Jump to content

Hvordan koble voltmeter med to batteribanker?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Har koblet opp en batterivender, siden vi nå har satt inn et startbatteri og et forbruksbatteri. Skulle idag montere voltmeter, men fikk det ikke helt til.

 

Jeg skal gjerne ha det slik at når jeg setter batterivenderen på "1" så viser den spenningen til batteri 1, og setter jeg venderen i "2", så viser den spenningen på det batteriet.

 

Hvordan kobler jeg det?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Du kan koble voltmeteret på fellespunktet på 1 / 1+2 / 2 bryteren. Da vil det vise spenningen på det valgte batteriet.

 

D.v.s. nesten... Voltmeteret bør jo helst sitte rett på batteriet. Kobler du det etter bryteren så vil du se spenningen etter bryteren. Spenningen etter bryteren er lik batterispenning minus speningsfall i ledningen og bryteren. Denne ledningen er dimensjonert for startstrøm og er, bortsett fra når du starter, overdimensjonert så målingen blir bra nok regner jeg med.

 

Prøv selv. F.eks. med motor av: sett på flere strømforbrukere. (Vær obs dersom dette er forbrukere som kobles ut og inn av seg selv. Vi må ha jevn belasting for å gjøre forsøket) Nå kan du koble (bare holde inntil) måleren rett på bateriet, og sjekk spenning. Så kan du koble etter bryteren og sjekk spenning igjen. Blir det forskjell, så er dette tapet på bryteren og den korte (håper jeg) ledningen til den.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet min voltmåler via en bryter 1 - 0 - 2 (på - av - på) den er trepolet. En ledning fra +pol på batteri 1 direkte til bryteren (1) og en ledning fra +pol på batteri 2 direkte til bryteren (2). Til "midtpolen" på bryteren koblet jeg en ledning til jord (minus), Da leser jeg av volt når jeg svitcher bryteren til 1 eller 2 og når jeg kjører ser jeg ladespenning fra dynamo på batteriet. :sailing: Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet min voltmåler via en bryter 1 - 0 - 2 (på - av - på) den er trepolet. En ledning fra +pol på batteri 1 direkte til bryteren (1) og en ledning fra +pol på batteri 2 direkte til bryteren (2). Til "midtpolen" på bryteren koblet jeg en ledning til jord (minus), Da leser jeg av volt når jeg svitcher bryteren til 1 eller 2 og når jeg kjører ser jeg ladespenning fra dynamo på batteriet.  :sailing:  Enkelt og greit.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hadde jeg ikke tenkt på at gikk ann! Men jeg lurer da på hvor du koblet "+"polen fra voltmeteret?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg ikke tenkt på at gikk ann! Men jeg lurer da på hvor du koblet "+"polen fra voltmeteret?

 

mvh

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke litt misforståelse her... Låt nesten som det kunne bli kortslutning? ...dersom en koblet minus/jord til midtpolen på bryteren.

 

Å bruke en egen liten bryter (på dashbord) er helt greit det og gir den fine muligheten til å sjekke spenningen på batteriene uavhengig av hvilket batteri som er innkoblet med hovedbryter eller ikke. Det riktige(?) er vel imidlertid å ha:

- minuspolene på batteriene sammenkoblet og koblet til minus på voltmeteret

- pluss på voltmeteret til midtpolen på bryteren

- pluss på hvert av batteriene til hver "sidepol" på bryteren

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt misforståelse her... Låt nesten som det kunne bli kortslutning? ...dersom en koblet minus/jord til midtpolen på bryteren.

 

Å bruke en egen liten bryter (på dashbord) er helt greit det og gir den fine muligheten til å sjekke spenningen på batteriene uavhengig av hvilket batteri som er innkoblet med hovedbryter eller ikke. Det riktige(?) er vel imidlertid å ha:

- minuspolene på batteriene sammenkoblet og koblet til minus på voltmeteret

- pluss på voltmeteret til midtpolen på bryteren

- pluss på hvert av batteriene til hver "sidepol" på bryteren

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Riktig, det gikk litt fort i svingene for meg - det er helt korrekt som du beskriver. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...