Marwin Startet 20.April.2015 Del på Facebook Startet 20.April.2015 Ser på endel av disse båtene i størrelse 27-29 fot... Med aksling. Viknes ligger ca 150 til 200 tusen høyere i pris... Hvorfor? Bedre skrog? Sjøegenskaper? Eller hva? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Mange årsaker her, markedet bestemmer og Viknes er dyre & holder seg meget godt i pris. NB er konkurs og det kan kanskje ha litt og si også. Begge båttypene er bra, bare og velge den som passer best. Angående sjøegenskaper så er NB og foretrekke ved sjø inn aktenifra og siden, mens Viknes er bedre på sjø forfra. En del NB 870 er undremotorisert, denne båten bør ha minst 250hk. Yanmar 222 som mange har blir for snaut med ferielast. NB 820 med Yanmar 222 er bra. Skroget tåler bra med fart. Disse leveres også med hekkaggregat. Noen litt eldre NB har vært delvis selvbygget/ halvfabrikat. Viknes er stort sett ok motorisert. med 184 hk i 830 skroget & ca 220-250hk i 880 skroget gjør at man når "fornuftig" marsjfart med god margin. Etter egen erfaring med Vines over flere år og tusen timer så kan jeg skrive under på at båen er godt sammenskrudd og tåler mye juling. Bruker den til tur og fiske året rundt og er ute i allslags vær. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2015 Takk for utfyllende svar Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Kjenner en som har hatt NB 840 og vel nå har Viknes 1030. Han sier Viknesen virker bedre sammenskrudd, med bedre utført elektrisk anlegg f.eks Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Apropos elektrisk anlegg i Viknes. En kompis har en 770 med orginalt installert baugpropell. Der er sikringen plassert framme ved hovedbryter (midt i båten). Det synes jeg er dårlig håndtverk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marwin Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 Hvor ville du ha plassert den? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
valvolainen Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Så nærme batteriet som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Ja, jeg mener jo at den burde stå ved strømkilden, altså batteriet. Beklager Marwin, det var ingen god kommentar til sjøegenskapene på båtene som du spør etter, kun et apropos i forhold til innlegg #4 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marwin Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fjordgubbe Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Har du vore inni desse båtane ser du klart kvalitetsforskjell, men begge er gode båtar. At den eine har gått konk betyr minder i båtsamanheng vil eg tru. Viknes og Saga ligg i same klasse. Merkar meg spesielt kostbar innreiing. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Vår siste båt en NB 32 er vi veldig fornøyd med. Spesielt badet som har høyde nok til mine 189cm og separat dusj nisje. Båten er godt sammenskrudd og har gode løsninger, som passer våre behov. Jeg klarer ikke å se at det er kvalitetsmessige forskjeller fra eks Viknes og Saga. Forskjeller er der og da blir det smak og behag som avgjør. Jeg lot kona velge hvilken båt som skulle velges, Noe som bare kan anbefales Lykke til med båtkjøp Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Marwin Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 (redigert) Det var jo egentlig Greenline 33 jeg ville kjøpe, men de er nesten umulig å oppdrive... Ingen seriøs forhandler i Norge, og en ny fra Slovakia + frakt, toll (?) og mva blir utenfor MITT båtbudsjett... Trur eg Redigert 24.April.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.