Jump to content

Tips til velseilende turbåt, omtrent 40 fot

Siglo

Recommended Posts

Etter å ha solgt vår første seilbåt, en Comfort 30, er tiden inne for å finne neste båt. Vi ønsker oss mer komfort, men vil beholde seilgleden.

Jeg seilte mye jolle (Optimist, Snipe) som barn, hadde så 15 år uten noe særlig seiling, og nå halvannen sesong med Comforten. Godfølelsen kom raskt tilbake, og jeg liker å seile aktivt. Mye mer seilerfaring enn erfaring med å håndtere større båter.

Resten av familien har mindre seilerfaring, men lærer fort, og liker det så langt. Og er ikke fremmed for en båt med løygang i cockpit, for eksempel. Bruken vi ser for oss er ferie/helgeturer i Norge, og helt sikkert noen havkryssinger, Shetland for eksempel.

Vi har to barn på 10 og 13 år, så vi ønsker oss 3 lugarer i bra størrelse, virker som vi må opp i ca. 38 fot for å få det. Smaken er i retning av lyse og moderne interiører, og franske båter faller ofte i smak. Hanse blir for sterilt, eldre Bavaria for mørkt. Uten av noen av delene er utelukket, nevner bare preferanser.

Ønsker ikke å bruke mer enn en million, gjerne litt mindre, så det er rom for noen oppgraderinger og tilpasninger.

Båten skal altså være komfortabel, lett å håndtere, og gøy å seile. Og såpass ny at vi slipper for mange reparasjoner de første årene. 

Hva bør vi se etter? Finnes det gode kompromisser som ikke blir for dyre?

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Spennende tråd :-) Du skriver ikke noe om hvor gammel båt du ser for deg, men her er i alle fall 2 kandidater som du bør vurdere om du ikke finner dem for gammel:  X-382 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56939810&searchclickthrough=true og Bavaria Match 42 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57284612&searchclickthrough=true

Sto også en Elan 40 i Ålesundsområdet lengee til salgs sist høst. Er usikker på om den ble solgt.   First 40,7 bør jo også være på listen

Redigert av Bergen (see edit history)

Jeg sa ikke noe om alder, og det kommer vel egentlig an på stand og oppgraderinger. 

Den 42 matchen har vi tenkt å dra å se på, er jo her i Bergen. Utstyrt som turbåt er den også. Største minus er at den bare har 29 hk motor, blir kanskje knapt på 7400 kg båt?

Er en 40.7 til salgs i Bergen også, men jeg synes innredningen på den virker mindre trivelig? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57761947

Det er ikke noe mål at båten er ekstremt rask, at den er gøy å seile er viktigere. Men må også være en god og trivelig familiebåt på tur.

Elan 40 og Dufour 40 ser også ut til å treffe godt på denne kombinasjonen. 

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Ut fra det du sier har jeg bare ett råd:

Bruk tid selv å se på båter til du finner en du liker.  Så søker du om råd.  Det finnes mengder og valget er helt opp til hvilke preferanser du har.

Når du har begrenset søket er det sikkert mange som kan bidra med å belyse fordeler og ulemper.

Lykke til.

Takk. Har innsett at spennvidden er stor. Det er en stor investering, verdt å bruke litt tid og se hele hvor på racer-cruiser-aksen vi trives best.

Den 42 matchen har vi tenkt å dra å se på, er jo her i Bergen. Utstyrt som turbåt er den også. Største minus er at den bare har 29 hk motor, blir kanskje knapt på 7400 kg båt?

Syns 28HK er minimum på min 38 Match. På 42 Match MÅ for enhver pris bunnkonstruksjonen være forsterket. Fra fabrikken er de bare levert med noen femkroninger til skiver under kjølboltene, etter utbedring har min dobbel tykkelse på støp i bunn og bunnstokker, samt noen skikkelige "jernbanesviller" i syrefast stål i bunn. Tror de fleste norske 42 Match er i orden. Som levert fra fabrikk er båten ikke god. Bavarias foreskrevne utbedring ble visstnok i sin tid avvist av Lundebåt som for spinkel også. Ellers en meget fin og rimelig båt, men hvis du er tilhenger av "finsnickeri" a'la Orust er ikke Bavaria tingen. 40.7 er også fin, og har en stor entypeklasse, som kan være en fordel med tanke på brukt utstyr og omsetning senere. 

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg seiler First 40.7 selv og er ikke særlig bevandret med andre båter. For meg, som trives best underveis - på tur, synes jeg det er deilig med god plass i cockpit. I 40.7, og sikkert flere av de andre, er det god plass til 4-5-6 personer i cockpit mens man seiler. Det gir ekte turglede.

Det er jeg helt enig i! En god del "performance-egenskaper" går hånd i hånd med cruising-komfort. Syns Match har bra cockpit også. Men jeg har en vesentlig mindre 38-foter enn naboen i båsen ved siden av som har en vanlig 38' Bavaria. Sånn er det nok med Match 42 også, men det er uansett en båt med god plass. Match 38 har også god plass på dekk, en kan bære unger og bikkjer forbi vantene uten noe knot. Det høres ikke så voldsomt ut, men det føles vanvittig feil og knotete når man er på en "vanlig" båt og skal gjøre det samme.

