Jump to content

Vil endret stigning på propell hjelpe på marsjfart for snekke?

biozide

Recommended Posts

Hei dere,

Jeg er på jakt etter en 17x19 RH 4 blads propell som erstatning for min 17x17 på 1:2,72 gir  (ZF25M).

Får i dag en toppfart på 9,5 knop med 50 hk Nanni i en Sollux 24. 

Har forstått det slik at jeg burde ha større diameter, men det går ikke pga avstand til flyndra/jernet. 

Oppnår i dag maks turtall på 3000 (målt digitalt ), mens motor med riktig dimensjon på propell er oppgitt til 2800 fra fabrikk/nogva.

Noen som har tro på 17x19  vil hjelpe litt? Det som er skikkelig dritt er at jeg har 32 mm aksel... må vel kjøpe 30mm og bore opp!!?

JI

2" økning i stigning vil redusere turtallet med ca 400 rpm etter gammel tommelfingeregel ( 200 rpm pr tomme)

Med den båten og fatspotensialet vil jeg muligens heller ha gått for en 3 bladet propell. Sender du over alle data til Winrace Propellers ( eller liknende propellfirma) beregner de hva som er best for din båt og ca fart du kan oppnå.

Jeg tenker at du kanskje vil kunne oppnå toppfart på et

lavere turtall enn før om du chipper propellen noen hakk

opp. motoren kan bli for liten, og du kan kunne møte på

problemer med varmgang om du kjører den for fullt med

for tung propell. dette bør du være obs på.

men at du skal få snekka til og gå noe særlig mer enn 9

knop har jeg vanskeligere for å tro. dette finner du sikkert

mange tråder på om du søker.

lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...