AFV24 Startet 23.April.2015 Link til dette innlegget Startet 23.April.2015 Hei Jeg er ny her i båtplassen og jeg lurer på om det er noen som har en Perkins HT 6.354 fra ca 1972 og som kan gi meg følgende mål på peilepinnen: -Lengden på røret -lengden på selve peilepinnen tra spissen til hetta -Lengden fra spissen til minimumsmerket og til maksimumsmerket Grunnen til at jeg spør er at min motor ser ut til å være utstyrt med feil peilepinne i og med at hetta stikker ca 3 cm over toppen av røret når peilepinnen bunner i oljetanken. Det står i brukermanuelen at det skal medgå 10,8 liter olje i tanken. Er det noen som har erfaring med denne mengden og som kan bekrefte om dette stemmer. min motor er fra 1972. Jeg har tappet av all oljen via den fabrikkinstallerte pumpen og fyllt på 10,8 liter olje. når jeg da starter motoren og peiler den i tomgang viser den pinnen jeg har selvsagt altfor mye olje. i og med at pinnen er feil vil jeg aldrig ha kontroll på oljemengden i motoren, så hjelp i dette emnet mottas med takk slik at jeg kan lage meg en ny pinne. PS Universal Diesel kan ikke skaffe hverken nytt rør eller pinne, så jeg må nok lage det selv. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hei, og velkommen til båtplassen. Kjenner ikke motoren din. Litt rart dette med feil peilepinne. Kan hetta på pinnen ha forskjøvet seg oppover ? Kan røret som pinnen står i blitt skjøvet dypere ned eller kuttet av. Mener også at enkelte motorer ble levert med både dyp og grunn bunnpanne, og den grunne kan jo være aktuell i båt hvor det ofte er smått med plass i høyden. Men at man da ikke tilpasser peilepinne til ei grunn bunnpanne med redusert oljemengde er jo fatalt. Enkelte volvo penta har et eget rør for oljeskift i tillegg til rør for pinnen. Kan det være to rør hos deg også og at pinnen står i oljelenserøret ? Det blir litt skummelt og få oppgitt oljemengde fra andre som har lik motor hvis det er snakk om ulike bunnpanner, så jeg ville nok forsikre meg om ekt sagt riktig mengde ja. For mye olje kan fort bli totalhavari av motor. Sitér dette innlegget Link to post
finnskogkrabba Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hei Jeg har en sånn motor i min gamle Saga 30. Ikke sikker på om jeg har så mye å bidra med for å hjelpe deg, men jeg mener jeg fylte på ca 15 liter på min motor med det resultat at motoren hivde av seg olje i røret for peilepinnen. Måtte d stappe av noen liter. Et spørsmål, er din motor liggende? Min er det og har en slags dobbel bunnpannesystem. Noe som gjør meg usikker på om jeg skal peile oljen med motoren igang eller ikke. Finnskogkrabba ? Sitér dette innlegget Link to post
AFV24 Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Motoren er liggende H står for horizontal eller noe slikt, T står for turbo. motoren har bunnpanne med oljetank rett på utsiden og to oljepumper, en som suger olje fra tanken til motorens smøresystem og en som suger opp olje fra bunnpanna som har rent ned fra motoren og pumper denne tilbake til tanken. Øverst I oljetank er det et lite vindu inn til bunnpannen/bungen av motoren. Det er veldig viktig å ikke fylle over dette nivået for da vil det renne olje gjennom dette vinduet og over fra tanken til bunnen av motoren. motoren er utstyrt med oljepumpens for tømming, men det er ingen garanti for at man får opp all oljen. Det står I boken at det skal medgå 10,8 liter olje men siden peilepinnens er feil vil jeg kke ha noen garanti for hvor mye olje det er på tanken. jeg setter derfor pris på om jeg kan få de målene jeg etterspør slik at jeg kan lage en ny peilepinne. PS. Motoren skal peiles med motoren på tomgang og de vil gå bort ca 2 liter fra tanken når man skal peile. Hvis man ikke gjør dette så vil pinnen vise feil nivå. Sitér dette innlegget Link to post
arntn Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Peilepinne nr.317884363. total lengde fra bunn til trakt topp av peilerør 30,6 cm , lengde på utvendige peilerør som pinnen går ned i fra topp til inntil bunnpanne 16 cm , avstanden fra min.. merke til max merke er cm 4.5 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.