Siglo Startet 19.April.2015 Link til dette innlegget Startet 19.April.2015 (redigert) Etter å ha solgt vår første seilbåt, en Comfort 30, er tiden inne for å finne neste båt. Vi ønsker oss mer komfort, men vil beholde seilgleden. Jeg seilte mye jolle (Optimist, Snipe) som barn, hadde så 15 år uten noe særlig seiling, og nå halvannen sesong med Comforten. Godfølelsen kom raskt tilbake, og jeg liker å seile aktivt. Mye mer seilerfaring enn erfaring med å håndtere større båter. Resten av familien har mindre seilerfaring, men lærer fort, og liker det så langt. Og er ikke fremmed for en båt med løygang i cockpit, for eksempel. Bruken vi ser for oss er ferie/helgeturer i Norge, og helt sikkert noen havkryssinger, Shetland for eksempel. Vi har to barn på 10 og 13 år, så vi ønsker oss 3 lugarer i bra størrelse, virker som vi må opp i ca. 38 fot for å få det. Smaken er i retning av lyse og moderne interiører, og franske båter faller ofte i smak. Hanse blir for sterilt, eldre Bavaria for mørkt. Uten av noen av delene er utelukket, nevner bare preferanser. Ønsker ikke å bruke mer enn en million, gjerne litt mindre, så det er rom for noen oppgraderinger og tilpasninger. Båten skal altså være komfortabel, lett å håndtere, og gøy å seile. Og såpass ny at vi slipper for mange reparasjoner de første årene. Hva bør vi se etter? Finnes det gode kompromisser som ikke blir for dyre? Redigert 19.April.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Sail S Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ut fra det du sier har jeg bare ett råd: Bruk tid selv å se på båter til du finner en du liker. Så søker du om råd. Det finnes mengder og valget er helt opp til hvilke preferanser du har. Når du har begrenset søket er det sikkert mange som kan bidra med å belyse fordeler og ulemper. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Spennende tråd :-) Du skriver ikke noe om hvor gammel båt du ser for deg, men her er i alle fall 2 kandidater som du bør vurdere om du ikke finner dem for gammel: X-382 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56939810&searchclickthrough=true og Bavaria Match 42 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57284612&searchclickthrough=true Sto også en Elan 40 i Ålesundsområdet lengee til salgs sist høst. Er usikker på om den ble solgt. First 40,7 bør jo også være på listen Redigert 23.April.2015 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Eller om du vil ta den helt ut så er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55615926&searchclickthrough=true akkurat på spec. angående pris og størrelse. Om det er en turbåt kan kanskje diskuteres Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Jeg sa ikke noe om alder, og det kommer vel egentlig an på stand og oppgraderinger. Den 42 matchen har vi tenkt å dra å se på, er jo her i Bergen. Utstyrt som turbåt er den også. Største minus er at den bare har 29 hk motor, blir kanskje knapt på 7400 kg båt? Er en 40.7 til salgs i Bergen også, men jeg synes innredningen på den virker mindre trivelig? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57761947 Det er ikke noe mål at båten er ekstremt rask, at den er gøy å seile er viktigere. Men må også være en god og trivelig familiebåt på tur. Elan 40 og Dufour 40 ser også ut til å treffe godt på denne kombinasjonen. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Siglo Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ut fra det du sier har jeg bare ett råd: Bruk tid selv å se på båter til du finner en du liker. Så søker du om råd. Det finnes mengder og valget er helt opp til hvilke preferanser du har. Når du har begrenset søket er det sikkert mange som kan bidra med å belyse fordeler og ulemper. Lykke til. Takk. Har innsett at spennvidden er stor. Det er en stor investering, verdt å bruke litt tid og se hele hvor på racer-cruiser-aksen vi trives best. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
