Jump to content

VP AQAD 41 P 1998 lekker kjølevann


Tristan 315Sedan

Recommended Posts

Meinar skrutoppa på eksp tanken. Bytta den men til ingen nytte. Kjølevatnet ser ut til å sige ut gjennom denne skrutoppa/ korken, og endar opp i botnen, under motoren. Det ser reint og fint ut, det som kjem ut. Har ikkje reg svart røyk, ei heller kvit røyk.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som toppakning er defekt. Få en kyndig på diesel motor til å bli med å se på det.

Har du sjekket farven på motoroljen din? Defekt toppakning kan gi grå olje, vann fra kjølesystemet blander seg med motoroljen. Ellers også vanlig som flere sier her at det kan gi svart vann, olje og eksos blander seg i kjølevannet. Får du eksos inn i kjølesystemet får du trykk i systemet og vannet vil bli kastet ut i ekspansjonstanken (eller i påfylingslokket for de som har slik løsning (41B f.eks))

Link to post
Share on other sites

Forsikre deg om at det virkelig er gjennom påfyllingslokk lekkasjen er. Er du heldig kan det bare være sprekk i plastikkbeholderen. Da lekker det ofte ikke før det er trykk på systemet. Sprekk kan være i skjøten på plasten, men også ved festebolten som beholderen er festet med. Var ute for dette på en bil, og det vart bare å bytte ekspansjonstanken så var den tett igjen, men det spørs om du er så heldig i dette tilfelle. :pray:

Link to post
Share on other sites

Det lekker kjølevann opp gjennom pluggen på ekspansjonstanken. Mister etter kvart såpass mye vann, at temp på motoren stiger og gir høy temp alarm. Har kjøpt ny plugg, for å ev eliminere defekt der.

 

1. Har motoren fungert fint før - skjedde det rett etter utsetting eller plutselig etter flere timer med normaldrift?

2. Har du satt inn ny varmtvannstank eller annet med øket volum på kjølevannskretsen? Dette krever noen ganger ekstra tank.

3. Har du luftet motoren skikkelig? (Jeg ville aller først eliminert dette)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båten sist høst og gjekk den heim, ca17 timer gange, uten problem av noko slag.

Har siden byttet reimer på dynamo og sjøvannspumpe, samt impeller.

Varmgangen begynte kort tid etter impellerbytte, men det har vel ikkje noko med saka å gjere.?

Har ikkje reg grå motorolje, og kjølevatnet som kjem ut, ser heilt reint og fint ut. Skal sjekke exp tanken grundig for ev sprekk. Det er ikkje montert ny varmtvannstank. Båten har vært på sjøen heile tida, med unntak av ein kort tur på land for underspyling og insp av drev mm.

Link to post
Share on other sites

Varmgangen begynte kort tid etter impellerbytte, men det har vel ikkje noko med saka å gjere.?

 

Øhh - ville absolutt sjekket ut at denne jobben ble gjort skikkelig. Kan ha blitt montert feil, blitt utett eller fått varmegang. Er det bare når du belaster motoren den blir varm kan det være den ikke leverer nok. Uansett har sikkert motor kokt og har du hatt flaks mangler du jobb med lufting og riktig mengde kjølevann.

 

Jeg ville gjort følgende:

1. Skru ut og sjekk termostater.

2. Bytt impeller og pakning på nytt - smør inn impeller så den tåler noe kjøring før vannet kommer inn (glyserin eller siliconspray)

3. Fyll opp og luft systemet skikkelig.

 

Hvis ikke dette hjelper kan det være at varmkjøring har røket toppakningen og det kan blir endel dyrere.

Link to post
Share on other sites

Er vel rimelig sikker på at impeller er riktig montert, og den blei smurt godt inn med medfølgende glyserin ved innsetting. Ingen lekksaje ved impeller. Motoren har vært oppi ca 93-94`c, så tviler på at den har kokt. Skal uansett sjekke termostater, og lufte systemet.

Link to post
Share on other sites

Bare for å få det klart. Ekspansjonstanken din har et vanlig skrulokk som åpnes for hånd uten verktøy. Men den har også en bolt med en gummiring som går rett igjennom tanken. Bolten holder tanken fast. Er det rundt bolten det lekker ??

Hvis det er der det lekker har tanken sprukket fordi det er en tett plastkanal som bolten går gjennom.

Tanken skal altså være tett selv om du fjerner bolten med gummiringen. Gummiringen er bare for å skåne plasten mot rystelser og for hard tiltrekning når tanken festes.

 

Link to post
Share on other sites

Har du hatt av noe ? Kan det være luft i kjølekretsen. Har du varmtvann kan det være lurt å fylle tanken.

På min 41P er nivået på kjølevannet viktig, alt over 1cm under minimumsmerket blir spyttet ut.

Høres ut som du kan ha problem med kjølevannsmengden.

Få en som har mer greie på dette til å gå gjennom motoren, det er dyrt å kjøre motor i stykker pga av varmgang.

Link to post
Share on other sites

Tok nettopp en tur for å sjå eksakt kvar vatnet kjem ut, og det er fra rundt skrulokket på exp tanken. Kan ikkje sjå lekkasje fra rundt bolten som holder tanken. Har varmtvannstank og for øyeblikket tom vanntank. Har ikkje hatt av noko på ferskvannsida. Kun bytta impeller. Men, kan ny impeller skape større trykk, og ev lekkasje i v.veksler ha noko å sei?

