Jump to content

Restaurering av Selco18

Selco18Myking

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt et vrak av en Selco18 som jeg nå har begynt restaurerings prosessen på. Her må båten strippes helt ned til skallet for så å bli bygd opp igjen. Jeg har aldri gjort noe slikt som dette før, men med godt humør, god orden, system og mye pågangs mot skal nok dette komme i havn og båten kan komme seg dit den hører hjemme, nemlig på havet :-)

Jeg har hatt båten i 1uke, og ha på denne tiden rukket å fjerne mesteparten av interiør og plassert alt i garasjen da jeg ønsker å bruke det gamle som mal for nye paneler og rammer. Nå står dørken for tur. Det blir kuttet vekk slik at jeg får tilgang til skummet. Det kan viske som om båten har ligget ute i tyve år uten noe beskyttelse så tror båten veier 200-300kg mer enn vanlig pga alt vannet som ligger i skummet. Når skummet er fjernet begynner prosessen med å støpe nye spanter. Hva syntes du er en passende avstand mellom spanta?

Jeg må også dele båten i to, altså løfte av dekket da dette heller ikke er tett. Tak og vegger i cabinen er full av mugg så her må også alt rives ut og trekkes på nytt.

Dette er en kort versjon av det som må gjøres innvendig, utvendig kan dere se på bildene hva som må gjøres.Ikke rent lite her heller, kan nevne 2 hull i skroget som blir tettet når alt skum er fjernet slik at jeg kan få støpt fra begge sider.

Legger ved noen bilder.

Fint om noen kan si meg det fulle merke navnet til denne båten, samt cirka årsmodell. Jeg er ganske sikker på at dette er en Selco18 deLuxe?

bilde

bilde

bilde

bilde

• 3 uker senere...

Flott å se at det er flere som går i gang med restaurering av Selco 18 Selcab. 

Her er det mye godt arbeid å ta tak i, men du vil få en båt som er kjent for sine gode sjøegenskaper. 

Du finner bilder og informasjon på hvordan man bygger opp bunnen etter fjerning av skum her.

Jeg la inn et lag glassfiberarmertpolyester før jeg støpte fast fire stringers på langs.

Jeg har ikke lagt inn spant enda men har vel konkludert med at det blir ca 80 cm mellom dem.  

Lykke til med prosjektet og hold oss oppdatert med bilder  :thumbsup: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...