Jump to content

Perkins 4.108 knekt ventil var årsak til motorhavari på Anjuma I


Anjuma

Recommended Posts

Etter nesten 1 år fant jeg pågangsmot til å se litt på gamlebåten og motorhavariet som skjedde i fjor.

Først fant jeg en støtarm som var bøyd til en S... rettet denne og satt den inn... vrei på nøkkelen og den starta!!!
Stoppet og kjinnet en gang til.. da låste motoren seg, men støtarmen ble ikke bøyd.

Så da var det å skru av toppen for å se hva som skjulte seg inni der. Og det var et heller trist syn.

Ventilen var knekt og det var store krater i stempelet og hull i toppen.
Så optimismen jeg startet dagen med fikk seg en real knekk :thumbsdown: 

 

Stempelet
bilde

 

Ventilen
bilde

 

Toppen
bilde

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har jeg vært og hentet meg en Perkins 4.108. Denne har stått som en generator i et militæranlegg og skal nesten ikke ha vært i bruk.
De hadde marinisert den, men den originale høytrykkspumpa står fremdeles på. Er det slik at jeg må/bør bytte pumpe til en som er marinisert?
Etter det jeg mener å ha lest så er det et annet trykk på en marinisert ift en som er beregnet for landbruk!? Og hva med dysene... må disse være justert etter pumpen eller er det standard dyser på marinisert motor som på landbruks motor?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Såfremst det ikke er skade på ventilsetet så ser det ikke ut som det er umulig å få fiksa toppen. Skifte alle ventilstyringer i samme slengen å flise opp resten av seta/ventilan så er den nok bra den. Tørn motoren å se om deg er noen striper i sylinder veggen, samt skjekk at alle stemplene har samme høyde på topp-punk (krøket råde).

Link to post

Jens_P, jeg har håndboka, men jeg finner ikke noe der om høytrykkspumpe ved marinisering.

Krabben91, jeg sjekket pris på stempel og jeg kunne få kjøpt en brukt topp... men med pakninger og div så ville det kostet mer enn å kjøpe en pent brukt motor og så sette over det jeg trenger.

 

 

Her står det noe om det jeg tenker på: http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/5FCFF4F451EA453BC12576190034EF3E?OpenDocument

Drivstoffsystemet

På en dieselmotor må drivstoffpumpen justeres slik at den passer for båtbruk. Dette bør overlates til fagfolk. Viktig for motorens driftssikkerhet og levetid er montering av drivstoffilter med vannutskiller mellom tank og motor.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...