Jump to content

Feilsøking Lenco trimflaps


Billa

Recommended Posts

Lenco trimflaps montert av båtfabrikk i ny båt i 2008 har sluttet å fungere. Problemet er litt "tricky" og jeg trenger råd og veiledning av erfarne båt folk. Trimflapsene har sluttet å fungere og det er ikke lys i kontroll panelet på konsolen. Følgende innretninger kan være feilkilden:

1) automatsikring i hovedbryter boksen: I denne boksen ved inngangen bak i båten plassert rett over batterikassa finnes hovedbrytere samt automatsikringer for en rekke kretser. Sist år så slo automatsikringen for trimflaps ut regelmessig i det jeg slo på panelbryteren til trimflaps. Etter å ha trykket inn bryteren, så virket trimplapsen igjen. Nå, spretter ikke sikringen ut og det blir ikke lys på kontrollpanelet.

 

2) panelbryter: Montert på instrumentpanelet og inneholder et lite lys. Når jeg slår på denne bryteren så lyser pære og indikerer at det er strøm frem hit. Bryteren har 3 ledninger inn og ut, hvor 1 sett er orange og sannsynligvis går til kontroll panelet.

 

3) kontroll panel: Lenco kontroll panel med lys og indikator for posisjon av flaps. Panelet er montert fra undersiden av konsollen og det er ikke mulig å ta ut eller demontere kontroll panelet uten å sage hull i selve konsollen. Her har jeg uflaks siden jeg kan nå aller instrumenter og brytere bakfra via instrument panelet untatt gass / girspake og Lenco panelet. For å feilsjekke dette må jeg altså ta hull, noe jeg vil / må gjøre om nødvendig men ikke før. Hullet kan lages i underkant av konsollen ved bena og etterpå tettes med en fin teakplate e.l.

 

4) kontroll boks: I følge manualen så er denne koblet til panelet og flaps og sannsynligvis også bryteren. I følge manualen skal denne være montert ved panelet på en vertikal vegg. Det finnes standard kabler som er korte og jeg gjetter at boksen ligger på den vertikale konsolveggen under panelet, men jeg kan ikke se den og jeg kan heller ikke finne den i motorrommet.

 

5) flaps: sannsynligvis uskyldig da det ikke lyser i kontrollpanelet.

 

Før panelet slukket på onsdag så har det altså vært tegn på overledning e.l.. Siste gang panelet lyste og virket, så slukket det i det jeg trykte inn knapp for å senke flaps, altså det ble sendt strøm igjennom systemet.

 

Hvor skal jeg feilsøke først? Problemer:

1) sikringskap: dette kan taes ut men det er både skrudd og limt fast. Er det sannsynlig at feilen ligger her så lenge det er lys og strøm inn til bryteren? Kan det gå signalstrøm via bryteren mens kontrollboksen får strøm også direkte fra sikringsskapet slik at boksen ikke får strøm selv om bryteren får det?

2) Bryteren: er det sannsynlig at det ligger en feil her? I så fall koster en slik bryter en halv snusboks og det ville vært en ren fryd og bytte den.

3) Lenco panelet lyser ikke og kan være årsaken, men det kan også mangle strøm. For å prøve dette må jeg altså skjære hull i den blå konsollen og spesialbestille en fin teakplate.

4) kontrollboksen: sannsynlig kandidat. Ikke vet jeg hvor den er og sannsynligvis må det skjæres hull.

 

Jeg trenger hjelp her siden jeg ønsker å lage minst mulig skade og arbeid. Forslag til fremgangsmåte og erfaringer tas i mot med takk.

 

bilde

Sushi

Link to post

Har ikke kjennskap til Lenco, men kan prøve å gi litt generelle tips.

 

Først tror jeg du har veldig god oversikt over hva som er hvor. Ser at aktuatorene er levert med lang kabel og betjeningspanelet er levert med kort (90 cm?). Så kontrollboksen står nok antagelig som du sier i konsollen.

