Jump to content

Tenning Marna 5 hk


Muhammed

Recommended Posts

:confused: Magneten til motoren ga så dårlig gnist at motoren ikke startet. Jeg hadde deler hjemme til å bygge den om til elektronisk tenning, men jeg vet ikke eksakt tenningstidspunkt nå som den har blitt elektronisk.

Er det noen som har gjort det samme eller bygget om til fordeler med stift og som vet vilket tenningspunkt den skal ha?

Tenningstidspunkt med magnet er 30 mm på svinghjulet etter topp på stemplet. altså ettertenning, det er for at den ikke skal slå tilbakeved start. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at disse motorene ble levert med en magnet hvor en kunne stille henholdsvis høy og lav tenning. Lav tenning ble brukt ved start, altså ettertenning, men når så motoren var godt i gang, svitsjet man over til høy, som nok var rett før øvre dødpunkt. Nøyaktige data om dette og sikkert råd om ombygging får du hos Marna Motor i Mandal http://www.marna.no

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Har du laget tenning med pickup og fjernet magneten?

 

Jeg lagde engang en batteritenning med den gamle magneten og to coiler,

fungerte perfekt. Det at jeg beholdt magneten gjorde at lav og høy tenning kunne stilles som før...

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at disse motorene ble levert med en magnet hvor en kunne stille henholdsvis høy og lav tenning. Lav tenning ble brukt ved start, altså ettertenning, men når så motoren var godt i gang, svitsjet man over til høy, som nok var rett før øvre dødpunkt. Nøyaktige data om dette og sikkert råd om ombygging får du hos Marna Motor i Mandal http://www.marna.no

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne motoren ble konstruert ca i 1950, da hadde de ikke en anelse om hva elektronisk tenning var, og ikke tilgang til den teknologien som vi har i dag. Jeg spurte i mitt inlegg om eksakt tennings tidspunkt vist noen hadde gjort noe tilsvarende før. Rett før ovredødpunkt hva er det er ikke et eksakt tenningstidspunkt. Hos Marna motor i Mandal står tiden stille og de vil ha motorene slik som de ble levert, men de har god service og jeg er glad de eksisterer.

Jeg bruker dette forumet for det finnes veldig mange med utrolig kunnskap og pettersmartløsninger. :smiley:

 

 

Har du laget tenning med pickup og fjernet magneten?

 

Jeg lagde engang en batteritenning med den gamle magneten og to coiler,

fungerte perfekt. Det at jeg beholdt magneten gjorde at lav og høy tenning kunne stilles som før...

 

Tor

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal legge ut bilder av hva jeg har gjort, har ikke helt bestemt meg hvordan alt skal bli. :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...