Siglo Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) For turbruk er en god rullegenoa (og kanskje en kryssfokk for enkel håndtering) mye mer verdifullt enn all verdens racingseil. Ser det er noen Grand Soleil til salgs. Hvordan er kvaliteten på GS? De har forseggjort innredning, men har de god plass? Blir fort 5-7 år eldre enn en tilsvarende Dufour, Elan, eller lignende til samme pris. Redigert 28.April.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jeg vil anbefale fokkebåt fremfor båt som er satt opp med stor genoa. I hvertfall om du tenker å seile selv når det blåser i mot. Å slå i mye vind med genoa er slitsomt. GS er flotte båter, og kvaliteten er sammenlignbar med Arcona og X-yachts. Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57276343&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Siglo Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Og denne 40-foteren: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58539462&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 teakdekk, men ellers fin :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Siglo Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Ja, vil helst unngå teakdekk. Men - ser at disse har mastheadrigg og monstergenoa. Det har X-yachts fra den tiden også. Stor fordel å kunne seile kryss uten en gorilla på vinsjen. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Mulligan Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Å slå i mye vind med genoa er slitsomt. Det bør ikke skremme noen. Det er et spørsmål om timing i slaget. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. Mitt inntrykk er at omtrent alt av "seil"båter i dag levere med rullestor og genoa? Du tenker da på båter som er rigget med et stort storseil og en smal (gjerne selvslående) fokk? Personlig synes jeg genoa blir et mer allsidig seil som f.eks. fungerer bedre på slør. I mye vind og bølger aktenfor tvers lar jeg gjerne storseilet være på bomen ved famileseilas, og en smal fokk fungerer da dårlig. Men det er smak og behag. Et moment er kanskje å vurdere hvorvidt båten er egnet for soloseilas eller om den er beregnet på et stort og godt koordinert mannskap. Hvis du som rormann er "fanget" bak et digert ratt og en skinne i knehøyde kan det være langt frem til diverse vinsjer om noe skulle skje. Hvis familien er det godt koordinerte mannskapet og både reder og rederinnen er vante seilere går det sikkert bra, men en båt rigget for onsdagsregattene vil typisk være forskjellig fra en båt rigget for shorthanded offshore seilaser. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 En annen tanke er å kjøpe en mer turorientert båt, og heller skaffe meg en Formula 18 eller noe annet gøy til å seile for gøy. Har ingen planer om å seile regatta med stor båt, det blir alt for dyrt. Flere i bergen som hadde vært glad om du skaffet deg en formula 18 :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
pacuare Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. Grunn til at nye båter ofte har fokk er at vantfestene kan settes helt ute i borde, det gir bedre vinkler på vantene, dermed kan alt dimmensjoneres ned. Lettere mast og lettere vant gir bedre seilegenskaper og ikke minst lavere pris. Mulig å gå fra 3 til 2 salingshorn for eksempel. Rimelig sikker på at blårussen har mye med overgangen til fokk å gjøre. Jeg velger klart fokk foran overlappende forseil, mest på grunn av vekten på riggen. At det er lettere å slå er positivt, men ikke avgjørende. Overlappende seil er mer effektive, men ikke nok til å kompensere for høyere vekt. Grand Soleil er en båt jeg ville vurdert i dette segmentet. De nye båtene er fine, har ikke seilt de eldre, men solide er de. Liker også Hanse 430, men har aldri seilt den heller så bør ikke uttale meg. Elan er også en båt jeg hadde studert nærmere, litt i motsatt ende av skalaen i forhold til Grand Soleil. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jeg liker Hanse, men jeg vet ikke om jeg klarer å få med fruen på det. Hun synes 370e/400e som er de mest aktuelle er alt for enkle i stilen i innredningen. De nyere ser bedre ut, men blir fort for dyre. Eldre Grand Soleil er nesten litt for langt i den andre retningen. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
quantumduck Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 det hørtes litt rart ut quantumduck, jeg tror heller at jo dyrere båt, jo bedre er seilgarderoben. Sånn funker desverre ikke min økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. Og det kan være en grei løsning som kan kompletteres med en flat gennaker eller Code0. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Krimart: uten å ha kontrollsjekket nå mener jeg at performance cruiserne på ca 40-fot fra følgende produsenter nå leveres med fokk: Elan, Dufour, Beneteau, Jeanneau, Hanse, Bavaria, Arcona, X-yachts, Dehler, Luffe, Solaris, Grand Soleil... Redigert 28.April.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Det ser ut til å herske noe begrepsforskjell her. Når jeg ser på nevnte båter så er de rigget som min når jeg bruker treer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) mulig jeg bidrar til dette, men her er i hvertfall et eksempel på hva jeg mener illustrert ved en Bavaria 41: Her ser man at vantene står helt ute i bordet, det er ikke skjøteløper bak vantene, kun oppe på hyttetaket og man har et relativt sett større storseil (masten står lengre frem i båten). En slik båt kan man ikke uten videre kjøpe til en 1er til, så i stedet velger man til en Code0 eller lignende. Veldig praktisk oppsett både for tur og hobbyregatta. et par eksempler til: Arcona 380: GS40: Redigert 28.April.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Siglo Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Denne, som noen nevnte tidligere i tråden, ble ikke solgt i fjor sommer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3712488&finnkode=51147538 Vært eid av 4 kompiser som har brukt den til litt regatta og Shetland Race, og ikke så mye brukt de siste årene. Blir litt skeptisk til vedlikeholdet i en sånn setting, og den trenger å kostes på litt for å bli en god turbåt. Men hvis prisen er lav nok, kanskje? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Framtia Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 ja, denne ville jeg absolutt sett nærmere på! Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Den likte jeg. Grei, praktisk og ujålete seilbåt. Stiller dog et lite spørsmålstegn ved de fire sjøkøyene framme i skarpen til bruk under regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Stiller dog et lite spørsmålstegn ved de fire sjøkøyene framme i skarpen til bruk under regatta. Jeg også reagerte på den. Stueplass for barn i havn, kanskje. Men regner med den ekstra etasjen i forpiggen kan fjernes. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Gunga Din Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 ja den regattabesettningen som må sove i forpiken blir sikkert uthvilt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 der de ligger klistret oppunder dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Kjenner til den elanen. Den var i Bergen for, og da hadde vi sunfast 40 med samme lystall. Den er en bra båt, men det var noen issues med lekkasjer o.l. Hvis den er tett og fin, kan den være en bra båt. Sjekk rorlager og kjølinnfestning. Hvis det er rodrigg bør den snart skiftes. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Kjenner til den elanen. Den var i Bergen for, og da hadde vi sunfast 40 med samme lystall. Den er en bra båt, men det var noen issues med lekkasjer o.l. Hvis den er tett og fin, kan den være en bra båt. Sjekk rorlager og kjølinnfestning. Hvis det er rodrigg bør den snart skiftes. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Siglo Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Det er rod. Dyrt å bytte? Den skal være tett og fin. Har vært litt problemer rundt vinduspakninger, men det er var under kontroll. Blykjøl og stagstyring. Solid bygget båt, virker det som Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.