 

Sånn jeg leser manualen så er det 1 tilførsel, sikr på 20A. Så det er vel den du har der du kommer ombord. Den oransje ledningen fra bryter til kontrollboks er vel da en funksjon for å kjøre flapsene helt opp når du stopper.

Så lys eller ikke her skulle ikke bety så mye, da den har en annen tilførsel enn resten. Mao er hele styringen død.

 

Da ville jeg sjekket rundt sikringen først. Du sier sikringen brukte å ryke, skjedde dette også når du kjørte kun 1 flaps?

Det kan være 2 grunner til at en sikring ryker; utstyret trekker mer enn sikringen, eller sikringen tåler ikke så mye som den er stemplet med. Det siste kan skje over tid, spesielt om den ryker mange ganger.

Og da vil du risikere at den er helt død til slutt. Jeg ville begynt her. Enten ved å måle ut fra sikring, eller inn på kontrollboksen.

Om du måler spenning ut kan den fortsatt være ødelagt. Prøv da å måle ut fra sikring samtidig som noen trykker opp eller ned på flapsene. Da vil spenningen gå mot 0V hvis sikringen er gåen.

 

Når det gjelder tilgang: Jeg ville prøvd å plukke ut VHF'en først, da bør det være mulig å skru av gass/gear hendel. Da får du (forhåpentligvis) et stort fin hull å jobbe gjennom  :smiley:

 

Om du får liv i systemet igjen så kan det kanskje være greit å plugge av aktuatorene fra kontrollboksen. Da får du en indikasjon om problemet ligger i dem eller kontrollboksen.

 

Håper dette kan hjelpe litt om ikke annet  :smiley:

Link to post

Hei,

 

Hadde akkurat slike i en tidligere båt, og skal forsøke å komme med noen tips.

 

Det kan være 2 forskjellige strømtilførsler. Det vil si; Det er en tilførsel til kontrollboksen med noe ala 20A sikringer, dette er drivstrømmen til aktuatorene. I tillegg må man ha +12v inn på den oransje ledningen til kontrollboksen. Hvis du ikke har +12v inn på denne ledningen, vil ikke panelet lyse opp (slik du beskriver). Forsøk å måle om du har 12v på denne ledningen ved bryteren som du beskriver.

 

Vil nok tro at grunnen til at sikringen har gått for deg når du har skrudd på bryteren, er en følge av at aktuatorene muligens går litt tregt, eller at sikringen rett og slett er litt for liten. Når du skrur på bryteren (som gir +12v på den oransje ledningen til kontrollboksen), vil aktuatorene automatisk initiere seg, og trekke seg helt inn. Det samme skjer når du skrur systemet av, da kjøres flapsene opp.

 

Kontrollpanelet er skrudd fast med 4 små plastmuttere (M4 mener jeg å huske) fra undersiden, og det er en systemkontakt som forbinder dette panelet med kontrollboksen. Dette kontroll panelet og kabelen er en litt "skjør" sak, så vær forsiktig. Tviler på at feilen ligger der, men man vet jo aldri.

 

Det kan selvsagt være trøbbel med en av aktuatorene. Disse kan enkelt testes med en "løs" 12v kabel. Hvis du titter bak i båten, vil du finne skjøtekontakten til kabelen fra aktuatoren. Trekk denne fra hverandre, og sett +/- 12v rett på pinnene (husk sikring på ledningen!). Fungerer begge to begge veier, er det vel i grunn bare kontrollboksen igjen..

 

Lykke til!

Link to post

Har ikke kjennskap til Lenco, men kan prøve å gi litt generelle tips.

 

Først tror jeg du har veldig god oversikt over hva som er hvor. Ser at aktuatorene er levert med lang kabel og betjeningspanelet er levert med kort (90 cm?). Så kontrollboksen står nok antagelig som du sier i konsollen.

 

Sånn jeg leser manualen så er det 1 tilførsel, sikr på 20A. Så det er vel den du har der du kommer ombord. Den oransje ledningen fra bryter til kontrollboks er vel da en funksjon for å kjøre flapsene helt opp når du stopper.

