biozide Startet 22.April.2015 Del på Facebook Startet 22.April.2015 Hei dere, Jeg er på jakt etter en 17x19 RH 4 blads propell som erstatning for min 17x17 på 1:2,72 gir (ZF25M). Får i dag en toppfart på 9,5 knop med 50 hk Nanni i en Sollux 24. Har forstått det slik at jeg burde ha større diameter, men det går ikke pga avstand til flyndra/jernet. Oppnår i dag maks turtall på 3000 (målt digitalt ), mens motor med riktig dimensjon på propell er oppgitt til 2800 fra fabrikk/nogva. Noen som har tro på 17x19 vil hjelpe litt? Det som er skikkelig dritt er at jeg har 32 mm aksel... må vel kjøpe 30mm og bore opp!!? JI Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 2" økning i stigning vil redusere turtallet med ca 400 rpm etter gammel tommelfingeregel ( 200 rpm pr tomme) Med den båten og fatspotensialet vil jeg muligens heller ha gått for en 3 bladet propell. Sender du over alle data til Winrace Propellers ( eller liknende propellfirma) beregner de hva som er best for din båt og ca fart du kan oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 22.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2015 Hei Som du ser i teksten så kan jeg ikke ha en propell som er større enn 17", og velger jeg en 3 bladet propell må diameteren på den må være større enn 17" 4 blads...opp mot 20 " pga girutvekslingen på 2.72:1 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Sjekk med Winrace. Mulig de kan vri opp din eksisterende propell til mer passende vridning også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dude Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Jeg tenker at du kanskje vil kunne oppnå toppfart på et lavere turtall enn før om du chipper propellen noen hakk opp. motoren kan bli for liten, og du kan kunne møte på problemer med varmgang om du kjører den for fullt med for tung propell. dette bør du være obs på. men at du skal få snekka til og gå noe særlig mer enn 9 knop har jeg vanskeligere for å tro. dette finner du sikkert mange tråder på om du søker. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Sollux 24 pleier vel å gå 11-12 knop med 50hk, så litt mer fart burde det være fullt mulig å oppnå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.