Baljo Startet 22.April.2015 Link til dette innlegget Startet 22.April.2015 Hei, har tenkt og montere Fishfinder/ekolodd i min Hansvik 18 Combi! Er det noen som har erfaringer fra innvendig svinger i disse?. Ser di fleste som ligger for salg fishfinder, men eg er usikker hvor det er best og montere det inne i båten da det er dobbel bunn?. Håper noken har noen innspill.Mvh Baljo! Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Du kan montere innvendig giver i en båt med dobbel bunn. Du skjærer bort det øverste laget med glassfiber, fjerner eventuelt skum, monterer den innvendige giveren som vanlig, og plaster rundt. Prinsippet blir det samme med en gjennomgående giver, bortsett fra at man da selvfølgelig skjærer hull hele veien i gjennom, så hullet i ytterskroget passer giveren, og hullet i innerskroget blir litt større så man får fjernet nok skum og plastet skikkelig. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Baljo Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 ja, er inne på tanken på og gjøre det slik. Men tenkte om det gjerne var en plass som egnet seg bedre en andre, om det gjerne er muligt og komme til på noe vis uten og kutte hull :). Forslag til en grei fishfinder helst med farge skjerm, til en vetig pris?. Skall hovedsaklig brukes til lett hobby fiske, men også greit og se dybde noen lunde nøyaktigt ( ikkje for og navigere), Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 "Vettig pris" er relativt. :) For meg er 20-30' helt ok å legge i ekkolodd og giver, mens andre ikke vil ut med mer enn en tiendepart. Noen eksempler i lavere prisklasse: Garmin sin Echomap-serie, og Lowrance sin Elite-serie er mye brukt i lavere prisklasser, og det er ikke helt uten grunn. Lowrancen har det beste ekkoloddet av de, mens Garminen gir de klareste bildene på grunt vann. (Personlig vil jeg heller se det som er å se, inkludert alger og temperaturskiller, enn å ha en "ren" skjerm men ikke alle er enig i det.) Begge kan brukes med enkle givere for innvendig montering ala Airmar P79. Se feks på X-modellene i Elite serien som Elite 5x HDI/CHIRP. X'en i modellnavnet hos Lowrance betyr at det er bare ekkolodd, altså ikke en kombimodell med kartplotter. Den samme finnes med både mindre og større skjerm, alt etter smak og lommebok. Disse selges ofte i pakker med Lowrance egne givere, men det er givere for aktermontering. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Dette er, med all respekt, bare tull. 20' til 30' for et lodd og så montere med innvendig svinger henger ikke på greip. Du vil aldri få med deg de fine detaljene med en innvendig svinger. Det skjer kun oppe i hodet på tekstforfatterne. Med innvendig svinger mister du på en god dag halve effekten. Du vil heller ikke lenger vite hvordan loben ser ut eller hvor den peker. I de fleste tilfeller mister man også de helt korte rangene. På fartøy som går mye i is kan innvendig montering godtas som en nødløsning. Da brukt med en akustisk linse i polykarbonat som er et homogent materiale som man vet hvordan oppfører seg. En god løsning er den gamle traveren til Furuno, LS-6100. Sammen med en gjennomgående transducer til 3'-4' har men et oppsett i semiproffklasse. Redigert 23.April.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Tror det er en misforståelser ute å gå her. tviler sterkt på om at hansviken har sandwich konstruksjon i bunnen. men den har selvfølgelig dørk, som det må lages en passelig luke i , for deretter like selvfølgelig montere en gjennomgående giver , f.eks B60. selv om en giver på hekken eller limt på innsiden vil funke , er det ingen grunn til å fikle og spare penger eller ekstra jobb gjør det skikkelig med en gang og nyt resultatet av et velfungerende lodd i alle hastigheter. ( til slutt - kjøp noe bra med en gang så slipper du å tape penger på oppgraderinger senere - vanskelig å få tak i gull med gråstein ) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Dette er, med all respekt, bare tull. 20' til 30' for et lodd og så montere med innvendig svinger henger ikke på greip. Du vil aldri få med deg de fine detaljene med en innvendig svinger. Det skjer kun oppe i hodet på tekstforfatterne. Med innvendig svinger mister du på en god dag halve effekten. Du vil heller ikke lenger vite hvordan loben ser ut eller hvor den peker. I de fleste tilfeller mister man også de helt korte rangene. På fartøy som går mye i is kan innvendig montering godtas som en nødløsning. Da brukt med en akustisk linse i polykarbonat som er et homogent materiale som man vet hvordan oppfører seg. En god løsning er den gamle traveren til Furuno, LS-6100. Sammen med en gjennomgående transducer til 3'-4' har men et oppsett i semiproffklasse. Hvor fikk du det fra at noen skal bruke 20-30` på elektronikk og bruke innvendig giver? Leser du innlegget en gang til vil du se at 20-30`har med uttrykket "vettug pris" å gjøre, ikke innstallasjon av ekkoloddgiver. Når det er sagt, vil en M260 montert på egnet sted i et egnet skrog fungerer glimmrende for å lete etter fisk med, også på større dyp. Er innstallasjonen gjort riktig, vil en M260 gå langt utenpå en enklere gjennomgående giver. M260 er dog utenfor trådstarters budsjett. En P79 montert på et egnet sted fungerer fint på grunt vann, men er selvfølgelig et dårligere alternativ enn både en M260 og en gjennomgående giver ala B60. Effekttap ved innvendig montering er alt fra noen prosent og opp til 100%, avhengig av skrog og