Så lys eller ikke her skulle ikke bety så mye, da den har en annen tilførsel enn resten. Mao er hele styringen død.

 

Da ville jeg sjekket rundt sikringen først. Du sier sikringen brukte å ryke, skjedde dette også når du kjørte kun 1 flaps?

Det kan være 2 grunner til at en sikring ryker; utstyret trekker mer enn sikringen, eller sikringen tåler ikke så mye som den er stemplet med. Det siste kan skje over tid, spesielt om den ryker mange ganger.

Og da vil du risikere at den er helt død til slutt. Jeg ville begynt her. Enten ved å måle ut fra sikring, eller inn på kontrollboksen.

Om du måler spenning ut kan den fortsatt være ødelagt. Prøv da å måle ut fra sikring samtidig som noen trykker opp eller ned på flapsene. Da vil spenningen gå mot 0V hvis sikringen er gåen.

 

Når det gjelder tilgang: Jeg ville prøvd å plukke ut VHF'en først, da bør det være mulig å skru av gass/gear hendel. Da får du (forhåpentligvis) et stort fin hull å jobbe gjennom  :smiley:

 

Om du får liv i systemet igjen så kan det kanskje være greit å plugge av aktuatorene fra kontrollboksen. Da får du en indikasjon om problemet ligger i dem eller kontrollboksen.

 

Håper dette kan hjelpe litt om ikke annet  :smiley:

Takk for svaret Sjøfare. Det hjelper en god del.

- sikringen spratt ut i det jeg slo på bryteren og før jeg jeg aktiverte flapsene.

- siste gang jeg fikk lys i panelet ble det svart i det jeg aktiverte flapsene

- vhf er både limt og skrudd og jeg tror ikke det hjelper å fjerne den dessverre. Røret til defrosteren slanger seg i samme område og jeg får ikke en hånd med verktøy forbi der. Uflaks, men prøver å se positivt på det. Kan legge på en pen tilpasset teak plate over hullet (om jeg må skjære). Så har jeg et inspeksjonsted også for senere hendelser.

- det skal være 20 A sikring men på utsiden av sikringskapet er den merket som 30A.

Sushi

Link to post

Hei,

 

Hadde akkurat slike i en tidligere båt, og skal forsøke å komme med noen tips.

 

Det kan være 2 forskjellige strømtilførsler. Det vil si; Det er en tilførsel til kontrollboksen med noe ala 20A sikringer, dette er drivstrømmen til aktuatorene. I tillegg må man ha +12v inn på den oransje ledningen til kontrollboksen. Hvis du ikke har +12v inn på denne ledningen, vil ikke panelet lyse opp (slik du beskriver). Forsøk å måle om du har 12v på denne ledningen ved bryteren som du beskriver.

 

Vil nok tro at grunnen til at sikringen har gått for deg når du har skrudd på bryteren, er en følge av at aktuatorene muligens går litt tregt, eller at sikringen rett og slett er litt for liten. Når du skrur på bryteren (som gir +12v på den oransje ledningen til kontrollboksen), vil aktuatorene automatisk initiere seg, og trekke seg helt inn. Det samme skjer når du skrur systemet av, da kjøres flapsene opp.

 

Kontrollpanelet er skrudd fast med 4 små plastmuttere (M4 mener jeg å huske) fra undersiden, og det er en systemkontakt som forbinder dette panelet med kontrollboksen. Dette kontroll panelet og kabelen er en litt "skjør" sak, så vær forsiktig. Tviler på at feilen ligger der, men man vet jo aldri.

 

Det kan selvsagt være trøbbel med en av aktuatorene. Disse kan enkelt testes med en "løs" 12v kabel. Hvis du titter bak i båten, vil du finne skjøtekontakten til kabelen fra aktuatoren. Trekk denne fra hverandre, og sett +/- 12v rett på pinnene (husk sikring på ledningen!). Fungerer begge to begge veier, er det vel i grunn bare kontrollboksen igjen..