Er jo selvfølgelig en mulighet det også, men personlig har jeg dårlig samvittighet for en båt som blir for lite brukt. Hadde jeg hatt to så hadde tidsklemma vært ytterligere skvist (har også kajakk og må av og til velge selv om jeg kunnne tenke meg tur i begge). Er ikke dyrt å seile regatta med stor båt med mindre du har bestemt deg for å kjempe i toppen. Er plass til alle typer båter i de regattaene som jeg deltar på i alle fall.

Men smaken er ikke helt Bavaria, er noe med det også.

Da ville jeg jo styrt unna. Smaken må stemme, ellers blir man bare sittende der og gremme seg. Det som var litt avgjørende for meg da jeg valgte et "skautroll" av en plastbalje, som jo Bavaria er, var prisen og den påfølgende bivirkningen - bedre råd til utstyr og vedlikehold. Båten min hadde ikke stor seilgarderobe da jeg kjøpte, men bra og lite brukte seil. De må nå byttes, og jeg tar genoa i år, storseil kommer nok på 50-60 lapper neste år, minst, og så må vel elektronikken byttes etterhvert også, det er vel grenser for hvor lenge det holder. Alt i alt er dette innafor det jeg klarer å finansiere. Man må tenke langsiktig, og helst ikke pushe kjøpesummen opp mot smertegrensa hvis det medfører at vedlikeholdsbudsjettet får lide. Det går jo fint de første 2-3 åra, men så begynner det å dukke opp ting som koster ... sånn er det med båt.

Formula-18 + turbåt vil jeg ikke anbefale. Har en såkalt "hagelaser" selv som jeg kjøpte for noen år siden. Den blir dessverre lite brukt :o)

Ok, seile noen andre sin jolle/katamaran, da ;-)

Er helt med på å ikke pushe budsjettet. Tenker spørsmålet heller må være "hvor liten båt dekker våre behov" enn "hvor stor båt har vi råd til". Å starte med en stor, dårlig vedlikeholdt båt blir dyrt i lengden.

Men det er også dette med kvalitet og stolthet: det føles bedre å bruke penger på noe skikkelig bra, noe man verdsetter kvaliteten på.

Det skal ikke være enkelt, og til tross for at antall båter på finn.no er rimelig høyt kan det være forbausende få båter som er akkurat "den" båten du er ute etter. Jeg fant 3-4 båter i fjor som var interessant for meg. 37-40 fot, 3 lugarer, max. alder 10 år, et toalett (og det skulle være rett innenfor nedgangsluken), Lys-tall opp mot 1,3, mahogny eller teak innredning+++

1 av båtene ble dømt ut på materialvalget i innredningen, en pga. langsgående bysse, og den 3. ble solgt mens jeg var på ferie. I tillegg ringte jeg på på en båt som jeg vil tro er en god båt, men den var noen år for gammel og den hadde et toalett mer enn hva jeg ønsker. Endte med en Arcona 400 og tror vel egentlig den tilfredsstiller alle ønskene jeg hadde når jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny båt.

Når jeg tenker meg om så hadde jeg vel på listen at båten skulle ha hvitt skrog, og ikke tror jeg at jeg ville valgt fargen som er på sofatrekkene, men det siste har jeg vent meg med, og det blå skroget kan jeg leve med. Det er vel slik det er på bruktmarkedet, og noe må man kanskje fire litt på. Farger på skrog/puter har uansett ikke noe med båtens seilegenskaper eller komfort (i mitt tilfelle i hvertfall) å gjøre :-)

Men det er også dette med kvalitet og stolthet: det føles bedre å bruke penger på noe skikkelig bra, noe man verdsetter kvaliteten på.

Veldig forenklet så er det vel slik at desto høyere kvalitet på båten, desto lavere kvalitet på seilgarderoben. Og omvendt. Medmindre man har uuttømmelige ressurser, eller trenger liten plass :o)

det hørtes litt rart ut quantumduck, jeg tror heller at jo dyrere båt, jo bedre er seilgarderoben.

En ting som er helt sikkert er imidlertid at svært mange turbåter som er solgt de siste årene har billige standardseil som ikke gir all verdens seilglede. Trådstarter søker åpenbart en performance cruiser, og bør jo så klart se nøye på seilgarderoben til de objektene som vil være aktuelle. Det blir jo noen kroner ekstra om man må fornye mange seil. Om båten har vært brukt i regatta kan realiteten være at det følger med en stor seilgarderobe, men som ikke er spesielt tilpasset turseiling (seil som ikke er sydd for rulleforstag, mangler UV-duk, tynne materialer osv). Nå er verdien av medfølgende seil ikke all verdens så selger får jo normalt dårlig betalt for det han har lagt i seil.

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...