Jump to content

"All ships" DSC oppkalling fra Kystradioen - når sendes de ut ?

bmi

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på i hvilke situasjoner Kystradioene varsler sine sikkerhets / navigasjonsmeldinger med DSC  kall til alle båter ?

Gjøres det når de sender ut sikkerhetsmeldinger hver 4. time (02:33,06:33,10:33,14:33,18:33 og 22:33)  og også ved navigasjons varsler utover disse fast oppsatte tidspunktene.

På min VHF mottar jeg aldri denne typen varslinger og jeg lurer på om det kan være noe galt med apparatet mitt, derfor hadde det vært greit å vite når disse DSC kallene sendes slik at jeg kan teste ved å ha VHF'en påslått på ett tidspunkt hvor jeg vet at, i mitt tilfelle Rogaland Radio, sender ett DSC kall til alle båter.

Desse meldingane vert vel annonserte på kanal 16, for deretter å bli sendt på lokale arbeidskanalar.

Men eg trur ikkje at dette er eit DSC oppkall, meinar at det er ei open sending.

Beste metode for å testa radioen din er uansett å kalla opp nermaste kystradiostasjon på kanal 16. 

Dei måler sendesignalet ditt og gjer deg tilbakemelding på sendekvalitet.

Edit: ser eg har misforstått spørsmålet, trudde det gjaldt ordinære trafikkmeldingar..

Redigert av Havlengt (see edit history)

De sender det ikke rutinemessig, og heller ikke hvis det bare er en kuling eller storm på vei. Må være noe ekstraordinært, og det betyr stort sett hvis noen er i nød slik at de videreformidler et mayday el.

Er mye på sjøen selv, men har nesten aldri hørt det.

Få en kompis til å kalle deg opp med direkteoppkall, så vet du om utstyret virker.

Mons

Mons

DSC sendes ut i forbindelse med at det sendes kuling/stormvarsel, men ikke før det kommer over en viss vindstyrke.

Sendes selvsagt ut ved nødssituasjoner også.

Du kan fint testet om DSC virker på din VHF ved å sende ett rutinekall til kystradiostasjonen. Ta en titt i bruksanvisningen til din radio for å se hvordan.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Du kan fint testet om DSC virker på din VHF ved å sende ett rutinekall til kystradiostasjonen. Ta en titt i bruksanvisningen til din radio for å se hvordan.

Anbefales på det sterkeste, enten det går mot kystradiostasjonen eller mot en vennebåt. Jeg ante ikke selv hvordan DSC-funksjonaliteten virket på radioen min, de få gangene apparatet ulte som juling i fjor sommer trodde jeg noe var galt med apparatet og fant det for godt å reboote apparatet for å bli kvitt ulingen. Da jeg faktisk ble kalt opp på direktekall en gang skjønte jeg tegninga, men ante ikke hvordan jeg skulle besvare samtalen. Det er viktig at man behersker direktekallfunksjonaliteten.

... og jeg lurer forsåvidt også på hvordan jeg håndterer broadcast-DSC. Skal man kvittere sendingen - eller skal man helst la vær? Dette er sikkert ting som jeg burde vite siden jeg har tatt "lappen", men min første og andre radio hadde ikke DSC, så kunnskapen om DSC har blitt noe fortrengt ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

... og jeg lurer forsåvidt også på hvordan jeg håndterer broadcast-DSC. Skal man kvittere sendingen - eller skal man helst la vær? Dette er sikkert ting som jeg burde vite siden jeg har tatt "lappen", men min første og andre radio hadde ikke DSC, så kunnskapen om DSC har blitt noe fortrengt ...

Helt greit spørsmål. Du kvitterer ikke på DSC om den ikke er direkte til deg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg har været ude for at Lyngby Radio brugte alle kald når der var en hængetast på kanal 16. På den måde kan de jo gøre radiooperatørerne opmærksom på at de skal tjekke deres apparater.

Ja det fungerer, man sender da ett DSC kall til alle som en securitee melding, og velger en arbeidskanal når man sender ut, skal - om de er i stand - VHF`n som tar i mot koble seg over på den arbeidskanalen som kystradioen har valgt.

Vi gjør dette her hjemme også noen ganger i løpet av  året, det er en av de måtene vi kan få stoppet en som sender utilsiktet på CH16.

Kunne det vært en tanke å ha skedulerte, annonserte årlige testbroadcasts på DSC? F.eks. på en søndag i fellesferien, eksakt kl 12?

Jeg er fortsatt noe usikker både på hvordan radioen min presenterer et felles-DSC-oppkall, samt hvilke knapper jeg skal trykke på for å lytte på riktig kanal, men uten å kvittere sendingen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Kunne det vært en tanke å ha skedulerte, annonserte årlige testbroadcasts på DSC? F.eks. på en søndag i fellesferien, eksakt kl 12?

Jeg er fortsatt noe usikker både på hvordan radioen min presenterer et felles-DSC-oppkall, samt hvilke knapper jeg skal trykke på for å lytte på riktig kanal, men uten å kvittere sendingen.

Tror dessverre ikke det er ett godt forslag - beklager.

Når det sendes ut ett DSC kall til alle båter, så gjør du ingen ting, radioen din skal automatisk stille seg til den kanalen som kystradioen har valgt.

Sendes det ett DSC kall direkte til deg så må du kvitere for det med enter/push knappen - eller hva den heter på ditt apparat - Sjekk bruksanvisningen din for det.

Ta ett kall til nærmeste kystradiostasjon en dag - Tjøme? for din del - så sender vi deg ett DSC kall, og du får en sjekk på det.

Jeg skal gjøre det neste gang jeg er ute med båten. Jeg tror egentlig det fungerer for etter jeg har engang mottatt en mayday relay fra Rogaland, det skjedde faktisk i det jeg satt og konfigurerte radioen første gangen. Jeg hadde akkurat lagt inn mitt MMSI og trykket enter da apparatet satt i å ule noe voldsomt. Først trodde jeg at det var jeg selv som hadde gjort noe galt og trigget en distress melding, men da Rogaland kom på kanal 16 og gjentok meldingen der i tale så skjønte jeg at det var en faktisk nødsituasjon og ikke noe jeg hadde satt igang. Pulsen var litt høy der noen sekunder.

Det gjør jeg når jeg gjør min årlige sjekk av radioen. Da får du sjekket at DSC-funksjonen virker samtidig som du forhåpentligvis får høre "Høyt og tydelig" fra kystradiostasjonen. Du må gjerne stå i kanal 16. Det spiller ingen rolle, det er jo ikke den som brukes, og radioen din skifter automatsisk til nærmeste arbeidskanal.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...