 

Lykke til!

Takk, håper jeg slipper å måtte komme til selve flapsene da tilgangen er vanskelig. Motorrommet innerliner og jeg fant ikke koblingspunktet fra innsiden. Blir det aktuelt så får jeg ta en titt til. Jeg mistenkte også at den orange ledninger går til kontrollboksen og den kan måles ja. Dette vil jeg gjøre nå først:

- bestille usb inspeksjons kamera med led. Denne blir det nok bruk for både her og der.

- kjøpe ny bryter og montere så er det ut av verden. Måle orange ledning.

- ta ned sikringsskapet og sjekke koblingene. Kan jeg bypasse sikringen for funksjonstest eller er dette risikosport?

 

Det ser ut som at Yr mener at båtværet er borte til helga så jeg får starte da. Fint om dere henger med her etter første runde.

Sushi

Link to post

Høres ut som en plan det der. Det går en oransje leder til kontrollboksen ja, iflg skjema. Når det gjelder funksjon på denne så hør på VirtualMe (han som tross alt har vært borti denne).

 

For bypass av sikring ville jeg vurdert en enkel hengesikring fra feks Biltema med vanlig smeltesikring. Feks denne til kr 16,90 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-2000016466/

Om det ligger en kortslutning og du ikke har sikring risikerer du at ledningen smelter, og gjerne tar med seg andre ledninger som berører den i fallet. Det kan fort bli dyrt...

 

Skal henge med videre  :smiley: 

Plutselig så lærer jeg noe også, og sånt må man jo ta med seg!

Link to post

Poenget med den oransje lederen er å gi "tenningssignal" til trimflapsene, slik at disse returnerer til "topp" når motoren skrus av. Når man skru tenning på, kjøres flapsene opp i ca 0,5 sekunder eller noe sånt. Jeg tror det er dette som får sikringen din til å gå umiddelbart.

 

For meg virker det som at du har enten overslag, eller at det er noe form for setning i en eller begge aktuatorene.

 

Let litt mer etter styringsenheten. Der er kablene fra aktuatorene skjøtet ca 30-40 cm fra boksen mener jeg å huske. Koble først fravbegge og se hva som skjer når du setter spenning på den oransje ledningen. Panelet bør da lyse opp om kontrollenheten og panelet er ok. Koble så på en aktuator av gangen og kjør ned med bryteren på panelet. Ryker sikringen, er det nok feil på en aktuator. Disse ligger vel gjerne under vann hos deg også, og selv om de skal være tette, er det vel grenser for hvor lenge de holder. Heldig vis er de ikke veldig dyre å skifte.

Link to post

Monterte Lenco trimplan på min båt i fjor. Har akkurat lik kontrollpanel med lysindikator som deg. Hadde noen trøbbel pga av feilvare og måtte demontere to ganger før jeg på tredje forsendelsen fikk en hjerne (er det dette dere kaller aktuatoren?).

 

Tipper denne står under rattet et sted da ledningene ikke er veldig lange. Der står det en 20 amp sikring på den røde strømlendingen med 12v inn til hjernen. Det rare var at denne sikringen ikke var montert fra fabrikk, men man måtte klippe 12v ledningen og skjøte på en sikringsholder med sikring.

 

Tror ikke du trenger å komme til selve flapsene. Det går en ledning med hurtigkobling fra hver flap frem til hjernen. Sprøsmålet er bare hvordan dette er koblet hos deg. Hos meg kommer strømen til flapsen på automatisk når tenningen skrues på. Det går en ledning fra hjernen til tenningen.

 

Du kan evt ringe Maritim i Arendal. De er importør av disse og jeg fikk god hjelp av de på feilsøking.

Link to post

Takk igjen, begynner å skjønne litt nå. Har vært forskånet fra mange elektriske feil i min båttid og der var bare et spørsmål før Murphy innhentet meg.

Er på et annet forum i England, sealineforum.com, og også de heller i retning av mulig sikringsfeil, men sannsynlig kontroll boks problem.

