sett fra den annen side..Dumper/sft: mye billigere enn å behandle slammet forsvarlig... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dette var båtfolkets protesttog mot dumpingen av giftig avfall i Dramstadbukta.

 

150 båter på pinseaften er godkjent.

 

Her kommer det bilder fra markeringen:

 

Bilde

 

Et flott syn når 150 små og store båter stevner opp Svelvikstrømmen. På begge sider, langs land var det møtt opp masser av folk. Raketter, salutter og tuting fra båtene ga oss en grøsser nedover ryggen. Dette var stort for alle som kjemper for en ren Drammensfjord.

 

Bilde

 

Bilde

 

Inne i Dramstadbukta samlet båtene seg rundt Bellonabåten. Her ble det holdt appeller og taler. En kjempedag for båtfolket. :flag:

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ble da innslag på TV! 150 båter - et flott syn!

Når og hvor var dette, NRK, TV2, kveldsnytt, osv. og hvilken dag? Ligger det ute på web-TV?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagsrevyen lørdag kveld.

Av en eller annen grunn har de ikke lagt Dagsrevyen/Lørdagsrevyen for akkurat den dagen ut på web-TV, men kanskje det kommer?

 

Bilde

 

Lå på Kommers hele helgen og tenkte litt på å ta en tur for å være med, men får bare beklage at det ikke ble noe av. Fikk besøk neste dag av folk som hadde vært med og som var imponert over antallet båter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har idag prøvd å oppdatere meg på denne saken, og etter det jeg kan se er nå alt klart for dumping. Alle nødvendige vedtak er fattet, og tillatelser er gitt både for å grave opp, frakte og dumpe massen.

 

Betyr det at motstanderne nå har gitt opp, eller er det planlagt nye mottiltak?

Link to post
Share on other sites

Jeg har idag prøvd å oppdatere meg på denne saken, og etter det jeg kan se er nå alt klart for dumping. Alle nødvendige vedtak er fattet, og tillatelser er gitt både for å grave opp, frakte og dumpe massen.

 

Betyr det at motstanderne nå har gitt opp, eller er det planlagt nye mottiltak?

<{POST_SNAPBACK}>

Markeringen lørdag viste at båtfolket bryr seg. Nå i disse dager tar Bellona nye prøver både i Dramstad og i Fredrikstad. Det jobbes fortløpende med korridorpolitikk mot tyafatte politikere.

Det kommer garantert til å bli mer å høre fra aksjonsgruppa i Dramstadbukta. :headbang::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk desverre ikke vært med, men full støtte fra meg :flag:

 

BTW: Sakset dette fra Drammens Tidende :

"Egentlig skulle Svelviks ordfører Knut Erik Lippert stått sammen med han på dekket av Bellona-båten, men Lippert fikk motorhavari under turen fra Rødtangen. "

 

Håper ikke det var noe alvorlig Lippert, har ikke du en relativt ny Bavaria 25?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Fikk desverre ikke vært med, men full støtte fra meg  :flag:

 

BTW:  Sakset dette fra Drammens Tidende : 

"Egentlig skulle Svelviks ordfører Knut Erik Lippert stått sammen med han på dekket av Bellona-båten, men Lippert fikk motorhavari under turen fra Rødtangen. "

 

Håper ikke det var noe alvorlig Lippert, har ikke du en relativt ny Bavaria 25?

<{POST_SNAPBACK}>

Lippert ringte meg på lørdag og fortalte at han trolig hadde gearproblemer. Desverre kunne ikke jeg hjelpe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

BTW:  Sakset dette fra Drammens Tidende : 

"Egentlig skulle Svelviks ordfører Knut Erik Lippert stått sammen med han på dekket av Bellona-båten, men Lippert fikk motorhavari under turen fra Rødtangen. "

 

Håper ikke det var noe alvorlig Lippert, har ikke du en relativt ny Bavaria 25?

Det er ikke alltid i avisen får det helt riktig, om de noen gang gjør det :smiley: Som Astor skriver så lå jeg i Horten. Båten skulle hentes fra vinteropplag. Alt var testet og fungerte. Når jeg så startet opp og kastet løs og satte den i gir – ingen reaksjon. Rakk heldigvis till land med båtshakan. Selv etter 2,5 timer hadde ikke mekanikeren fra Volvo Penta verkstedet funnet feilen og da hadde vi prøvd å bytte alle delene. Til og med hjernen på KADen

 

Etter å kontaktet Volvo Penta på onsdag viste det seg at feilen lå i en sikring som ikke stod i noen av koblingsskjemaene fra Volvo som fulgte båten.

 

Nå ligger jeg trygt fortøyd i havna. :flag:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har idag prøvd å oppdatere meg på denne saken, og etter det jeg kan se er nå alt klart for dumping. Alle nødvendige vedtak er fattet, og tillatelser er gitt både for å grave opp, frakte og dumpe massen.

 

Betyr det at motstanderne nå har gitt opp, eller er det planlagt nye mottiltak?

Nei, motstanderne har ikke gitt opp.

 

Vi bestrider at alle tillatelser er i orden. Kort forklart er status denne. Fylkesmannen og SFT sier at denne saken skal behandles etter forurensningsloven, og at det er nok. En lov som Fylkesmannen og SFT forvalter. Kommunene Hurum og Svelvik bestrider dette. Vi mener at også plan- og bygningsloven må brukes. Dette er å anse som et større inngrep. Kystverket som i dag mudrer i Svelvikstrømmen søkte og fikk tillatelse etter plan- og bygningsloven.

 

Kommunen har nå sendt brev til Drammen skipsreparasjon hvor vi varsler om at vi vurder å kreve at de skal søke etter plan- og bygningsloven. Ja, vi må varsle før vi kan kreve. Det er slik lovverket fungerer.

 

Motparten kan da hevde at dette ikke er et vesentlig inngrep, eller som de allerede gjør si at denne dumpingen kan gå inn under Kystverkets tillatelse. Noe kommunene vil bestride.

 

Hvor langt vi kommer med en slik sak vet jeg ikke. Det er jo tross alt staten som er ankeinstans på vedtak fattet i kommunen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...