Jump to content

Fins det en enkel og rimelig måte for å måle strøm på batteri?

Mastiff

Recommended Posts

I en liten aluminiumsbåt som ikke er selvlensende skal det stå et gelbatteri til motorsykkel på 21 amperetimer. Lensepumpa er på 1,6 ampere, noe som burd tilsi at den kan kjøre drøyt 12 timer (13,125 teoretisk, men det er teoretisk) sammenhengende. Motorsykkelbatteri fordi det er et stykke å gå til brygga, så det er upraktisk å legge ledning for å lade det, og da bør det være sånn at man ikke trenger familiens muskelmann (altså meg...) for å bære batteriet til nærmeste lader. 12 timer med pumping burde egentlig holde ganske lenge, men for sikkerehts skyld kunne det vært fint å holde øye med hvor mye det er igjen på batteriet. Fins det en enkel, grei og billig sak for å gjøre det? Da tenker jeg på noe med lysdioder som kan festes til batterikassa, ikke en multimeterløsning. Dette er en båt som også barn skal bruke.

Først: Trekker du mer enn 50% av kapasiteten av ett vanlig batteri så risikerer du fort å skafe batteriet, så i realiteten så har du omtrent 6 timer med pumpetid.

Den enkleste måten å følge batteritilstanden er med ett enkelt voltmeter. Ett fulladd batteri har omtrent 12,7V hvilespenning og 12,3V ced 50%.

(Komodo slo meg på målstripen :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har svart belte i de bryterne! ;) Har brukt dem til alt mulig, både i huset, biler og båter! Så det er nok ikke så dumt å bruke noe sånt, takk. Jeg bare bygger hele greia inn i lokket på batterikassen, den er jo uansett så stor at det er god plasss. Så lager jeg en slags sele så det er lett å løfte og bære batteriet.

Dinamo, den sjappa var perfekt, takk! To stykker bestilt (en i reserve, greit å ha hvis det svikter).

Edit: Det var jo tabbe... Jeg trodde de lå i Europa, og så var det Kina det også... Så da tar det vel en måned før jeg får noe.

Jens_P, som nevnt over er ponget at det skal være lett å sjekke det for unger uten noe ekstrautstyr. De må kunne trykke på en knapp og se at "ok, der skal det minst være 12,5, og er står det 12,4, så da må det lades".

Vanntett, jeg håper også at det holder med en gang eller to. Jeg har også tenkt å gjøre et forsøk med å ta ut strøm av statoren på Mercury Viking-påhengsen. Siden batteriet er så lite, kan det være nok til å holde det. Jeg har slengt inn et spørsmål om det også her, i tilfelle noe vet det.

Jeg har for øvrig satt en tilsvarende pumpe i min fars trebåt, og der trengtes det noe vekt foran, så jeg satte et av de 110 ah-batteriene fra Maritim. Regner med at det iallfall holder hele sesongen! Den båten skal uansett ligge et sted som er lettere tilgjengelig for lading. Jeg har et tilsvarende batteri på min Quicksilver Commander med en 75 (110) hk Optimax, og det har jeg aldri hatt problemer med å få nok strøm ut av.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...