Jump to content

Suzuki DF300 -Vannlekkasje i fronten av stammen (video)

Ibiza24

Recommended Posts

Merkelig vannlekkasje, se video: https://youtu.be/1CKSGySVCLM

Undervannshus ble tatt av i fjor høst, impeller med hus og alt ble byttet, motoren går som ei klokke og kjølingen ser ut til å være veldig bra. MEN, det kommer vann ut en plass det ikke burde komme vann og en rar "surklelyd" kan også høres. Dette gjelder først og fremst når motoren er kald og forsvinner så og si fullstendig når den har blitt varm.

Noen som har noen teorier om hva dette kan komme av?

Hvilken årsmodell er dette da? Det er nok på tide med en nærmere inspeksjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

kan det være at  en slange for fartslogg  ved hjelp av vanntrykk er kommet ut av posisjon eller på avveie.

på min 90 hk suzuki har jeg en tynn slange frem til et instrument som viser  trykk på kjølevannet  , husker ikke i farten 

om det var samme  utak som trykk logg som ble brukt.

Dersom du er heldig kan det være så enkelt.

Så lenge den står på tomgang som her, kan det nok ikke være fartslogg. Den er drevet av vannntrykk som man ikke har når båten står i ro. Her er lekkasje over vannlinjen nå båten står i ro.

Dette er nok en lekkasje i sjøvannskretsen. Frostsprengning i vinter?

Det kan både varmeveksler, slangekoblinger, eller sprukkene slanger, men dette er umulig å gjette ut i fra denne videoen. Kan man ikke gjøre samme øvelsen uten motordeksel på? Denne lekkasjen er såpass stor at man burde se hvor vannet kommer i fra.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Ja, skal ta meg en tur ned til båten senere i kveld og ta av alle deksler slik at det er lettere å se hvor vannet kommer fra. Jeg har en mistanke om at det har vært slik en tid og at det først ble synlig etter å ha byttet impeller. Det som er rart er at det stanser opp etter 5 minutter når motoren har blitt varm, eller i alle fall så blir det kraftig redusert. Ny video kommer snart.

Da har jeg foretatt en ny test med alle deksler fjernet. Jeg kan ikke se noen lekkasjer utenom det som vises på videoen. Det virker som om vannet kommer opp via akslingen og blir kastet ut der hvor akslingen kommer ut i friluft. Det er også slik at "surklingen" blir så og si borte når motoren tiltes helt ned og kommer frem igjen når motoren tiltes litt opp. Det høres ut som om denne "surklingen" kommer et sted fra ca. midt på stammen.

Kan det være at vann blir presset opp langs akslingen p.g.a. trykk lenger ned? Kan dette ha sammeheng med undervannshus som blir tatt av i vinter og montert på igjen rett før båten ble sjøsatt? Impellerhus og impeller ble også byttet, kan dette ha noe å si?

Goglet litt og fant dette som virker å være relatert til samme problem. Kan det være pakningen (bushing) hvor akslingen går fra vannpumpen og videre opp.

--------------

Re: water coming out of top of drive shaft tube?

Water normally leaks into the drive shaft tube. Normally, it drains off through two large holes near the lower mount.

So, since it is overflowing out the top, either there is an abnormal amount of water entering the drive shaft tube, or the drain holes are plugged (very unlikely). An abnormal amount of water entering the drive shaft tube may be due to worn seals or worn water pump housing, or worn impeller. OR, yes too much hose pressure.

You should plan on doing a water pump job on any used motor you buy anyway. "Just because".

--------------

Jeg tenkte også på pakningen/tetningsringen som er tredt ned på drivakslingen ,denne skal tette i mot impellerhus.

Er denne ikke på plass så kan du få tilstander som du har på motoren for øyeblikket.

Siden feilen har oppstått etter impellerbytte så foreslår jeg å ta av undervannshuset og kontroller impellerhuset.

prøvde med et dumt forslag lenger opp, men tar likevel sjangsen en gang til  ...

da jeg for første gang i mitt liv, skiftet impeller på min suzuki , funderte jeg  mye på pakningen rundt impeller huset.

den gamle var delvis limt med en slags silikon.

Skjønte etterhvert at den eneste måten å få på plass den nye , var å feste den med silikon på impeller huset.

( som må snues opp ned når det monteres og uten å være limt fast , detter pakningen av og blir umilig å få plassert riktig )

Dette kan kansje være en mulig årsak ?????????????

Mange gode innspill her. Jeg skiftet også impeller for første gang denne vinteren etter mye Googling og lesing i Service Manualen. Alle deler ble kjøpt inn via autorisert Suzuki verksted og møysommelig installert. Tok en grundig rengjøring av godset hvor impeller med hus/pakning, etc. skulle monteres, hadde et tynt lag med silikonpakning på godset før jeg monterte på første pakning, metallplate, etc. Det ble tilført fett i huset samt på impeller før innsetting og alle bolter ble festet med momentnøkkel. Alt så ut til å være i skjønneste orden ved oppstart av motor og kontrollstrålen hadde aldri vært så hard når motoren ble startet på land. Det var litt kjipt å se vannlekkasjen ved start på vannet ja..... :)

Når det gjelder impellerpakningen (gummilisten som klemmet fast i huset) så skal jo denne på plass før metallinnsatsen og slik sett så blir jo denne holdt på plass, det kan selvfølgelig være at den delen av pakningen som skal tette mot metallplata har kommet litt ut av posisjon (når huset blir montert opp-ned men jeg tror ikke det har skjedd, men man vet jo aldri.......).

Jeg har nok langt på vei konkludert med at det som får vannet til å gå opp langs akslingen må være trykk rundt vannpumpen. Om det er unormalt høyt trykk eller en pakning langs akslingen som er problemet er vel det store spørsmålet. Motoren går som ei klokke og temperaturen ligger akkurat der den skal være 58-62 grader avhengig av pådrag. Det betyr vel at det ikke er noe bråhast med å finne eksakt årsak enda men det er vanskelig å ikke fundere videre. Båten må nok opp til slutt og undervannshus tas av igjen. Da er det jo greit å ha evt. deler tilgjengelig så man får fikset dette der og da.

Det er jo noen muligheter:

- Det lekker fra impellerhus (pakning, etc.)

- Det lekker fra gummipakningen hvor vannrøret går inn i impellerhuset, denne "gummikappa" ble ikke byttet i vinter

- Det lekker direkte fra impellerhus og opp akslingen (her finnes det jo ingen pakning og jeg antar at trykket er lavt ettersom det er i senteret av selve impelleren)

- Gjennomføringen hvor akslingen går opp er utvidet/ødelagt og stopper ikke vannet nedenfra slik det burde

- Jeg hadde fett på hele akslingen, vet ikke om dette gjør den enklere for vannet å "klatre" oppover

Alle gode innspill mottas med takk, jeg får nok ikke helt ro i skjela før jeg er 99% sikker på hva som er årsaken til dette.... :)

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Årsaken finner du nok når du piller av undervannshuset igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 4 uker senere...

Da var problemet fikset etter mye Googling og studering av bilder og Service Manual.

Dette er undervannshuset når det ble tatt av i fjor høst (finner du feilen?):

bilde

Det manglet en plate for å holde på plass pakningen mellom eksoskanal og vannpumpehus:

bilde

Ferdig montert pakning og impellerhus:

bilde

Og det var en glede starte motoren uten surkling og vann som kommer ut hvor det ikke skal...... :wink:

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...