Jump to content

Tips til velseilende turbåt, omtrent 40 fot


Siglo

Recommended Posts

For turbruk er en god rullegenoa (og kanskje en kryssfokk for enkel håndtering) mye mer verdifullt enn all verdens racingseil.

 

Ser det er noen Grand Soleil til salgs. Hvordan er kvaliteten på GS? De har forseggjort innredning, men har de god plass?

 

Blir fort 5-7 år eldre enn en tilsvarende Dufour, Elan, eller lignende til samme pris.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

Jeg vil anbefale fokkebåt fremfor båt som er satt opp med stor genoa. I hvertfall om du tenker å seile selv når det blåser i mot. Å slå i mye vind med genoa er slitsomt. 

 

GS er flotte båter, og kvaliteten er sammenlignbar med Arcona og X-yachts. Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57276343&searchclickthrough=true

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. 

 

 Mitt inntrykk er at omtrent alt av "seil"båter i dag levere med rullestor og genoa?   :nonod:

 

Du tenker da på båter som er rigget med et stort storseil og en smal (gjerne selvslående) fokk? 

 

Personlig synes jeg genoa blir et mer allsidig seil som f.eks. fungerer bedre på slør. I mye vind og bølger aktenfor tvers lar jeg gjerne storseilet være på bomen ved famileseilas, og en smal fokk fungerer da dårlig. Men det er smak og behag. 

 

Et moment er kanskje å vurdere hvorvidt båten er egnet for soloseilas eller om den er beregnet på et stort og godt koordinert mannskap. Hvis du som rormann er "fanget" bak et digert ratt og en skinne i knehøyde kan det være langt frem til diverse vinsjer om noe skulle skje.  Hvis familien er det godt koordinerte mannskapet og både reder og rederinnen er vante seilere går det sikkert bra, men en båt rigget for onsdagsregattene vil typisk være forskjellig fra en båt rigget for shorthanded offshore seilaser. 

Link to post

det lar seg så klart gjøre, men nettopp dette er grunnen til at omtrent alt av båter i dag leveres med fokk og ikke genoa. 

Grunn til at nye båter ofte har fokk er at vantfestene kan settes helt ute i borde, det gir bedre vinkler på vantene, dermed kan alt dimmensjoneres ned. Lettere mast og lettere vant gir bedre seilegenskaper og ikke minst lavere pris. Mulig å gå fra 3 til 2 salingshorn for eksempel. Rimelig sikker på at blårussen har mye med overgangen til fokk å gjøre. Jeg velger klart fokk foran overlappende forseil, mest på grunn av vekten på riggen. At det er lettere å slå er positivt, men ikke avgjørende. Overlappende seil er mer effektive, men ikke nok til å kompensere for høyere vekt.

 

Grand Soleil er en båt jeg ville vurdert i dette segmentet. De nye båtene er fine, har ikke seilt de eldre, men solide er de. Liker også Hanse 430, men har aldri seilt den heller så bør ikke uttale meg. Elan er også en båt jeg hadde studert nærmere, litt i motsatt ende av skalaen i forhold til Grand Soleil.

Link to post

Jeg liker Hanse, men jeg vet ikke om jeg klarer å få med fruen på det. Hun synes 370e/400e som er de mest aktuelle er alt for enkle i stilen i innredningen. De nyere ser bedre ut, men blir fort for dyre. Eldre Grand Soleil er nesten litt for langt i den andre retningen.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

mulig jeg bidrar til dette, men her er i hvertfall et eksempel på hva jeg mener illustrert ved en Bavaria 41:

 

bilde

 

Her ser man at vantene står helt ute i bordet, det er ikke skjøteløper bak vantene, kun oppe på hyttetaket og man har et relativt sett større storseil (masten står lengre frem i båten). En slik båt kan man ikke uten videre kjøpe til en 1er til, så i stedet velger man til en Code0 eller lignende. Veldig praktisk oppsett både for tur og hobbyregatta.

 

et par eksempler til:

 

Arcona 380:

bilde

 

GS40:

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Denne, som noen nevnte tidligere i tråden, ble ikke solgt i fjor sommer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3712488&finnkode=51147538

 

Vært eid av 4 kompiser som har brukt den til litt regatta og Shetland Race, og ikke så mye brukt de siste årene. Blir litt skeptisk til vedlikeholdet i en sånn setting, og den trenger å kostes på litt for å bli en god turbåt. Men hvis prisen er lav nok, kanskje?

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

Stiller dog et lite spørsmålstegn ved de fire sjøkøyene framme i skarpen til bruk under regatta.

 

Jeg også reagerte på den. Stueplass for barn i havn, kanskje. Men regner med den ekstra etasjen i forpiggen kan fjernes.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...