Jump to content

Forbedre strømkapasitet i leid seilbåt


Eramar

Recommended Posts

Etter at vi solgte turbåten leier vi seilbåt i ferien. Skal ha samme båt i år som i fjor.
Vi liker båten godt men den har en svaket og det er liten batterikapasitet og/eller høyt strømforbruk.
I uthavn varte batteriene i overkant av et døgn, og jeg syntes den ladet sakte for motor.
Er fra før av vant til å spare på strømmen og bruker lite til annet enn kjøleboks som settes på lav effekt.
Har gitt beskjed til utleier som skulle ta en titt på saken, men forventer ikke store endringer.

 

Så, hva jeg kan gjøre selv uten fare for å lage merker i eller skade båten? Jeg har tenkt på følgende alternativer:

 

- Ta med en Efoy? Virker veldig plunderete da denne er beregnet på fast installasjon - og dyr, derfor utelukket.

 

- Ta med et lite strømaggregat 700-1000 watt? Grei tilkobling, men dette bråker og derfor vanskelig å få benyttet.

 

- Solcellepanel (ett eller to paneler på 50W) på dekk når man er i havn, koblet til forbruksbanken? Dette er kanskje
den greieste løsningen.

 

Har noen synspunkter eller andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan låne en Efoy av noen, må jo det være helt supert.

 

Nå sier du ikke noe om budsjett rundt dette her, men er man villig til å bruke litt, kan det jo f.eks være en mulighet å midlertidig sette inn et Lifepo batteri?? 

 

Ref denne her; http://www.makspower.no/index.php/contact

 

Du får helt sikkert solgt batteriet etter bruk om man slår av et par lapper.. 

Link to post
Share on other sites

Regner med at du tar praten med utleier før du går til noen anskaffelser.

 

Jeg hadde vært skeptisk til å la noen tukle med noe midlertidig strømopplegg i min båt.

 

Solpanel er vel den billigste veien og gå, og kan monteres uten å gjøre noen store inngrep.

 

Evt. kan du (etter avtale) montere ett solcelle anlegg permanent i båten, og få avslag på leia.

 

Er sikker glad for ekstra strømkapasitet

han som eier båten også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

Gjør selvsagt ingenting som kan ha innvirkning på båten, om det skulle bli aktuelt, uten å avklare med eier.

 

Skal få låne et lite Kipor-aggregat av en kollega en ettermiddag for å teste lydnivået.

 

Et ekstra batteri kan jo også være et alternativ, men er litt skeptisk til plassering og tykke kabler.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Oppdatering:

 

Kjøpte to billige solcellepaneler à 45w fra Seasea. Disse er ca 1m lange og 0,35m brede. Monterte to hengsler så de kunne brettes sammen og limte på filtknotter på rammene for ikke å lage riper på underlaget. Brukte tau som bærehåndtak.

 

Satte på vanntette kontakter på begge panelene og laget en tilpasset skjøteledning som parallellkoblet dem. Monterte regulator og sikring på en plate som passer bak på det ene panelet når det er pakket sammen. Batteriklemmer for tilkobling til forbruksbatteri.

 

Dette fungerte utmerket og så ut til å gi omtrent like mye strøm som kjøleboksen brukte. Savner en mulighet til å se hvor mye panelene lader, så jeg vil montere inn et billig amperemeter.

Kommer uten tvil til å montere solcellepaneler på neste seilbåt vi kjøper.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...