Det blir nok nødvendig å komme til bak der. Kan jo finne vann eller fukt som har gitt overledning.

 

Har snakket med Maritim og de sier det samme som kommer frem her.

 

Skal kjøpe midlertidig smelte sikring.

 

Noen som har forslag til usb inspeksjonskamera?

Sushi

Link to post

Da har jeg gjort en del undersøkelser i båten og kommet frem til følgende:

 

- har målt inn og ut av automat sikring i hovedboksen. Spenning begge steder.

- har målt på panel bryter. Denne er litt rar da den orange ledningen spretter fra bryter til bryter og ser ut til å koble disse sammen. Dette må være en slags "signal - minus". Her setter jeg pris på en innføring! Den kan ikke ha noemed Lenco boksen å gjøre siden den kobler bryterne sammen! Det kommer to ledere inn til bryteren og disse er koblet sammen. Antar en er lys til bryteren? Fargekoden på isolasonen rød med blå striper som er lik kabelen som går fra sikringsboksen. Antar at denne strømsetter kontrol boksen. Det måles spenning inn og ut og er vel i orden da.

- har skjært opp Sikafleksen rundt VHF og tatt den ut. Får så vidt hodet inn i gjennom instrument panelet og klarer til nød og se mot Volvo spaken og Lenco panelet. På nedsiden av Volvo spaken på den vertikale konsol veggen ser jeg delvis en svart rektangulær boks ca 10-15 cm lang. Den er ikke til å nå med armen.

- motorrommet har innerliner og jeg kan se mellom inneliner og skrog på styrbord side, men jeg ser ikke montering eller kabler til attunatoren. Tror ikke jeg kommer videre uten å ta av attunatorene utenfra. Dvs landjobb.

 

Brittene mener at kontrolboksen må ha jording og at dette er første sjekk punkt. Det går mot sag og ødeleggelse av den blå konsolen. Vurderer å gjennom den skrå veggen (se første bilde) helt inn til siden av båten.

Før jeg starter håper jeg på et "under" eller et veldig godt råd.

Kan det bare ordne seg!

Sushi

Link to post

Kan høres ut som den oransje lederen er en felles minus ja, evt en pluss inn. På et bryterpanel vil du ha tilførsler og "utganger". Tilførslene kommer fra sikring og der kan det hende at flere brytere er koblet til samme.

Det løses ofte med slike lasker som du beskriver, at lederen hopper fra bryter til bryter. Ofte ikke mange brytere på samme kurs men det kan variere (noen har egen sikring til egen bryter).

Utgangen er oftest egen leder fra hver bryter (selv om det kan være flere ledere også her, feks til lanterner).

 

For å få liv i lampene i bryterne er det ofte en felles minus som er lasket bortetter til (alle) brytere som har lys.

For å finne ut hva du har her kan du sjekke koblingsskjema for din type bryter på nettet, så ser du hva som skal hvor. Alternativt finne et punkt i bryterpanelet du vet er +, og så sjekke med instrument eller prøvelampe mot lasken.

Eller følge lederen og se hvor den ender.

 

Er begge lederne til bryteren koblet på samme punkt? Eller misforstår jeg (rød m/blå stripe)?  I så fall høres dette ut som en før nevnt lask, altså tilførsel fra 1 sikring til flere brytere. Og da mangler du en leder til kontrollboksen.

Finner du løse ledere i bryterpanelet?

 

Kjekt å høre at du foreløpig har unngått å sette saga i konsollen! Rekker du mutrene på undersiden av Volvo spaken og får ut den kan det hende at forholdene blir enda lettere?

Greier du å se hvor ledningene fra kontrollboksen kommer opp så følg disse ut mot endene for å se om de er koblet og har god kontakt. Gjelder både nevnte pluss og den minusen som de nevner i UK.