quantumduck Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Den 42 matchen har vi tenkt å dra å se på, er jo her i Bergen. Utstyrt som turbåt er den også. Største minus er at den bare har 29 hk motor, blir kanskje knapt på 7400 kg båt? Syns 28HK er minimum på min 38 Match. På 42 Match MÅ for enhver pris bunnkonstruksjonen være forsterket. Fra fabrikken er de bare levert med noen femkroninger til skiver under kjølboltene, etter utbedring har min dobbel tykkelse på støp i bunn og bunnstokker, samt noen skikkelige "jernbanesviller" i syrefast stål i bunn. Tror de fleste norske 42 Match er i orden. Som levert fra fabrikk er båten ikke god. Bavarias foreskrevne utbedring ble visstnok i sin tid avvist av Lundebåt som for spinkel også. Ellers en meget fin og rimelig båt, men hvis du er tilhenger av "finsnickeri" a'la Orust er ikke Bavaria tingen. 40.7 er også fin, og har en stor entypeklasse, som kan være en fordel med tanke på brukt utstyr og omsetning senere. Redigert 23.April.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Jeg seiler First 40.7 selv og er ikke særlig bevandret med andre båter. For meg, som trives best underveis - på tur, synes jeg det er deilig med god plass i cockpit. I 40.7, og sikkert flere av de andre, er det god plass til 4-5-6 personer i cockpit mens man seiler. Det gir ekte turglede. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Jeg seiler First 40.7 selv og er ikke særlig bevandret med andre båter. For meg, som trives best underveis - på tur, synes jeg det er deilig med god plass i cockpit. I 40.7, og sikkert flere av de andre, er det god plass til 4-5-6 personer i cockpit mens man seiler. Det gir ekte turglede. Det er jeg helt enig i! En god del "performance-egenskaper" går hånd i hånd med cruising-komfort. Syns Match har bra cockpit også. Men jeg har en vesentlig mindre 38-foter enn naboen i båsen ved siden av som har en vanlig 38' Bavaria. Sånn er det nok med Match 42 også, men det er uansett en båt med god plass. Match 38 har også god plass på dekk, en kan bære unger og bikkjer forbi vantene uten noe knot. Det høres ikke så voldsomt ut, men det føles vanvittig feil og knotete når man er på en "vanlig" båt og skal gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Det var to Elan 40 i markedet i fjor som ikke ble solgt tror jeg. De seiler godt og har fin layout etter mitt syn. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 her er en avstemning på blur: http://www.blur.se/2012/11/18/40-fotare-med-seglingsgladje/ Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SuperGnisten Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Den X-382'en hadde jeg sett på og vurdert seriøst før bavariaen altså! Det er et hav av kvalitetsforskjell på de to båtene! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Siglo Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 X-382'en var lekker, men det er vel en mye mindre båt innvendig, eller? Racing-skrog gir gjerne plass som en båt 2-3 fot mindre? Hva med Sun Fast 37 eller 40, forresten? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
quantumduck Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Bav er absolutt billigere enn X ja, både på pris og kvalitet. Det sier seg jo selv når du ser hva Bavaria har klart å levere med Matchene, kjølen detter jo av ... men hvis kjølpriblemet er fikset blir det jo mer båt for pengene med Match 42, hvis man trenger plassen og synes kvaliteten er bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 er en x-40 for salg også... :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Siglo Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Er ikke bekymret for kjølen på en fikset Match, sitter nok bedre enn på de fleste andre båter. Men smaken er ikke helt Bavaria, er noe med det også. X-40 ja. Så mye båtpenger har jeg ikke :-) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Siglo Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 En X-412 fra sånn 2000-2004 er nok innenfor. Noe å tenke på. Liker at det er skandinavisk kvalitet uten å gå helt overbord i mørkt tre og pompøs stil :-) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Siglo Svart 25.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 En annen tanke er å kjøpe en mer turorientert båt, og heller skaffe meg en Formula 18 eller noe annet gøy til å seile for gøy. Har ingen planer om å seile regatta med stor båt, det blir alt for dyrt. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Bergen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Er jo selvfølgelig en mulighet det også, men personlig har jeg dårlig samvittighet for en båt som blir for lite brukt. Hadde jeg hatt to så hadde tidsklemma vært ytterligere skvist (har også kajakk og må av og til velge selv om jeg kunnne tenke meg tur i begge). Er ikke dyrt å seile regatta med stor båt med mindre du har bestemt deg for å kjempe i toppen. Er plass til alle typer båter i de regattaene som jeg deltar på i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Men smaken er ikke helt Bavaria, er noe med det også. Da ville jeg jo styrt unna. Smaken må stemme, ellers blir man bare sittende der og gremme seg. Det som var litt avgjørende for meg da jeg valgte et "skautroll" av en plastbalje, som jo Bavaria er, var prisen og den påfølgende bivirkningen - bedre råd til utstyr og vedlikehold. Båten min hadde ikke stor seilgarderobe da jeg kjøpte, men bra og lite brukte seil. De må nå byttes, og jeg tar genoa i år, storseil kommer nok på 50-60 lapper neste år, minst, og så må vel elektronikken byttes etterhvert også, det er vel grenser for hvor lenge det holder. Alt i alt er dette innafor det jeg klarer å finansiere. Man må tenke langsiktig, og helst ikke pushe kjøpesummen opp mot smertegrensa hvis det medfører at vedlikeholdsbudsjettet får lide. Det går jo fint de første 2-3 åra, men så begynner det å dukke opp ting som koster ... sånn er det med båt. Formula-18 + turbåt vil jeg ikke anbefale. Har en såkalt "hagelaser" selv som jeg kjøpte for noen år siden. Den blir dessverre lite brukt :o) Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Ok, seile noen andre sin jolle/katamaran, da ;-) Er helt med på å ikke pushe budsjettet. Tenker spørsmålet heller må være "hvor liten båt dekker våre behov" enn "hvor stor båt har vi råd til". Å starte med en stor, dårlig vedlikeholdt båt blir dyrt i lengden. Men det er også dette med kvalitet og stolthet: det føles bedre å bruke penger på noe skikkelig bra, noe man verdsetter kvaliteten på. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Nevermind Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Det skal ikke være enkelt, og til tross for at antall båter på finn.no er rimelig høyt kan det være forbausende få båter som er akkurat "den" båten du er ute etter. Jeg fant 3-4 båter i fjor som var interessant for meg. 37-40 fot, 3 lugarer, max. alder 10 år, et toalett (og det skulle være rett innenfor nedgangsluken), Lys-tall opp mot 1,3, mahogny eller teak innredning+++ 1 av båtene ble dømt ut på materialvalget i innredningen, en pga. langsgående bysse, og den 3. ble solgt mens jeg var på ferie. I tillegg ringte jeg på på en båt som jeg vil tro er en god båt, men den var noen år for gammel og den hadde et toalett mer enn hva jeg ønsker. Endte med en Arcona 400 og tror vel egentlig den tilfredsstiller alle ønskene jeg hadde når jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Når jeg tenker meg om så hadde jeg vel på listen at båten skulle ha hvitt skrog, og ikke tror jeg at jeg ville valgt fargen som er på sofatrekkene, men det siste har jeg vent meg med, og det blå skroget kan jeg leve med. Det er vel slik det er på bruktmarkedet, og noe må man kanskje fire litt på. Farger på skrog/puter har uansett ikke noe med båtens seilegenskaper eller komfort (i mitt tilfelle i hvertfall) å gjøre :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Men det er også dette med kvalitet og stolthet: det føles bedre å bruke penger på noe skikkelig bra, noe man verdsetter kvaliteten på. Veldig forenklet så er det vel slik at desto høyere kvalitet på båten, desto lavere kvalitet på seilgarderoben. Og omvendt. Medmindre man har uuttømmelige ressurser, eller trenger liten plass :o) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) det hørtes litt rart ut quantumduck, jeg tror heller at jo dyrere båt, jo bedre er seilgarderoben. En ting som er helt sikkert er imidlertid at svært mange turbåter som er solgt de siste årene har billige standardseil som ikke gir all verdens seilglede. Trådstarter søker åpenbart en performance cruiser, og bør jo så klart se nøye på seilgarderoben til de objektene som vil være aktuelle. Det blir jo noen kroner ekstra om man må fornye mange seil. Om båten har vært brukt i regatta kan realiteten være at det følger med en stor seilgarderobe, men som ikke er spesielt tilpasset turseiling (seil som ikke er sydd for rulleforstag, mangler UV-duk, tynne materialer osv). Nå er verdien av medfølgende seil ikke all verdens så selger får jo normalt dårlig betalt for det han har lagt i seil. Redigert 28.April.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.