Mastiff Startet 19.April.2015 Link til dette innlegget Startet 19.April.2015 I en liten aluminiumsbåt som ikke er selvlensende skal det stå et gelbatteri til motorsykkel på 21 amperetimer. Lensepumpa er på 1,6 ampere, noe som burd tilsi at den kan kjøre drøyt 12 timer (13,125 teoretisk, men det er teoretisk) sammenhengende. Motorsykkelbatteri fordi det er et stykke å gå til brygga, så det er upraktisk å legge ledning for å lade det, og da bør det være sånn at man ikke trenger familiens muskelmann (altså meg...) for å bære batteriet til nærmeste lader. 12 timer med pumping burde egentlig holde ganske lenge, men for sikkerehts skyld kunne det vært fint å holde øye med hvor mye det er igjen på batteriet. Fins det en enkel, grei og billig sak for å gjøre det? Da tenker jeg på noe med lysdioder som kan festes til batterikassa, ikke en multimeterløsning. Dette er en båt som også barn skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Installer et billig voltmeter. Ta med batteriet hjem til lading når det når 12,2V. Kontroller voltmeteret med en multimeter så du vet om det er riktig. Viser det feil gjør ikke det noe heller, poenget er hva det viser når multimeteret viser 12,2. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth 81 Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Først: Trekker du mer enn 50% av kapasiteten av ett vanlig batteri så risikerer du fort å skafe batteriet, så i realiteten så har du omtrent 6 timer med pumpetid. Den enkleste måten å følge batteritilstanden er med ett enkelt voltmeter. Ett fulladd batteri har omtrent 12,7V hvilespenning og 12,3V ced 50%. (Komodo slo meg på målstripen Redigert 19.April.2015 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mastiff Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Takk! Tenker dere på noe sånt? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Voltmeter-2000028457/ Redigert 19.April.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Eller et "12 volt battery meter" som du finner på Ebay for en ti krone... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jeg handler mye der, men det er det dette med leveringstiden på Kina-greiene. Det kan ofte ta en måned. Jeg må se om jeg finner noe billig litt nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Kjøp en bryter i tillegg til voltmeteret. Det er jo ikke nødvendig at voltmeteret står med konstant spenning. Gjerne noe alà denne, slik at du holder inne for å ta en test.:) Redigert 19.April.2015 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jeg har svart belte i de bryterne! ;) Har brukt dem til alt mulig, både i huset, biler og båter! Så det er nok ikke så dumt å bruke noe sånt, takk. Jeg bare bygger hele greia inn i lokket på batterikassen, den er jo uansett så stor at det er god plasss. Så lager jeg en slags sele så det er lett å løfte og bære batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Eg trur eg ville brukt eit digitalt voltmeter, det er meir nøyaktig og bruker mindre strøm. http://www.miniinthebox.com/no/v27d-0-56-led-3-digit-direkte-current-voltmeter-meter-module-black-red-2-5-dc-30v_p523748.html Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Kjøp deg heller et multimeter og mål når du er om bord. Bilinstrumentet fra Biltema du linket til blir ikke nøyaktig nok. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vanntett Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Etter at du får litt erfaring med hvor mye strøm som brukes, holder det nok å ta med batteriet hjem hver x uke uten å måle. Tipper det holder å lade en eller to ganger pr sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Dinamo, den sjappa var perfekt, takk! To stykker bestilt (en i reserve, greit å ha hvis det svikter). Edit: Det var jo tabbe... Jeg trodde de lå i Europa, og så var det Kina det også... Så da tar det vel en måned før jeg får noe. Jens_P, som nevnt over er ponget at det skal være lett å sjekke det for unger uten noe ekstrautstyr. De må kunne trykke på en knapp og se at "ok, der skal det minst være 12,5, og er står det 12,4, så da må det lades". Vanntett, jeg håper også at det holder med en gang eller to. Jeg har også tenkt å gjøre et forsøk med å ta ut strøm av statoren på Mercury Viking-påhengsen. Siden batteriet er så lite, kan det være nok til å holde det. Jeg har slengt inn et spørsmål om det også her, i tilfelle noe vet det. Jeg har for øvrig satt en tilsvarende pumpe i min fars trebåt, og der trengtes det noe vekt foran, så jeg satte et av de 110 ah-batteriene fra Maritim. Regner med at det iallfall holder hele sesongen! Den båten skal uansett ligge et sted som er lettere tilgjengelig for lading. Jeg har et tilsvarende batteri på min Quicksilver Commander med en 75 (110) hk Optimax, og det har jeg aldri hatt problemer med å få nok strøm ut av. Redigert 19.April.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Kjøp et lite solcellepanel så holder strømmen litt lenger. Fåes fra et par hundrelapper. Stripses på båten Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jeg har faktisk tenkt på det, men ville først finne ut om det går an å lade fra motoren. Det er også litt vrient å få plassert et sted der det ikke er i veien eller blir ødelagt. Hvor selger de sånt til noen få hundrelapper? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.