Så kanskje du slipper å ta ut kontrollboksen i det hele tatt  :smiley:

 

Har du mulighet så koble på en prøvelampe på utgangen av sikringen bak, så ser du om den dør når du betjener bryteren eller flapsene. Det kan skje at du måler spenning ut av sikring når det ikke er belastning på kretsen, men at den forsvinner når du betjener eller belaster den. 

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post

Hei Sjøfare:

Jeg måtte se nøye for å se at orange ledning lasket bryterene. Trodde dette var signal til kontroll boks. Lenco skriver at de benytter orange til signal. Tror 4-5 brytere er lasket.

Deretter er to stk rød og blå kabel samlet på et punkt men en rød og blå går til et annet punkt på bryteren. Disse to kontakt punktene målte jeg mot jord og ga 12,8 V, altså + kabel. Da stemmer det nok at orange er som du sier felles minus (ikke målt).

Det er ingen løse kabler å se der nede. Har plassert hodet godt nede i panelet. Det er generelt rent og ryddig. Kablene er strippet sammen og går tidlig inn i samlerør som gjør at jeg ikke kan følge dem.

Jeg tror den rødblå kabelen kommer fra sikringsboksen, går via bryteren ned til kontroll boksen. Kontroll boksen slår på Lenco panelet når jeg trykker inn bryteren. Mens systemet virket så så lyste panelet opp etter at bryteren ble slått på. Det går altså strøm igjennom bryteren og dermed også sikringa (også målt).

 

Hvis problemet lå i sikringa, så burde jeg vel ikke ha strøm på bryteren? Problemet er at panelet ikke lyser opp og til disse led pærene så skal det være nok strøm.

 

Jeg kan se ledningsbunten fra panelet, men kan ikke se hvor de går. Jeg kan så vidt skimte en svart boks under Volvo kontrollen. Det er ikke EVC boksen siden den er identifisert et annet sted. Jeg kan så vidt nå 2 av 4 bolter til Volvo kontrollen og kan ikke skru ut denne.

 

Har ikke saget ennå, men har funnet et sted i havna med strøm....... Jeg vil i så fall gå inn på veggen helt inntil styrbord vegg og tette åpningen med en fin teak plate.

 

Britene foreslår at minus kabelen til kontroll boksen kan være årsaken, men jeg kan ikke se hvor den går. Siden automat sikringa brukte å slå ut mens systemet virket så er dette logisk. Den kan være dårlig kontakt enten i boksen eller i andre enden.

Kommer til å se etter løse ledninger en gang til før jeg gjør noe overilt.

Sushi

Link to post
  • 2 uker senere...

Da fant jeg feilen. Dårlig kontakt mellom kontroll panel og kontaktsettet. Kontakten må skyves helt opp i panelet før det virker. Merkelig at det var dette. Kontakten var det første sjekk punktet etter jeg skjærte hull i konsollen og kom til bakfra. Første gangen fikk jeg altså ikke lys. Sprayet deretter med CRC elektronikk spray. Kom ned i dag og satte kontakten meget bestemt inn i panelet, så lyste panelet og smilet mitt opp. For en lettelse.

 

Måtte desverre skjære hull, men skal prøve å finne en rektangulær teak plate. Trenger å være ca 11 cm x 25 cm. Forslag mottas gjerne.

Sushi

Link to post

Flott at du fant ut av det, og flott at du følger opp tråden med løsningen!

Veldig greit med feil som ikke koster allverdens å utbedre  :smiley: Nok av de feilene som koster både skjorta og en arm..

 

Når det kommer til teakarbeid er nok ikke jeg spesielt begavet.. Men kan det være et alternativ å sette inn en luke? Om rommet innenfor egner seg til lagring da.

Feks noe sånt http://www.bestmarin.no/Produkter/Varme,-ventilasjon-og-luker/Luker-og-ko%C3%B8yer/ABS-luker/ABS-luke-275-x-375-mm-Classic-hvit-228322-p0001667868 

Alternativt noe sånt http://www.bestmarin.no/Produkter/Varme,-ventilasjon-og-luker/Luker-og-ko%C3%B8yer/ABS-luker/ASA-boks-285-x-180-mm-VHF-228330-p0001667972 

 

Om teak blir løsningen så er det jo en og annen "trollmannen" her inne på det feltet!

