Jump to content

Male båt (glassfiber)

seaman99

Recommended Posts

Hei, jeg og en kompis har kjøpt en speedbåt, som trenger litt maling. Per dags dato er den hvit, men vi vil gjerne ha den matt svart eller gul, er det mulig ? Hvilken maling skal jeg ha ? (helst link)   (Båten er glassfiber)

Hvordan går jeg frem for å begynne å male. Hva må gjøres først?

Takk på forhånd!

Redigert av seaman99 (see edit history)

Skal dere gjøre det enklest og billigst, dra på Biltema og kjøp epoxyprimer. (For god heft) Biltema har og Polyurethanlakk dere kan bruke som toppstrøk.( men ikke så mange farger å velge i) Uansett, sørg for å slipe lett over skroget med våtslipepapir etc. Vask godt med alkalisk såpe, skyll godt. Har gjort dette selv på min snekke med godt resultat. Brukte da Jotun 2 komponent maling som toppstrøk. Hadde også kompressor samt lakksprøyte fra Biltema, og resultatet ble slett ikke verst.

Lykke til!

Epoxyprimeren er kun grunning for å oppnå heft. Epoxy hefter veldig godt på polyester som båter er laget av. Den er hvit ja, men skal dekkes av et toppstrøk med valgfri lakk. Ikke så mye farger å velge i, men.... gå inn under Biltema/maling og lakk, så finner du rette maling. Den du tenker på er vel klarlakken, som forøvrig er fin å ha som sistestrøk over den fargen du valgte, for best mulig glans/fargeholdbarhet.

• 5 år senere...

Skip`O hoi! Mange måter å ødelegge en båt på:) Det å skifte farge senker vanligvis verdien. Mye forarbeid om det skal gjøres riktig og det er veldig viktig at man bruker ett "plastbasert" produkt slik som f.eks. 2-komponent topcoat. Med mindre man bruker profesjonelt utstyr og produkter vil ikke resultatet bli spesielt pent. Vanligvis vil maling flasse av etter få år, og båten vil se mye styggere ut enn noen gang.

Klassisk eksempel er en nyovermalt bruktbåt som ser kjempefin ut, men som ny eier uvitende bruker høytrykkspyleren sin på...

Plast pram på bildet har gulhvit topcoat orginalt. Har skiftet eier 10 ganger og endret farge 7 ganger gjennom årenes løp.

Slik så den ut etter høytrykkspyling. Eneste laget som ikke har flasset helt av er den brune plastmalingen.     

20200729_193704.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...