walker Startet 20.April.2015 Del på Facebook Startet 20.April.2015 Går det greit å sette inn en ledd pære sammen med de eksisterende glødepærene i en spott-krets? Eller bør alle sammen byttes til ledd samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 så lenge det ikke er vanlig resistor dimmer på de går det fint... Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 20.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2015 Det er dimmer på de, men hva er reistordimmer? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Hvis du bytter alle lamper I en krets til led bør du også kikke på sikring. Eks. 6 lamper som hver er 12 W skal ha en sikring som er 6 A. Når du bytter til led vil disse bruke 1/30 av stømmen eller ca 0,2A. Bytt sikring til 1A fordi 6 A er nesten korsluttning strøm for de nye led pærer. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 en dimmer som reduserer spenningen. Slik blir glødepærer dimmet. Dette fungerer ikke på LED, de må ha dimmer som gir pulserende 12v spenning ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jommy1 Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Et alternativ har jeg erfart, er å la en pære sitte igjen med vanlig pære. Da blir det nok strøm gjennom dimmer til at det fungerer uten å bytte dimmer. bare å prøve seg frem- Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Prøvde bruke en "gammeldags" analog dimmer som reduserer spenningen på et par LED-spotter (Frilight Nova). Fungerte til en viss grad, selv om lyset flimret en del på laveste nivå. Men det jeg la merke til var at spottene ble varmere enn normalt, så derfor tok jeg dem ut for å se litt nøyere på dem. Det virket som en del av varmen kom fra elektronikken bak printkortet der diodene sitter. Prøvde så å kjøre spottene uten å dimme dem ned, da virket det som holdt de lavere temperatur (kjente bare etter med hånda, ikke med termometer, så målingene var ikke direkte nøyaktige akkurat). Men gikk i alle fall til innkjøp av dimmere tilpasset LED, vil ikke risikere for mye varmeutvikling og eventuell brann i tilfelle de ikke tåler slik spenningsredusert dimming. Ser at de pulsregulerte dimmerne dimmer jevnere og ikke fører til ekstra varmeutvikling bak spottene, så vidt jeg kan kjenne. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Stemmer nok det, mindre strøm bruker de og:) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Finnes disse pulsregulerte dimmerne i " Carlingswitch-størrelse" ? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Jepp; http://greatlakesskipper.com/carling-ld1a-black-4-amp-12-v-electronic-light-dimmer-control-switch Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.