sunnmøre Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ta det no med ro Få ombord ballast, så vil det nok kome seg. Hadde vore artig å sett bilete av båten flytande slik som han er, i forhold til ca 500 kg ballast i botnen av båten. Synes at båten ser bra ut, kan godt hende at han som bygde båten hadde ein plan om å legge ein del bly i botnen Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ingen tvil: du MÅ ha ballast uansett. Men: Jeg ville være skeptisk til et slikt overbygg hvis det ikke er laget av veldig lette materialer. Selv om du får rettet opp båten med ballast, kan du være trygg i bølger? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Båten vil merke vinden på en helt annen måte med det overbygget, men godt med ballast vil senke COG og holde dette rimelig trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 men godt med ballast vil senke COG og holde dette rimelig trygt Hva forstås her med COG? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Center of gravity, som forøvrig vil være med å påvirke senter på endre oppdriftsseteret da båten vil ligge dypere. Da massen konsetreres lengre nede og "oppdrifteskammeret" blir større, men med mye masse under senter, får båten mindre lyst å legge seg over. Og uten å editee dette ser jeg selv at det var ganske dårlig skrevet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Husk å løfte vannlinja :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Bilder av cog ship Litt om stabilitet og forkortelser side 46/47. http://www.sjofartsdir.no/Upload/Yrkesfisker/Publikasjoner/92275%20Stabilitetsguide.pdf Redigert 23.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Efre Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
jolla15 Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45826/1430434244.jpg[/img]img]https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45826/1430434129.jpg[/img] Sitér dette innlegget Link to post
jolla15 Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Prata mange runda med meg sjøl før jeg klarte å ta et valg... så de hva d gjort! Bare å henge i å få denna båten i stand :) Det taket var overraskende så tungt :o da d var kappet av å jeg skulle lempe d av, var d så vidt jeg skulle klare å bekke d av båten! Veier nok en goood del d taket ja! Men nu er d historie! :) Håper å få denne båten på havet så fort som mulig:) åsså håper jeg på gode råd underveis! Er så mye brae erfaringer her å går :)) takk før alle svar da! Vært til stor hjelp i d jeg da lurte på! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Tror du gjorde et klokt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 (redigert) Du er sikker på at det ikke var ei A-jolle forrige eier hadde stemplet fast opp-ned? Ser jo ut som du kan montere mast på det taket.... Redigert 5.Mai.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 ligner jo fælt på en slik seiljolle ja Tror også det var et klokt valg som gir en tryggere båt. Så kan du evt bygge en vindskjerm + lage til en kalesjeløsning om du ønsker mer beskyttelse mot vær og vind Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 ligner jo fælt på en slik seiljolle ja Tror også det var et klokt valg som gir en tryggere båt. Så kan du evt bygge en vindskjerm + lage til en kalesjeløsning om du ønsker mer beskyttelse mot vær og vind Tja - eg meiner at det beste vil vera å bli kjent med båten, slik den er med vatn under kjølen, og kanskje bli litt bedre kjent med vatnet som er under kjølen, og deretter finna ut av kva for overbygg som passer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 enig, i det, få båten på vannet og bli kjent med den først Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.