Lykke til uansett  :thumbsup:

Link to post
  • 1 måned senere...

Føler behov for å sette punktum i denne saken. Hvor lenge var kapteinen i paradis? 2-3 turer så ble panelet svart igjen.

Dermed måtte den svarte boksen ut. Denne var limt fast på veggen ved høyre kne og jeg måtte åpne hullet ytterligere for å nå dit. Den måtte brekkes ut med flatt skrujern. I tillegg var kontakt punktet mellom den svarte boksen og båtens strøm og trim motorene plassert i bunnen av konsollen bak et vilniss av kabler og rør. Selvsagt, konsollen er plassert opp ned når instrumenter monteres. Til slutt var hullet 11 x 60 cm. I tillegg hadde båtfabrikanten utstyrt kontaktpunktet med egne plugger slik at den nye Lenco boksen ikke passet. Her måtte jeg kappe i begge ender og skjøte. Heldigvis var kablene fra båten godt merket slik at det lot seg gjøre å koble riktig med en gang.

 

Dette har for meg vært en frustrerende reise i kabler og dumme løsninger fra både båtfabrikanten og Lenco sin side. Trøsten er at Maritim som leverer Lenco har vært svært hjelpsomme og forståelsesfulle når jeg fortløpende har byttet komponenter uten å finne feilen. Alt som ikke ble brukt kan returneres. De har også bidratt med gode råd underveis. Bra!

 

Feilen lå nok i Dutch kontakten på kabelsiden i overgangen kabel og panel. For å få byttet denne må altså hele boksen med fastmonterte kabler byttes, noe som medførte at jeg måtte inn i det aller helligste langt bak i bunn av konsollen for å finne kontakten mellom boks og båt. Dette kunne vært løst lettvint om Lenco hadde levert paneler som skrus ovenfra og ned, ikke omvendt, samt kabler med kontakt i begge ender. Lenco har valgt å lodde kabelsettet rett i boksen. Fint for Lenco som kan levere ny boks med kabelsett selv om jeg hadde klart meg med kabel. En løs kabel kunne vært byttet ovenfra om panelet hadde vært skrudd ovenfra.

Har sendt email til Lenco, men jeg antar de skal ha det slik.

 

Jeg ser at flere båter har samme montering. Lenco Panelet sitter nedenfor gass og gir spake langt unna instrumentpanelet. Konsollen er et tett stykke med tilgang bak kun gjennom instrumentpanelet over rattet. Om dere kommer til dette inngrepet selv så pass på når du skjærer gjennom konsollen. Sørg for at du først ser hvor du skjærer. Det var tett med kabel som lå inntil konsolveggen. Jeg unngikk følgefeil og alt virker nå. Teakplate er innkjøpt og skal avrundes før montering.

Håper dere slipper dette!

Sushi

Link to post
  • 1 år senere...

Hei.

Jeg har Lenco ombygging sett fra Bennet til lenco. Dette har funger bra i 3-4 år. Men nå for jeg ikke babord sylinder  til å fungere uten hjelp. Jeg må dra/dytte opp/ned for at denne skal bevege seg. Når jeg bruker panelet for å betjene dem er det den samme "lyden" som tidligere, men det skjer ikke noe.

Hva kan feilen være, er det mulig å fikse eller må jeg bytte sylinder?

MVN Bjarne

Redigert av Bjarne R (see edit history)
Link to post

Du skriver at trimplan motoren går, men trimplanet beveger seg ikke!

Det virker som at motoren ikke får tak og spinner. Jeg ville ha sjekket om selve trimplanet har rustet fast eller får for mye motstand i innfestingen. Skru av sylinderen fra planet og prøv og bevege planet for hånd. Om det er lite motstand så tror jeg at sylinderen må byttes. det skal bevege seg lett. Er det mye motstand så er det kanskje trimplanet.

Sushi

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...