Link to post
Share on other sites

Hvis den oppfører seg rart siden i fjor så kan det være noe tull ja.

 

Men bare for å nevne det som også andre har vært inne på

a) Det er vanlig at disse hiver ut alt vannet over minimumsmerket. Hvis bereder på samme motor så kan det faktisk dreie seg om under min også. Ikke etterfyll, det kommer bare ut igjen.

b) Det er vanlig at disse ligger mellom rundt 92-93 grader ved cruising og 5 grader ekstra ved fullt pådrag.

c) Hva er motoren din ratet til? 3400rmp er langt under max som er 3900. Båten kan gå tungt.

d) Impelleren har ingenting med ferskvannsiden å gjøre mht trykk som du spør om.

 

Viktig

Jeg mener at pumpelokket ditt kun skal tettes med medfølgende o-ring. Har sett flere eksempler på at det ligger både papir og o-ring, noe som gjør at pumpen ikke funker 100%.

Har også sett at o-ringen kan smette på innsiden når du trekker til lokket. Da ser du et litte hakk i o-ringen der denne har ligget i klem.

Link to post
Share on other sites

Kan være du fyller for mye kjølevæske ja. Når det gjelder O-ring på sjøvannpumpa mener jeg det er spor i lokket eller pumpa til ringen. Har du ikke spor er det vel papirpakning som gjelder.

Skjedde temperaturøkningen etter første tur etter et langt vinteropphold kan jo en eller begge termostater ha eiret litt slik at de ikke vil åpne så lett. Men 95 gr er ikke unormalt på den motoren ved tung belastning, enig i det.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut som den spytter ut kjølevann over ca min på exp tanken. Det er nå så, men problemet er at den blir så varm at alarmen går, ca 93-94'c. Der er fortsatt nok kjølevann tilbake, vil eg meine. Denne temperaturøkningen kommer når eg passerer ca 3200 rpm. Deretter går alarmen. Men dersom eg slakkar ned att til ca 3000 rpm, så faller tempen ganske fort ned under 90'c. Kan det være tett varmeveksler?

Link to post
Share on other sites

Kan være både varmeveksler og oljekjøler som er i ferd med å tette seg. Dette henger dog ikke sammen med at han spytter ut vannet i ekspansjonstanken. Termostatene dine kan også være trege, like gjerne som varmeveksler og oljekjøler.

 

Hadde du startet med å beskrive bare dette ville du kunne fått masse linker til tråder her på hvordan rense oljekjøler og/eller varmeveksler. Nå har vi alle vært på en skikkelig "de-tour" fordi du presenterte så sikkert at det skyldtes varmegang pga tømming av kjølesystemet. Jaja, håper dette er den riktige veien, litt arbeid er det, men mye billigere enn å skifte toppakning.

Link to post
Share on other sites

Fyll opp med kjølevann - luft, luft, luft... blø av luft ved turbo også - https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742700-25-9407.aspx

 

Greit å begynne med det enkle etter endel råd her hvis ikke spinner dette avgårde med stygge spådommer. En motor kan bli veeeldig (kokende) varm om olje ikke kommer dit det skal heller eller om du har delvis revet en foring - og ja kjølevannet kan ha normal temp (been there, done that)

Link to post
Share on other sites

Og S-slangen på drevet (hvis du har) er du helt sikker er ok?

+1 på dette forslaget, samt tæring på kjølestussen slangen er koblet i på drevet.

 

Ved over 3100rpm begynner vel båten å slippe vannet, denne koblingen blir tørr, og en liten luftlekkasje her gjør at sjøvannskjølingen er ute av funksjon.

 

Få noen til å føle på lokket til sjøvannspumpen når dette skjer, blir det fort varmt er det bare å slippe skuta og få byttet stussen, evt. s-slangen og rense vanninntaket i drevet for skjell etc., kan gjøres med drevet på og en bits-skralle eller kuttet umbrakonøkkel.

Bytt impeller igjen, da denne deformeres ved varmgang, og nyt sjølivet igjen :)

Link to post
Share on other sites

Beklager at eg har presentert det kanskje på feil måte, men eg har ikkje tørt å gjøre anna enn å slakke ned når temp har steget og alarmen har varslet om dette. Har innbilt meg at den ville fortsette å spytte ut kjølevann, dersom den fikk sjansen.

Får nå sikte meg inn på å gjøre rein varmeveksler og ev også oljekjøler, og sjå om det er løsninga. Også ta ut termostater for insp ev bytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd noe lignende på tilsvarende motor. Brukte halve ferien på å sjekke og dobbeltsjekke termostater, impeller, kjølere, eksosbend og mer til. Alt unntatt S-slangen som allerede er nevnt i flere innlegg her. Det viste seg at S-slangen var delaminert innvending slik at innvendig gummi sugdes flat når motoren kom opp i turtall. Ny slange og alt fungerte prikkfritt.

 

Det som er beklagelig, og også merkelig, er at denne slangen ikke har noe bytteintervall. Om man passer på å bytte denne f.eks. hvert 8 - 10 år vil man spare seg for mye trøbbel. Slangen er grei å bytte når båten er på land og drevet er demontert.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...