innstallasjon. Du mister IKKE nødvendigvis detaljer ved effekttap, du mister dybde. Detaljer har svært lite med effekt å gjøre, og svært mye med oppløsning/ målseparasjon å gjøre. Du vil med andre ord se akkurat like mye detaljer på 20 meters dyp med en innvendig giver som med en gjennomgående giver, men den innvendige får problemer på dypere vann hvor den gjennomgående giveren ikke vil få problemer. Effekttapet fører altså til at ekkoloddet ikke fungerer like dypt som ellers, gitt at alle andre forutsetninger er like. Derimot har du helt rett i at innvendig montering kan påvirke lydens spredning i vannet, og retningen lyden tar etter å ha gått gjennom skroget to ganger eller mer. Derfor bør en innvendig montering alltid prøves før man limer/ plaster. Dette er uansett nødvendig, for å være sikker på at skroget ikke inneholder luftbobler der man ønsker å montere. Alt annet likt, vil en gjennomgående giver være et bedre alternativ enn en innvendig giver, gitt at giverne ellers er like. Men en innvendig giver er mye bedre enn å ikke ha en giver i det hele tatt, og trådstarters spørsmål gjaldt innevndige givere. Alt er med andre ord relativt, også begrepet "tull"..... Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hansvik hadde ikke sandwich da jeg holdt på med en, dog er det 20 år siden. Det var sprøytet inn "flyteskum" både her og der, men om det var gjort fra Hansvik eller tidligere eier vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Baljo Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Og ha gjennomgående giver er egentligt lite aktuelt da båten skall kunne dras opp og ned på tralle, samt gjerne slippes inn i naustet. Hekk giver har jeg lite lyst på pga groe, og eventuellle små gjenstander i vannet som kan skade denne!.http://www.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5x-CHIRP-ekkolodd/31-8530vil et slikt lodd være noe og satse på?. Kan svingeren som medfølger fungere? :). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hadde en gang en Shetland 18 fot. Den hadde dobbelt skrog med masse skum i mellom. Kuttet 4" hull i innerskroget, grov ut skummet helt ned til ytterskroget; Støpte fast et 4" plast soil-rør i hullet -- tett mot ytterskroget, fylte røret med olje og stakk giveren ned i oljen. Funket prima! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mons Olav Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Det du må sørge for om du skal montere innvendig svinger er å plassere denne slik att det ikke er luft /luftbobler mellom den og sjø.Finn en passende plass,prøv den her før den monteres permanent.Claes Olson ekkoloddet er helt greit kjendt merke det. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Team Colibri Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Jeg har brukt en Elite 5 CHIRP en stund selv, og det er et glimmrende ekkolodd. Giveren som følger med er dog ikke egnet for innvendig montering. (Og downscandelen fungerer som regel elendig som gjennomskytende.) Jeg har forresten brukt hekkmonterte givere i 25 år. Jeg har knekt et par stykker, men det har vært på grunn av egen kløning på båtslippen, aldri gjenstander i vannet. Moderne hekkgivere slår opp dersom de treffer noe, men uhell kan selvfølgelig skje. Du får en egen variant av bunnstoff til å bruke på givere. En siste variant er å montere giveren på et justerbart feste, da kan du heise den klar av vannet når båten ikke er i bruk og unngå groing fullstendig. (Du unngår kløning på båtslippen også....) Det forutsetter riktignok at du setter hånden i vannet, men når vannet er kaldt er sjelden groing noe problem uansett. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
kjetillunde Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) En siste variant er å montere giveren på et justerbart feste, da kan du heise den klar av vannet når båten ikke er i bruk og unngå groing fullstendig. (Du unngår kløning på båtslippen også....) Det forutsetter riktignok at du setter hånden i vannet, men når vannet er kaldt er sjelden groing noe problem uansett. Jeg skal montere det justerbare giverfeste (skinne) på min Yamarin 4410 og lurer på hvor det er best å montere. Her er skinnen: Redigert 23.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) En siste variant er å montere giveren på et justerbart feste, da kan du heise den klar av vannet når båten ikke er i bruk og unngå groing fullstendig. (Du unngår kløning på båtslippen også....) Det forutsetter riktignok at du setter hånden i vannet, men når vannet er kaldt er sjelden groing noe problem uansett. Jeg skal montere det justerbare giverfeste (skinne) på min Yamarin 4410 og lurer på hvor det er best å montere. Først tenkte jeg å montere den der jeg har satt en X på bildet men jeg oppdaget at skroget ikke var flatt der, noe som gjør det vanskelig å montere skinnen. Fungerer det å montere den der jeg har tegnet den inn? Ettersom jeg husker er skroget flatt der... Her er skinnen: Redigert 23.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 http://www.fiskersiden.no/forum/uploads/post-25360-0-37599600-1432475226.jpg Er dette langt nok ned? Jeg kommer ikke lenger ned... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Med god hjelp fra Team Colibri fant vi ut at giveren må lenger ned. Løsningen blir å feste giveren uten det justerbare giverfeste. :) Jeg får modifisere giveren litt sånn at den gir etter dersom den treffer noe ved sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.